Lindgrenski
Lindgrenski: Satte fast den med silikon vilket blev sisodär, men den rör sig knappt nåt ända då flexslangen gör att den håller sig på stället. Har dessutom ställt tvättmaskinen framför så att ingen kommer åt den. Badrummet är färdigrenoverat, det är tvättstugan som inte är klar istället. :)
14 svar · 5,9k läst
A
ampz: Det är visst lag på att L och N ska kopplas rätt i de uttagen...
29 svar · 6,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Eller om man skall vara ännu mer teknisk kanske: summafelsbrytare, vad jfbn gör är att summera ingående och utgående strömmar (med tecken), denna summa skall alltid vara noll (mätt över något lagom litet tidsintervall för att tillåta ickeresistiva laster), alltså lika mycket skall flyta ut till lasten via fasen som flyter in från lasten via nollan (och vice versa) annars betyder det
5 svar · 5,8k läst
E
el_richard: [citat] ha ha. använd en skruvmejsel, sedan kan du klura på hur signalerna i kabeln ska kunna komma kontakt metallen .... Du måste skala kabeln annars är det plast i mellan kontakt ytorna. :-) inte åka till www.kjell.com missförstog dig...
10 svar · 2,5k läst
·
tallmilan
tallmilan: Tack för svaren !
9 svar · 6,6k läst
pefo
pefo: Tja, har man kabelkanaler och i dessa uttag för belysning, dator osv som sitter på separata grupper så nog fasen kopplas det i samma utrymme. Målsättningen är väl ändå att installationen skall vara så enkel som möjligt att förstå och därmed så bör man undvika lite mer komplicerade lösningar. Däremot tycker jag inte att man behöver vara rabiat och avfärda vad som faktiskt är
14 svar · 2,0k läst
I
imported_peter: tack. jag skall göra precis så som det står i manualen... tack... men vad betyder detta??: OBS! Till fläktar med utdragen termokontakt skall separatmotorskydd användas eller transformator med inbyggt motorskydd
23 svar · 4,8k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Träningsuppgifter inför prov. //Patrik
10 svar · 1,1k läst
F
Fraggo: Hide-a-lite tycker jag har ett ganska neutralt vitt ljus om man väljer LED med 3000K, skapligt. Det jag nästan alltid tycker är att varmvitt = vitt och vitt = kallvitt, vet inte varför det ska vara så svårt att efterlikna traditionellt varmvitt ljus.. Jag tycker tonade filter borde användas mer istället för att ytbehandla dioderna..
23 svar · 6,9k läst
C
cri11e: Tack så mycket för svaren!
3 svar · 967 läst
·
Fnularn
Fnularn: [citat] Känns som ett jäkligt bra sätt att dra på sig ett dåligt ryckte?! :eek:
6 svar · 2,5k läst
E
elmont: Orsaken var/är att i många länder har/hade man inte tillgång till 380 volt. och för att hålla nere lager använder/använde man med samma plattor till "alla länder" och kopplade om matningen för att passa respektive land.
12 svar · 5,8k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Använd den bruna som konstant fas och den blåa som "tändtråd". Vik undan gul/grön.
5 svar · 791 läst
M
-MH-: Liten uppdatering: Har mailkonverserat med konstruktören av Elvärmeset 2000 som min styrenhet heter. Mycket bra support där! Det finns en ingång (230V) som man kan använda för att bryta elaptronen genom att koppla termostat till. Man kan även ändra temperaturområdet för elpatronens inbyggda termostat (på vattnet) till 20-60 grader. Ett betydligt mer intressantare område för min del.
12 svar · 8,5k läst
pefo
pefo: [citat] Svårt ord det där, men det är ju Gotland... :p Prismodellen verkar variera kraftigt över riket... Här har vi en rörlig och en fast nätavgift. Den fasta varierar beroende på säkringsstorlek som sagt. Men utslaget på vår förbrukning, med tidstariff, på drygt 40MWh/år så får vi en nätavgift på ~25öre/kWh. Skulle vi gå ned ett snäpp i huvudsäkring för att få lägre
32 svar · 19,7k läst
H
hempularen: Känns som att diskussionen är färdig. Trådens ämne känns även lite Off Topic för forumet.
