F
Fortet: Puttrix >> Ja, ska spackla igen hålet sen.
13 svar · 1,2k läst
M
-MH-: Äsch, nu beställde jag en mekanisk termosta, lite EKRK 3G1.5, lettiklammer och verktyg. Så får vi se.
8 svar · 3,9k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Gul-grön med blå tilläggsmarkering i ändarna. //Patrik
1 svar · 1,9k läst
F
Fraggo: Luckan ska täckas med samma tapet som väggen ska ha, funktionen och måtten är viktigare än utseendet.. :) Vi rev taket nu ikväll, märks att det är mycket jobb.. takdosor som fördelar matningar till olika rum överallt, jag som inte vill ha kvar några takdosor av estetiska skäl.. blir ett jävla jobb att fixa till märkte jag. Jaja..
12 svar · 9,6k läst
G
gillet76: [citat] Tackar! Då har man lite mer kött på benen! Nä själva kopplandet pillar jag inte med själv. Mina plåtslagartalanger överglänser med råge min dumdristighet! Huselektrikern är underrättad och villig men jag skulle höra av mig när jag slöjdat ihop något snyggt att hysa det i. Han sade aldrig emot mig när jag pratade om att bygga ett eget skåp så jag blev osäker på vilka
31 svar · 8,7k läst
pefo
pefo: Frågan är väl om inte 4 st tvåpack á 30kr + 50kr i frakt, summa 170kr ändå är enklare och säkrare... Och då har man också en reservlampa! ;) Att sätta igång och bygga nånting som kan bli en potentiell brandfara om man inte använder rätt komponenter och säkrar av korrekt känns imho inte som rätt lösning.
36 svar · 8,2k läst
G
gillet76: Typisk grej en av våra el-lärare körde med i gymnasiet. Dylik backspänning och hur den kan yttra sig fanns inte upptaget någonstans i den samlade litteraturen, där beskrivs endast väl fungerande scenarion. Läraren gillade inte detta och kunde "ställa till" med lite av varje innan vi kom till lektionen och skulle rita, räkna och koppla. Annars är det som sagt på praktiken man får
7 svar · 3,2k läst
A
AndersS: Bytte en lågenergilampa (7w från IKEA) och den när jag tände upp den nya lampan så lyste den starkare och med ett vitare sken vilket jag reagerade på. Lampan sitter i en källares hallbelysning ochär nog tänd 10-12tim/dygn, så efter 4-5 dagar och en viss brinntid så har nu lampan fått en lägre ljusstyrka och gulare sken, om minnet stämmer så ser det nu ut som med den gamla. Är det
0 svar · 802 läst
T
tanaris: Jag köpte ett några kanaler på Bauhaus av alla ställen för ~3 år sedan när jag tyckte Thorsmans var hutlöst dyra för lite plast. Tror de kostade 200 kr mot 800. Något tyskt, men de såg likadana ut, hade precis samma mått och de vanliga 160-kronorsuttagen (är det Eljo, minns inte riktigt) passade.
22 svar · 6,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: OK . tack för svaret
10 svar · 964 läst
M
macdiver: Spikband är en enkel och billig lösning att få fast flexslang eller vp-rör med, bara att klippa i lagom längd och skruva.
13 svar · 14,2k läst
·
Rikard Ågren
Rikard Ågren: [citat] Påminner mig om något jag hörde på radion i fredags. Det var strömavbrott i Norrbotten. En äldre kvinna intervjuades. Hon hade fått dåligt med information från kraftbolagets telefonkundtjänst, men de hade iallafall informerat om att hon kunde hålla sig uppdaterad via deras hemsida :)
7 svar · 2,0k läst
K
Kjell_G: Har väl aldrig varit nåt problem att ha centralen i grovköket? Vilket oftast är detsamma som tvättstuga! Kjell G
3 svar · 887 läst
E
elmont: Det finns låga takdosor som får plats, skulle du få problem i alla fall får du "hugga"ur lite under dosan.
1 svar · 2,2k läst
D
Danne031: Spara dig själv en massa jobb och huvudbry och skippa markarbetet. Det ger alldeles för lite (typ inget alls), så varför bry sig om de sista 10 metrarna av en kabel som kanske går flera kilometer.
