Vi har ett nybyggt två-planshus på ca 140kvm + garage på 55kvm.
Vi har en CE50 (med 4kW tillskott) och golvslingor i bägge planen och garaget, alla vitvaror är energiklass A.
Idag har vi 20A huvudsäkringar, tror ni vi kan gå ner till 16A utan effektvakt?
Vi har en CE50 (med 4kW tillskott) och golvslingor i bägge planen och garaget, alla vitvaror är energiklass A.
Idag har vi 20A huvudsäkringar, tror ni vi kan gå ner till 16A utan effektvakt?
Redigerat:
Prova! Funkar det så funkar det!
Lätt att göra själv men ska man vara noga så behövs det behörighet för detta.
Oavsett vem som utför det så behöver du ju inte be elleverantören att ändra förrän du själv testat att det fungerar bra.
Edit: feltänk av mig, passdel behöver ej bytas för att säkra ner och därmed får man göra det själv!
Lätt att göra själv men ska man vara noga så behövs det behörighet för detta.
Oavsett vem som utför det så behöver du ju inte be elleverantören att ändra förrän du själv testat att det fungerar bra.
Edit: feltänk av mig, passdel behöver ej bytas för att säkra ner och därmed får man göra det själv!
Redigerat:
Behörig behöver man inte vara för att testa att säkra ned! Sätt helt enkelt i 16A säkringar i stället för 20A och kör så ett tag och se om det håller.
Inget som blir farligt. Håller det inte kan man undersöka om det alltid är samma säkring som går och om det i så fall går att fördela om. Men då brukar det behövas en elektriker. 
Varför ska ni säkra ned? Kostnaden för 20A är väl inte särskilt mycket högre än för 16A? Skulle vara intressant att veta varför; själv har jag f.n. 25A trots att jag har bytt elpannan mot fjärrvärme.
Vi har 16A, det räcker fint.. En av huvudsäkringarna går ngn enstaka gång, som tex i fredags, då råkade bla ugn, tvättmaskin, torktumlare, bastu och VP:n vara igång samtidigt. Det händer typ två ggr om året. Det är alltid samma säkring som går för mig, så jag kanske borde flytta på ngn last.
I vår kommun sparar man en hel del på o säkra ner ( inkl moms):
16 A 2181
20 A 3378
25 A 4299
I vår kommun sparar man en hel del på o säkra ner ( inkl moms):
16 A 2181
20 A 3378
25 A 4299
Jag tycker det känns mer manligt med höga ampere-tal på säkringarna...
Hos oss kostar 20A c:a 1000 mer än 16A och 25A kostar ungefär 1900 mer än 16A.
Jag får väl käka fil till lunch ett antal dagar i veckan för att ha råd med min säkringsfetischism.
Jag får väl käka fil till lunch ett antal dagar i veckan för att ha råd med min säkringsfetischism.
Du får kontakta en behörig elektriker "elfirma" som gör en anmälan till ditt energibolag.
Nedsäkring kan du inte göra själv om du inte har el behörighet, energibolaget gör det inte heller de kommer bara att hänvisa till att en behörig elektriker skall utföra det.
Nedsäkring kan du inte göra själv om du inte har el behörighet, energibolaget gör det inte heller de kommer bara att hänvisa till att en behörig elektriker skall utföra det.