Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bödde skrev:
Som sagt, hör med din elektriker och om han vill göra det själv så byter du elektriker ;)

Ärligt talat, det är ganska lätt att dra rör, tråd, montera central och sätta dosor, och det finns maaaaaaaassor av tid/pengar att tjäna. Jag ser inga som helst problem med det - så länga elektrikern kopplar alltihop.

jag var till en som hade dragit rören själv, jag hade förklarat hur man skulle göra och även tidigare gjort en del rördragning där. när jag skulle dra i trådarna så gick det inte,det var stopp och lösa rörändar i väggen. hur kul är det på en skala från 1 till 10 när det är en relax/våtrum med tätskikit och panel i bastun? spika utanpåliggande?riva väggen?efter ett tag for jag därifrån sen jag sagt att han får fixa ihop rören och dra in dragfjädrar. det satt även en kopplingsdosa istället för en takdosa på ett ställe.

Snacka om att skjuta sig själv i foten

Det var visst inte många som höll med mig märker jag ;)

snickarboden Självklart krävs det utbildning! Jag hade inte ens vetat var jag skulle börja om jag inte hade min elektriker att konsultera. Alltså, han berättar hur jag ska göra och sen utför jag hans order. Det är, som jag skrev tidigare, hans arbetstidskostnad jag vill åt för att dra in på den totala byggkostnaden. Personligen anser jag att det är ganska lätt, men tidskrävande, arbete med rör och tråd. Han står för hela kunskapen, och jag utför delar av arbetet.

pellefant Usch va tråkigt. Det är bara att beklaga.

mats_o Fusk i det här fallet är när man gör ett medvetet undermåligt arbete för att tjäna tid eller pengar. Det är fusk, och det har ingenting med mitt och min elektrikers arbete att göra. Det blir precis lika bra som om han hade gjort det själv, eftersom jag utför hans order och han konsulteras efter varje byggfas.
Om det anses vara olagligt att dra plaströr i väggen, och i dessa okopplad eltråd, så tar jag gladeligen på mig rollen som förbrytare!

Det sägs ofta här att det är olagligt att dra rör och tråd i väggarna, men tänk er den här (något hypotetiska) situationen:

Jag drar rör och FK i väggarna bara för att jag tycker det är kul, det är min hobby att dra tråd, men jag har aldrig för avsikt att koppla in det. Jag vill bara att det skall ligga i väggarna och jag får känna tillfredsställelsen av att ha gjort det. Ungefär som att hänga upp gardiner eller bygga en modelljärnväg. Det är knappast förbjudet. Precis som jag får lägga en rulle FK i byrålådan utan att bli straffad måste jag få lägga den i utrullat skick i väggen så länge jag inte har tänkt att den någonsin skall användas för att leda ström. Jag spikar inte igen väggarna för jag tycker rören och trådarna är så fina att titta på.

Sen kommer en elektriker till mitt hus för att ordna lampor i taket och uttag i väggarna. Han ser på mina öppna väggar och hittar till sin förvåning ett perfekt draget ledningsnät, rör och FK, dosor, allt på plats precis som han vill ha det. Måste han riva det och dra det på nytt för att det är förbjudet att använda det, eller kan han använda det om han ser att allt är riktigt gjort och som han vill ha det?

Situationen är hypotetisk, men vad jag vill säga är att det knappast går att komma åt en hempulare som i samarbete med en elektriker gjort en fackmannamässig rör -och FK-dragning.

Skulle vilja hävda att att det inte går att komma åt NÅGON som gjort en fackmannamässig installation.

Problemet är att utan erfarenhet så är det nästan ingen som klarar att göra en sådan.

En elinstallatör utan egen behörighet men med ett par års erfarenhet gör säkerligen ett fullgott jobb som skulle passera helt utan anmärkning, medan det för 99% av oss andra blir lätt igenkännligt hempul.

Som sagts tidigare behörighetsfrågor tar vi i den klistrade tråden "törs du hempula...".

Jag stänger den här tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.