5 799 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Installera Tvättmaskin!
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Hej, min tvättmaskin har vanlig stickkontakt! jag har kapat den, och det finns 3sladdar (BLÅ, BRUN , GUL/GRÖN) och i mitt badrum har jag jordfelsbrytare, men hur ska jag koppla in den utan att ha en elektriker!?

Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Blå=nolla, Brun=fas, Gul/Grön=skyddsjord
Länkarna fungerar inte.
Länkarna fungerar inte.
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Eftersom plinten där nollan brukar kopplas är tom så får du nog lov att mäta dig fram var du har 230volt, så du inte skickar 400volt in i tvättmaskin.
Om du kallar brytaren på bilden för jordfelsbrytare så råder jag dig till att ignorera min första mening och be någon annan hjälpa dig med inkopplingen.
Om du kallar brytaren på bilden för jordfelsbrytare så råder jag dig till att ignorera min första mening och be någon annan hjälpa dig med inkopplingen.
Kan bara hålla med föregående talare, osäkert om nolla finns med, mätning krävs, annars riskerar du att elda upp maskinen. Och det där är definitivt ingen JFB.
OBS! OBS! OBS! Om du tänker mäta, tänk på att skyddsjorden (gul-grön) INTE är nolla även om du får 230V mellan den och en annan ledning! Den enda ledning du får koppla till gul-grön är den gul-gröna i kabeln från tvättmaskinen.
OBS 2!!! Om det inte finns någon gulgrön så kan skyddsjord ha en annan färg, tex om det är en äldre installation. Detta som en varning för andra läsare än TS som har gul-grön.
Så det finns, som framgår, ett antal fallgropar som kan göra egna experiment direkt livsfarliga.
OBS 2!!! Om det inte finns någon gulgrön så kan skyddsjord ha en annan färg, tex om det är en äldre installation. Detta som en varning för andra läsare än TS som har gul-grön.
Så det finns, som framgår, ett antal fallgropar som kan göra egna experiment direkt livsfarliga.
För en gångs skull håller jag med... ser man inte skillnad på en jfb och en strömbrytare så kanske man bör akta sig...puttrix skrev:Eftersom plinten där nollan brukar kopplas är tom så får du nog lov att mäta dig fram var du har 230volt, så du inte skickar 400volt in i tvättmaskin.
Man bör ha en viss kännedom. Jag är ingen elektriker men även jag ser att det inte är en jfb...
Klicka här för att svara