Automatsäkringar har inga passdelar.
Man säkrar (skyddar) kablage och uttag i första hand.
Och med en 13 A automat flyger en 16 A smältsäkring i alla fall.

Nu har problemet lösts sig (hoppas jag) Jag kopplade bort jorden och körde aggregatet på fullt i 1 timme. temp i bastun 89 grader. På slutet löste ena fasens säkring (10A) ut medans de andra verkar hålla. Så här hårt kör man normalt sett aldrig aggregaten. Det var tydligen som Magnu och även Tylö uppgav, fukt som stod i något av elementen. Jag ska prova, men det verkar som om jag också slipper byta bef. 10 A automatsäkringarna mot 13 A.

Mats

Hur är styrningen på ett bastuaggregat, är det on/off på temperatur?
Känns lite galet om säkringen ska gå efter en timmes körning?
Bastuaggregatet är väl en egen grupp? Så att ingen annan förbrukare slog på samtidigt...

Inuti värmeelementen ligger en motståndstråd.
Värmeelementen omges av ett metallrör.
För att hålla tillräckligt god isolation mellan motståndstråd och hölje är rören fyllda med någon typ av keramik/sand.
Sanden drar åt sig fukt från omgivningsluften då elementen inte är hermetiska. Det brukar inte vara något problem för värmen brukar driva ut fukten ur elementen innan den ställer till problem.

Jag har sett liknande problem med helt nya värmeelement till andra produkter.
Vi körde elementen en timme innan vi monterade in dem i apparaten. Sedan klarade apparaten isolationskraven u.a.

Nu har du väl skruvat tillbaka jorden och testat med jordfelsbrytare?

Jodå, Både själva manöverpanelens jord och aggregatets jord är inkopplat igen. Att 10 A säkringen går är inte så konstigt då aggregatet är på 8 Kw.

Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.