1 174 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Trefasmotor trasig när huvudsäkringen gick?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har aldrig riktigt hajat detta med trefasmotorer:
Här i norrbotten var det riktigt kallt de två tidigare veckorna. I tisdags, natten mot onsdag, var det kallare än -30 grader...puuuh. När alla motorvärmare, kupevärmare, elvärme, vattenkokare osv. drog igång på morgonen, gick uppenbarligen en hvudusäkring. Jag duschade troligtivis under tiden, och märkte inte av det till att börja med. Men när hydroforen var tömd, skulle nog vattenpumpen starta (en trefasmotor på ca 3,5 hp). Jag hade duschat klart och märkte först när morgonbestyren var avklarade att en fas gått. Med andra ord försökte nog pumpen starta en bra stund till dess att motoskyddet löste.
Senare under dagen ringde frugan och sa att vi inte hade något vatten. Min första tanke var att det frusit i vattenledningen.
Det tog mig tre dagars letande efter isproppar i -28 grader innan jag uteslutit isproppar och "bara" åtgärdat det elektriska. Motorskyddet brann faktiskt upp och jag har nu bytt det (och flyttat det inomhus). Efter att ha öppnat brunnen i -30 fick jag ju faktiskt några mindre isproppar (som jag tror var sekundära, inte det initiala problemet).
Är det så att när en trefasmotor matas bara med två faser, uppstår inget vridmoment och den energi som tillförs endast överförs till värme (vilket naturligtvis inte är bra för motorn)? Om man har ett bra motorskydd, rätt inställt, hur troligt är det då att motorn tagit skada?
Här i norrbotten var det riktigt kallt de två tidigare veckorna. I tisdags, natten mot onsdag, var det kallare än -30 grader...puuuh. När alla motorvärmare, kupevärmare, elvärme, vattenkokare osv. drog igång på morgonen, gick uppenbarligen en hvudusäkring. Jag duschade troligtivis under tiden, och märkte inte av det till att börja med. Men när hydroforen var tömd, skulle nog vattenpumpen starta (en trefasmotor på ca 3,5 hp). Jag hade duschat klart och märkte först när morgonbestyren var avklarade att en fas gått. Med andra ord försökte nog pumpen starta en bra stund till dess att motoskyddet löste.
Senare under dagen ringde frugan och sa att vi inte hade något vatten. Min första tanke var att det frusit i vattenledningen.
Det tog mig tre dagars letande efter isproppar i -28 grader innan jag uteslutit isproppar och "bara" åtgärdat det elektriska. Motorskyddet brann faktiskt upp och jag har nu bytt det (och flyttat det inomhus). Efter att ha öppnat brunnen i -30 fick jag ju faktiskt några mindre isproppar (som jag tror var sekundära, inte det initiala problemet).
Är det så att när en trefasmotor matas bara med två faser, uppstår inget vridmoment och den energi som tillförs endast överförs till värme (vilket naturligtvis inte är bra för motorn)? Om man har ett bra motorskydd, rätt inställt, hur troligt är det då att motorn tagit skada?
Ja, eftersom en belastad motor inte lär snurra igång på två faser blir ju all tillförd energi värme. Normalt sett om motorskyddet funkar som det skall och är rätt inställt, så ska det lösa ut innan motorn tar skada.
motorskyddets placering kan ju ha en fantastiskt stor innebörd om det är placerat utomhus eller i en kall miljö.
Klicka här för att svara