22 svar · 5,6k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Ang detta med att sluta med att känna igen pulsning va jag tvungen att fråga våran växel kille på jobbet om detta. Och han hade inte hört något om att det togs bort i de AXEer som Telia har iaf. Möjligen att dessa IP skräp boxar som petas ut till höger och vänster inte fixar pulser men då får man väll byta till en som gör det. Vet ju bara vilka problem syrran har som kör något
34 svar · 17,1k läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] Nu hitade jag dom på Elfa, stickpropp 36-974-48 och uttag 36-974-55, S-märkt och hela fiddevippen. [bild]
35 svar · 6,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: Nånting måste ni ju ha att göra :o
14 svar · 10,4k läst
T
tapaza80: aha.. skönt med svar! :D
2 svar · 2,4k läst
P
Pakko: okey det är 230 så då är det inga bekymmer. tack så mycket, nu kan planeringen fortsätta!
4 svar · 909 läst
P
petersson79: Nån som handlat på elonline.se och eldirekt.se?
13 svar · 2,3k läst
M
-MH-: Jo, jag hade väl gissat i storleksorndingen 50W också. Ser inget på motorn uitfrån, måset skruva isär det och då blir min värmepanna kall. :) Hittade inget C10-relä på Elfa, men däremot Omrons. Det är någons lags standardsockel på dessa reläer, alltså? Inget man kan hitta på elbutik.se? :) Men de hade 6 på butiken i Gbg, så jag tar en sväng förbi där. 116+moms per styck för
3 svar · 1,2k läst
E
el_richard: Dra 2.5 mm till alla plintar,lättare att få snyggt. Klart, nästa kund. :-)
7 svar · 3,0k läst
E
el_richard: Hej igen. Vakna precis , sommande när let´s dance började.. Fy va trött man kan vara på fredagar. Att gå och läga sig kl 01:00 och gå upp 06:00 varje dag sliter verkligen på kroppen... Men tillbaka till dina frågor. Läs detta på maxel´s sidor. http://www.maxel.se/Page.asp?PageNumber=30 Lampor producerar ohygglig värme, denna måste man hindra att den når byggnadens konstuktion.
7 svar · 1,5k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Dock bör man inte blanda in uttag i köket eller andra ställen där större förbrukare brukar anslutas (brödrost, micro, vatten/kaffekokare etc) i en så stor uttagsgrupp
2 svar · 2,1k läst
Robel
Robel: Eller varför inte att dra en EKK vidare från dosan i väggen till ett utanpåliggande uttag som placeras på ett bättre ställe? Tror vi får göra på det viset...Tack för svar snaggle :)
2 svar · 900 läst
B
bumling: [citat] jo precis som du säger så måste ju nån last på för att överhuvudtaget skapa läckström som löser JFB-funktionen, när jag gjorde testet låg en 11w lågenergilampa och lös och jag trodde det skulle räcka. Det gjorde det dock inte och därav huvudbry och forum inlägg. men därefter kopplade jag in en 100watts slip-mus och gjorde samma test igen, och vips så löste
5 svar · 830 läst
pefo
pefo: Typiskt nånting man använder när man har nån form av 'intelligent hus' styrning eller uttag styrda med väggströmbrytare och vill kunna tända och släcka tex bordslampor eller julgranen som sitter i ena brunnen men ha spänning i den andra til exvis TVn.
5 svar · 4,2k läst
C
cem77: Dålig kontakt i brytaren så att det blir en liten ljusbåge? Detta orsakar i sin tur en impuls i högtalaren vilket låter som ett knäpp. Byt brytare så försvinner det nog. Låter också som att nätaggregatet till dina högtalare är ganska dåligt designat så att det släpper igenom störningar på elkabeln :)
3 svar · 2,9k läst
A
aquaerik: Glöm handöverfräsen, du förstör bara frässtålet, och ska du köra med motorsågen så se till att ha en gammal kjedja för den lär inte gå att använda till något annat efter div. spik och lerhalm... Själv tar jag cirkelsågen med en halvgammal hårdmetallklinga, (klarar även en del spik) såga upp två spår på lagom djup och hugg ur med stämjärn, när man ska runt ett innerhörn
7 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.