El
continue: Diskmaskinsgura!!! Vilka fina ord tack för det, vill bara säga det om det är en hyffsat ny maskin så är det alltid flottörfunktion som översvämmningsskydd och säkert så i detta fall också. Maskinen hade inte startat när du tippade den om du hade en svamp. Lycka till..
snaggletooth: Finns s.k. soft-tone glödlampor som ska ge lite mer mys-ljus.
henlin431: blev för övrigt lite nyfiken på temostatproblem och liknande som en hel del användare av T2 verkar haft genom åren. Om termostaten går sönder, kan man tillfälligt koppla in golvvärmen direkt in på 5-6 plintarna, det vill säga direkt på inkommande el? Golvet kommer givetvis gå på max jämt. Ska golvet klara detta om det inte är trägolv?
Rikard Ågren: [citat] 3*230 blir ju svårt, men 2*230 är ju inga problem. Det uppnår man med en vanlig enfas matning. Eller är jag helt ute och cyklar?
Tback: [citat] Fast det korrekta svaret är: JA det får man, om den 4:a trådiga telekabeln har samma eller högre märkspänning som elkablarna. Sök på www.elfa.se, de har telekablarna du söker.
petersson79: Till vårat utbygge är jag ute efter ett antal spots, troligtvis 230 v så man slipepr extraarbetet med trafos, och skulle vilja ha tips på var man kan köpa prisvärda spots på nätet, samt gärna inbyggnadskoppar till dessa också. Antalet det rör sig om kan väl hamna på ca 20 st... Tipsa gärna med länkar...
Majgårdarna: [citat] Nej där duger dom inte.Men det har jag inte sagt heller. Men Cree xre7090 led som jag har i taket räcker definitivt där.
el_richard: http://www.weidmuller.se/docs/products.asp?id=38483&domid=1031&sp=Z&addlastid=&m1=20315&m2=22102&m3=38475&m4=38481&m5=38483 weidmuller. med nollan under fasen på samma bredd. D.v.s lite mer kompakt. Skit snyggt. [bild] typ liknande denna.
Patrik_Hed: Om jag förstår dig rätt så ska du ha dubbeltrapp. http://www.elmontoren.com/brytare/brytare.htm Scrolla ner tills du kommer till kopplingsschema över dubbeltrapp.
Floppman: Var det jag menade, men hur ofta behöver man ha in 12 rör i en dosa? VIlle mest visa att det är möjligt, tycker VP-2 är bra... Dock lite dyrt om man inte behöver annat än en basic dosa...
Modig: Hej igen Jag har pratat med min bror, som är insatt när det gäller kyl- och värmesystem. Han sa (mer väl uttryckt än vad jag minns att återge) att det kalla vädret troligtvis gjorde att systemet fick jobba med ett "för högt tryck", vilket kan ha gett upphov till det surrande ljudet. Han ska ta sig en titt på ritningar + inställningar nästa gång han kommer hit, för att se om
Isaksson: Letar man efter nätagg som har bra kräm så kan jag rekommendera tillverkaren Mean Well. Går att hitta många på tex ebay till ett bra pris, jag har själv använt mig av ett sådant på den tiden då jag kylde min CPU med peltierelement. Här är namnet på en ganska kraftig (12 v 25a) MEAN WELL S-320-12 den kostar dryga 1000kr men trådskaparen skulle klara sig med en betydligt mindre
pefo: Bortsett från att du gör ett ingrepp i apparaten och därmed upphör tillverkarens garanti så kan man väl se det som en gråzon. Bygger du en flyttbar möbel med belysning i skulle ingen opponera sig mot förfarandet. Nu handlar det dock om ett fast monterat köksskåp och då brukar det börja grymtas i vissa läger om behörighet osv... Elsäkerhetsmässigt gör det i alla fall ingen
mikmal: Hej Har en liten fundering. Ska fixa bastubelysning. Totalt ska fyra 12V armaturer monteras. Har matat bastun med 12V från en trafo placerad i en av burkarna för badrumsspotar (utanför bastun). Elektrikern som gjorde detta har lämnat en bit kabel som ska in i en dosa som monteras i väggen och är åtkomlig från ett angränsande rum. I denna dosa kopplas sedan de fyra armaturerna. Tanken var
Danne031: Vi sprang omkring för 15 år sen med slöjdtilverkad nyckel, grova mejslar och folköl, sen tog vi av locket på stolparna och vispade runt inuti tills det small. Den som släckte flest lampor på en 'visp' var fräckast. obs rekommenderas inte! :p
electrocuted: och blanktråd som är så fint att se på... att ha ett fult mätarskåp på en stolpe är ju inget vidare, bättre att ha den inomhus så man slipper springa ut i kylan och byta huvudskring eller kolla mätarställning.
erikssonjorgen: Jag tror att du menar en krondimmer. Titta på denna: http://www.eldirekt.se/?artnr=1901618&cat_id=55 /Jörgen
snaggletooth: [citat] En enfas 230V 1500W asynkronmotor har en märkström på 8-9A beroende på konstruktion & märkvarvtal, så teoretiskt borde du ha en startström c:a 60A. När man räknar på växelström & motorer finns en hel andra variabler inblandade också, så det går inte att räkna som vanligt med Ohms lag.
Lars T: [citat] Räknar man på enbart elkostnaden så är det knappast värt det rent ekonomiskt, tar c:a 30 år att tjäna in den minskade förbrukningen på 0,61 kWh per dygn:) Rätta mig om jag har fel, men när man räknar på minskad elförbrukning så är det det rena elpriset man måste räkna på, den fasta kostnaden finns ju både före och efter.
el_richard: Borra hål i dörren, då ser du ifall om det lyser innanför... Annars en strömbrytare med separat krets. Fas .nolla .tändtråd.
hempularen: Då har jag rensat en del Off Topic inlägg. Det känns som att Ny Teknik artikeln är ganska färdigdiskuterad. Jag stänger tråden.
pefo: Ganska vanligt att gruppförteckningen inte uppdateras vid ändringar. Har själv stått och kliat mig i huvudet ibland och försökt reda ut vad som är vad i gamla centraler.
JONKEN_: Har gjort en hel del doshål i timmerhus för infälld el. Stockarna bör borras från fabriken, men du själv måste rita vart du vill att de ska borra ner hålen. Det är lite jobb att först ta med hålsågen och sedan gröpa ur :) Bild också...
elmont: Det är rätt vanligt att det står MAX säkring på div elapparater
elmont: Har man råd att köpa häll och ugn för många tusen borde man inte behöva snåla in på anslutningsledningen en hundring