54 svar · 7,4k läst
·
N
Nyckelmossen: Elboken sidan 371-384. Där hämtade jag symbolerna till min elritning. Det finns en tråd på forumet där någon hade lagt upp de vanligaste symbolerna i fil som gick att ladda ner och använda i autocad. http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elbokenwebbpdf_08.pdf
4 svar · 12,1k läst
E
el_richard: om man te.x har 3 faser som går i samma rör. alltså kopplar man dom 2 övriga faserna på x plinten i stället för att skarva i dosan. (men det får man inte göra i vanliga bostäder) Kanske vill koppla en tändning via ett vägguttag till ett styrt vägguttag. Eller koppla in bi-ledaren på en EKLK eller EKRK om man inte vill koppla ihop dessa med jorden i varje uttag. /Typ Hoppas du
3 svar · 3,3k läst
Leito
Leito: [citat] Yes, du löste det ;) Uttagen i badrummet är jordade och eftersom de sitter på samma fas som uttagen på kontorsväggen mot badrummet så är jord dragen även förbi dessa dosor men inte ansluten.
5 svar · 1,6k läst
S
shefqet: billigt undan... o ja :D . tack som mycket för all hjälp nu skall jag ner och köpa och testa med den nya dimmern.
7 svar · 2,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det undrade jag också över ... :) Men svar kom, bra. Men oavsett reglerna så funderar jag på två saker: Om man finner en 2,5 mm2 kabel som är avsäkrad med 10A i en installation så ska man kanske stanna upp och fundera över varför. Det kan t.ex. vara så att en elektriker har konstaterat nödvändigheten med vald dimension, nödvändigt för t.ex. utlösningsvillkoret. Skulle
13 svar · 2,6k läst
M
Mats: Nu är vi rätt långt ifrån ämnet så här släcker vi
29 svar · 7,8k läst
·
electrocuted
electrocuted: en PUSs tilldelar jag helst någon med båda fötterna på jorden...:p
17 svar · 3,7k läst
G
gnilrub: [citat] Just såna har jag kommit fram till att jag ska sätta en eller två stycken, det blir väl 5G2,5 för dom va? Sen sätter jag några kapslade 1-fas med 10A säkring här blir det 3G1,5 ? På det sättet blir det lätt att urskilja var man har 16A och var man har 10A. Jag ska ha en rejäl kompressor också den vet jag dock inte om jag ska ha vanligt uttag till. Skulle hellre ha det så
8 svar · 7,8k läst
H
hempularen: Lite oseriöst: LIten spot mot en lagom vinklad spegel ovanför spegelskåpet...
5 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Har rensat lite, och stänger.
18 svar · 3,0k läst
·
pefo
pefo: [citat] Med tanke på vilket skitväder det är så skulle man nog behöva "sjökabel" överallt. :mad: Inte ens hunden har lust att gå ut... :p
9 svar · 16,3k läst
prototypen
prototypen: Om lampan är "rätt tung" skulle jag aldrig lita på en dragavlastning i någon skarvknapp. Sladden MÅSTE gå att byta. Protte
2 svar · 16,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Hehe, jo, men nu spelar jag dj-vulens advokat och antar att spisen är fast ansluten.
30 svar · 8,5k läst
nad robban
nad robban: fick svaret på hemmabioforumet, snacka om cp konstruktion, här är citerat, detta funka klockrent.. "Dock så ska fjädern aldrig klämma ovanifrån på skivan/underlaget (det material du borrat/sågat ur för spotlightsen. Den lilla delen av fjädern ska peka nedåt och den stora delen rakt upp. Det är den lilla fjädern som ska spänna rakt mot skivan i sidled"
4 svar · 9,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.