2 091 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Regler för rördragning till el respektive tele/data?
Hej,
Jag har ett rum där jag tänker sätta in extra el-, tele- och data-uttag i. Jag hade tänkt hacka upp en "kanal" i väggen (som består av betong/puts) och lägga in nya rör för att dra ledningarna i, och sedan täcka över med husfix och måla över.
Nu är frågan om det finns några regler eller restriktioner på hur man får lägga in rören i väggen? Måste de tex ligga parallellt men golvet och/eller på någon speciell höjd från golvet? Och gäller samma regler för rör som innehåller el- respektive tele/data-ledningar?
Tack!
Jag har ett rum där jag tänker sätta in extra el-, tele- och data-uttag i. Jag hade tänkt hacka upp en "kanal" i väggen (som består av betong/puts) och lägga in nya rör för att dra ledningarna i, och sedan täcka över med husfix och måla över.
Nu är frågan om det finns några regler eller restriktioner på hur man får lägga in rören i väggen? Måste de tex ligga parallellt men golvet och/eller på någon speciell höjd från golvet? Och gäller samma regler för rör som innehåller el- respektive tele/data-ledningar?
Tack!
Tack för svaret. Innebär det att när man tex borrar hål i en vägg, så får man alltid vara beredd på att det kan ligga en starkströmskabel "gömd" i väggen? Det låter ju lite riskabelt!
oavsett vad man får eller inte så ska alltid borrning eller sågning föregås av en tanke:
kan det kanske finnas el eller vatten här?
kan det kanske finnas el eller vatten här?
Risken finns alltid men är rätt liten, oftast går rören närmaste vägen och man kan ju se i dosorna åt vilket håll dom går. Det finns även sökare som man kan använda och hitta ledningar. Riskerna är naturligtvis betydligt större för en "amatör" att träffa ett rör "profsen" brukar oftast veta på ett ungefär vart ledningarna går. Men skulle olyckan vara framme så är det inte värre än att man får laga 
Efter att ha läst följande trådar blir jag lite fundersam:
http://www.byggahus.se/forum/el/110889-goera-laempligt-mycket-sjaelv.html
http://www.byggahus.se/forum/el/107748-serioest-hoejd-pa-vaegguttag-akut.html
Som jag har förstått det så får man dra VP-rör hur man vill (även om det finns praxis för hur de brukar dras). Man får också sätta eluttag/strömbrytare osv på vilken höjd man vill. Men trots det är det inte tillåtet att utföra detta arbete själv (även om en elektriker sedan utför själva inkopplingen), utan det måste utföras av en elektriker. Det verkar inte logiskt, så hur kommer det sig att det är så?
http://www.byggahus.se/forum/el/110889-goera-laempligt-mycket-sjaelv.html
http://www.byggahus.se/forum/el/107748-serioest-hoejd-pa-vaegguttag-akut.html
Som jag har förstått det så får man dra VP-rör hur man vill (även om det finns praxis för hur de brukar dras). Man får också sätta eluttag/strömbrytare osv på vilken höjd man vill. Men trots det är det inte tillåtet att utföra detta arbete själv (även om en elektriker sedan utför själva inkopplingen), utan det måste utföras av en elektriker. Det verkar inte logiskt, så hur kommer det sig att det är så?
Jag var nog lite otydlig. Vad jag menade var att en elektriker får dra VP-rör hur han vill och sätta eluttag/strömbrytare var han vill (med undantag för badrum osv som du nämnde). Om det är så, så innebär det ju att det egentligen inte finns några regler för hur detta ska utföras. Och om det inte finns några regler för detta, så borde väl en "lekman" lika väl kunna få utföra arbetet, så länge en elektriker gör själva inkopplingen?
Det stämmer säkert. Och svårigheten borde rimligtvis dessutom variera kraftigt beroende på komplexiteten i elanläggningen som ska sättas upp.
Men för ett typiskt fall där någon bara vill sätta upp ytterligare ett eluttag så borde väl även rördragning och val av tråd vara möjligt att utföra själv. I praktiken innebär det att dra VP-rör (inkl eventuella rörböjar och skarvmuffar) från en existerande dosa på samma höjd från golvet fram till stället där den nya dosan ska sättas upp, och sedan lägga i två 1.5mm2 FK enkelledare för fas respektive nolla. Det borde väl vara möjligt att utföra själv, eller är jag fel ute?
Men för ett typiskt fall där någon bara vill sätta upp ytterligare ett eluttag så borde väl även rördragning och val av tråd vara möjligt att utföra själv. I praktiken innebär det att dra VP-rör (inkl eventuella rörböjar och skarvmuffar) från en existerande dosa på samma höjd från golvet fram till stället där den nya dosan ska sättas upp, och sedan lägga i två 1.5mm2 FK enkelledare för fas respektive nolla. Det borde väl vara möjligt att utföra själv, eller är jag fel ute?
Klicka här för att svara