Ifö
Ifö: Ingen som har dragit ut nollan och fasen någon gång?
9 svar · 1,1k läst
E
El-Danne: Ja, 1 fas är en ledera, 3 faser är 3 ledare, dessutom har du en jord- och med lite tur en noll-ledare i spisuttaget, finns ingen noll-ledare (vanligt i äldre spisuttag) så blir det att ringa elektriker för att dra i mer tråd. En seriös elektriker märker upp och sätter upp ett grupp-schema bredvid centralen, för att enkelt kunna se vilket propp/säkring som går till vad, detta gäller
8 svar · 4,7k läst
Ifö
Ifö: Det fanns klara lokala avvikelser så vit och svart kan vara vad som helst. Röd är vanligast som skyddsjordsledare, men kan ibland agera tändtråd.
18 svar · 5,0k läst
M
-MH-: Såja hempularen, jag fixade ihop det på 20 minuter inklusive leta upp verktygen. Det skall vara förlängning till motorvärmarsladden på 1m, så det skall inte kopplas i och ur så mycket. Skruvanslutningen var bra, med "bockad" bricka så det var mycket smidigt att ansluta kabeln. Positivt överraskad blev jag att det gick så smidigt, för det priset hade jag inte blivit förvånad om det
4 svar · 995 läst
L
linasis: de är nog någon slags bomb i min den tickar och knäpper!
2 svar · 3,7k läst
joflopp
joflopp: "Problemet" är bara att reaktorn som visas på bilden är en Toshiba 4S som levererar 10 MW, ska finnas på ett djup av 30 meter och behöver en byggnad ovan mark som är 22 x 16 x 11 m. Det anses ändå som en relativt liten reaktor. Villareaktorer tror jag dröjer ett tag till. ;) Edit: Kanske ska tillägga att den inte existerar ännu. :)
22 svar · 3,0k läst
H
hen_rik79: Hur gick det? Angående att lösa kablar så finns det faktiskt en tillämpning även i modern elinstallation för lödkolven... vid en riktigt besvärlig dragning av FK genom en 16mm slang, var vi tvungna att lösa ihop kablarna, eltejp gick bara sönder. Detta var på ett ställe i den befintliga slangdragningen i huset mellan våningarna, dvs omöjligt för oss att komma åt. Så om du
8 svar · 7,4k läst
M
magnu: Fixa det själv, så kan du skryta om det på jobbet. Det är inte värt den förhöjda adrenalinhalten att prata med säljaren!
12 svar · 18,1k läst
davidgp
davidgp: Å nu har jag listat ut att det ska gå att styra även strömställardelen från annat håll. Frågan är nu hur man listar ut vilken typ av trappkoppling som sitter där nu...
8 svar · 3,3k läst
I
Impedans: tack för svaret !
2 svar · 1,1k läst
B
BigGitt: [citat] En elektriker från ett annat EU land, som innehar nödvendiga tillstånd får utföra din installation tex i ditt nya hus i Sverige. Om du anlitar en polsk elektriker är kravet att han/hon har haft egen EL firma i polen i minst 6 år! Eftersom det är lite olika krav, (el föreskrifter) måste du se till att installationen blir rätt utförd. Jag tror inte du vill ha gjutna kablar! För
17 svar · 3,9k läst
T
tomlan: limma fast burkarna i innertak + täta med diffusionsskarvtejp runt burkar och ordenligt med isolering
2 svar · 1,4k läst
L
lillePer: Ett täckglas saknades... Därav den större fuktansamlingen... Tog idag isär donet och såg då att det gott en bit ur kretskortet precis vid inkommande... Lödade på en bit tråd förbi jacket och nu funkar den perfekt igen... En ny skulle kosta runt 1200kr... Blir ett nytt täckglas istället...
3 svar · 1,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Så du har också gjort en Mr Bean, utan att bryta strömmen :D:D
19 svar · 2,6k läst
ybu
ybu: [citat] Åh fan. Ja det var då inte jag, jag var uppe på Ånnfjället vid den tidpunkten.. Hoppas han inte frös tårna av sig..
8 svar · 1,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: "Man" (läs: Elektrikern) drar antagligen en EKK 3G2,5 från spisdosan till ett uttag för ugnen och en EKK 4G2,5 från spisdosan till en anslutningsdosa för hällen.
4 svar · 904 läst
A
adj: Tackar! Jag får testa lite till med andra ord!
5 svar · 954 läst
I
cheetah1: Aha. Jo VP-rör vet jag vad det är, VP står väl för VinylPlast? Kan man gissa att SP står för typ StålPansar eller nåt liknande? :P
8 svar · 4,4k läst
F
Floppman: Tror LVI har vertikala som bla ser ut som granitsten, kolal deras sortiment. Räkna med att plånboken blir lättare...
3 svar · 1,8k läst
M
magnu: Dessutom får man spänningsfall över skarvsladden, vilket ytterligare minskar strömmen genom säkringen. Det finns i installationsbestämmelserna att man måste gå upp i ledararea när kablarna är långa. Det betyder att 1.5mm2 ibland bara får avsäkras med 6A när kablarna är riktigt långa bakom säkringen. Men någon annan här på forumet vet säkert hur långa kablarna får vara för
6 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Hög tid att stänga tråden.
79 svar · 8,8k läst
·
ybu
ybu: [citat] [citat] [citat] Fail!
12 svar · 1,8k läst
P
PST: Ha det lade jag inte ens märke till ... Dvs att det inte finns någon anledning att dra tre 230/400V faser till den spisen.... Funkar bäst i Norge.
11 svar · 3,9k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: En något isig Östersjö! :)
7 svar · 1,1k läst
·
E
elmont: Det har hänt att man fått "laga" nån armatur som av nån outgrundlig anledning inte lyst och haft spänning på metallhöljet. Detta trots att jorden blivet riktigt ansluten i både lamppropp och uttag (av den g:a typens kronuttag). Måttligt road när man står på en stege eller pall och ska plocka ner armaturen för felsökning och upptäcker spänningen. Men vanligt, NEJ
1 svar · 963 läst
S
styrman1: eller använd befintlig fjärr för att stänga av när du är i rummet? förra huset hade jag bara en plats till innedelen och det var bakom tv fåtöljen. det hände ibland att man stängde av pumpen men oftast så gick den på lägsta hastigheten när jag tittade på TV.
13 svar · 1,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: Tänk på att ingen garanti för värmekabeln gäller om du kopplar detta själv (eller ens lägger ut slingan själv). Väldigt många som inte vet detta och kommer på det för sent :( Kom även ihåg att elgolvvärme måste vara anslutet via en jordfelsbrytare!
5 svar · 913 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] :D d^_^b [citat] Självklart är det rätt som du gjort, och dessutom lite bättre. Men det jag är ute efter är att det är ju ingen avgörande skillnad. Kommer jag till ditt hus så kommer jag ju ändå mäta på och/eller kolla upp var den går, den där blå med L1-märkning. ;) Eller nja. Tar man bort ett element med 400V elemntspänning och det är draget en brun och blå till
27 svar · 5,4k läst
·
prototypen
prototypen: Japp, samma "koppling" som en vanlig trapp. Protte
3 svar · 1,7k läst
nimhed
nimhed: Ok, tack för snabbt svar.
2 svar · 728 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.