Är det OK att dra 4 faser till ett gammalt spisuttag med 3 faser och jord, Ska dra en fas och nolla till för att jag behöver det till Häll + Ugn + Kombiugn . Ikea är ju smarta o skriver i sina beskrivningar att ugnen och kombiugnen enkelt kan installeras tillsammans men inte om man ringer o frågar om Watt förbrukningen då är den för hög för att sitta på en säkring , dom hade inte tänkt på det.

4 faser?? är det nån modern uppfinning nu igen... på min tid gällde 3 faser och nolla, men nuförtiden när moderna digitala vindar blåser över samhället vet man aldrig vad man har i väggen.. hehe..:D:D

ne men du har med all säkerhet 3 fas och nolla, och sök gärna på din fråga, för detta har vart uppe ett herrejösses antal ggr..

Beskriv framförallt lite mer detaljerat hur ditt problem ser ut. I de flesta fall finns det bra lösningar med 3 faser.

Behöver du fler faser får du sätta upp ett uttag till. Du kan i alla fall inte koppla i det befintliga spisuttaget.

Men som sagt, lämna lite mer detaljer så får du säkert goda råd.

4 faser? Det här känns som ett uppdrag för Jonas Wenström.

Kan man tänka sig att nuvarande 3 faser inte klarar alltihop, därför vill man dra fram en till fas +nolla i samma rör, men till ett eget uttag, fast använda jorden gemensamt ? var det frågan ?
Annars skulle jag vilja lösa mitt diskmaskinsdilemma på det viset...

Men varje grupp ska väl ha sin egen nolla och jord. vare sig det är en 1, 2 eller 3 fas grupp

Sedan får man räkna på värmeutvecklingen i röret, det blir med stor säkerhet för varmt när man bränner på allt samtidigt.

Jag vill verkligen inte bila upp vägg och tak ända till centralen..
Då får det bli pizza i pappkartong, det är mat det med..

Hällen behöver troligen 2x16A, Ugnen 1x16A, och kombiugnen 1x16A. Blir väldigt knepigt att få till de på ett bra sätt i ett å samma rör. Ska du verkligen ha ugn/kombiugn bredvid hällen?

Mäster skrev:
Kan man tänka sig att nuvarande 3 faser inte klarar alltihop, därför vill man dra fram en till fas +nolla i samma rör, men till ett eget uttag, fast använda jorden gemensamt ? var det frågan ?
Annars skulle jag vilja lösa mitt diskmaskinsdilemma på det viset...
Trefas är trefas. Det finns inte fyra faser i svenska elnätet (och knappast i något annat elnät heller förmodar jag). Däremot kan man ju naturligtvis tänka sig att någon vill dra in en extra grupp i ett rör som redan innehåller en trefasgrupp. Men det finns fortfarande bara tre faser i röret varav en "dubblerad".

Mäster skrev:
Jag vill verkligen inte bila upp vägg och tak ända till centralen..
Då får det bli pizza i pappkartong, det är mat det med..
Vad har du för ledningsareor och säkringar? Känner att jag måste göra en insats för folkhälsan och räkna åt dej. :)

Jag har inte ens 3 fas egentligen, men dilemmat är liknande,
Har bara enfas i lghen, spisen/ugnen är säkrad 16 A,ledningarna, i plåtrör, är 6mm2 vill jag minnas,
Kan hända att jag är en skojare som redan knölat in 1,5mm2 10 A fas + nolla i röret,
och gått vidare till en ny dosa där diskmaskinen ansluts, men lånade jord från spisen, då den bara har till uppgift att lösa jfb, om allt funkar som det ska..
Ca 6-7 meter gemensamt rör..16 eller 18mm skulle jag tro
(Köket blir aldrig klart verkar det som, men det känns jobbigt att hacka sönder taket också, det är det enda som är intakt, hallen där centralen sitter är klar )

Redigerat:
jakobnm skrev:
Trefas är trefas. Det finns inte fyra faser i svenska elnätet (och knappast i något annat elnät heller förmodar jag). Däremot kan man ju naturligtvis tänka sig att någon vill dra in en extra grupp i ett rör som redan innehåller en trefasgrupp. Men det finns fortfarande bara tre faser i röret varav en "dubblerad".
Jodå, att det bara finns 3 faser visste jag, uttryckte mig lite ofullständigt där som en snickare ungefär, korrekt uttryck kanske hade varit 1 trefasgrupp och en enfas ?

Mäster skrev:
Jag har inte ens 3 fas egentligen, men dilemmat är liknande,
Har bara enfas i lghen, spisen/ugnen är säkrad 16 A,ledningarna, i plåtrör, är 6mm2 vill jag minnas,
Kan hända att jag är en skojare som redan knölat in 1,5mm2 10 A fas + nolla i röret,
och gått vidare till en ny dosa där diskmaskinen ansluts, men lånade jord från spisen, då den bara har till uppgift att lösa jfb, om allt funkar som det ska..
Ca 6-7 meter gemensamt rör..16 eller 18mm skulle jag tro
Äh..6-kvadrat och en lånad skyddsjord, det var inget att bråka om. Glöm pizzan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.