Tänkte montera en ljusslang, modell Elsa, i en inbyggd bokhylla. Den ska sitta bakom en spånskiva alt. plyfa som sedan perforeras för ljusgenomsläpp. Det finns ett schakt bakom med ventilationsrör mm, men jag vet inte om utrymmet räcker om slangen blir varm? Skivan ska naturligtvis gå att ta bort, några skruvar håller den på plats. Slangen tänds o släcks med fjärrkontroll, det sitter ett vägguttag i schaktet.

Kjell G

• ljusslang.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar stå på de där ljusslangarna att man inte får övertäcka dom hur som helst. Så du väl prova om det blir varmt.

Tänkte??? du har ju monterat. :-)

Prova att ha den tänd i 2 timmar. Mät temperaturen och känn om det känns onaturligt varmt.

Från tanke till handling kan det gå fort ;)

Hur vet jag vilken temperatur som är farlig s.a.s? I den här tråden sägs det vara tämligen ofarligt. På info sägs att slangen inte får övertäckas pga av brandrisk

Jag ska kolla temperaturen, har idag en slinga bakom en fristående bokhylla, kände på slangen och den är sådär varm. Men det är ju inga problem med ventilation runt om.

Kan en ventil, typ galler, ovanför hjälpa till att få ut värmen?

Har nån förslag på annan belysning som kan monteras istället?

Kjell G

Ljusslangar är rena döden ur brandsäkerhetssynpunkt. Lyd mitt råd och lämna minst några centimeter luft mellan slangen och plattan. De blir varmare än man tror, och även om det inte går så snabbt så kommer du förmodligen att glömma släcka den nån gång.

Nu har du inte skrivit vilken effekt slangen drar, men jag så en liknande som var på nästan 100 W :eek:.

Du kan absolut inte bygga in 100 W, möjligen 15. Trä torrdestilleras och kan självantända vid 70 grader, och det är möjligt att det händer något otrevligt med slangen långt innan dess.

Redigerat:
11W/m x 5 = 55W
OK, inte så lämpligt men har nån förslag på annan belysning?

Kjell G

Intressant ur inbyggnadssynpunkt, frågan är hur mycket ljus de avger. Har nåt liknande, också från IKEA, bakom en tavla. Tanken var att det skulle läcka ut runt om men det blev väldigt svagt. Kommer nog att sätta ljusslangen där istället, bättre ventilatio där. Ska byta o sätta listen i bokhyllan istället.

Om det inte funkar får det väl bli en sån här istället :)

Nu när räntan gått ner :D

Kjell G

Köp LED slang eller LED list.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.