Ska försöka att hålla frågeställningen kort, har många funderingar men ska fokusera på de viktiga och konkreta.

Det handlar om en Y/D-startad ABB-motor på 11kW

I D-läget verkar jag ha full spänning ut från styrskåpet, klättrade även upp till motorn och mätte på den, 400V mellan faserna. Men motorn bryr sig inte om det, inget brum/ryck, har även mätt med tångamperemetern och den drar ingen ström.

En annan grej; jag ohm-mätte lindningarna och fick 1,5 ohm på varje lindning. Känns ju tokigt lågt, men även om det är fel så förklarar det inte första frågan..

Nu ska jag käka en försenad lunsch-låda, återkommer efter det. Hoppas på idéer!

1,5 ohm är nog vettigt, när du matar med växelström får du "hjälp" av induktansen så strömmen blir måttlig. Sedan när motorn snurrar så får du en motEMK också.

Du har en YD startad motor men vad har du för spänning på de trådar som kopplas som mittpunkt vid Y-läget?? det är 6 trådar + skyddsjord att hålla reda på.

Protte

fel på D-kontaktorn möjligtvis.

mät om du har 400v även över lindningarna, du mäter då mellan pinnen längst till vänster på övre raden och den i mitten på undre raden på motorplinten, då mäter du över en av lindningarna. har du 400v över alla lindningar så är det fel på motorn har du ingen spänning över lindningarna men 400v mellan alla faser så är det säkert D-kontaktorn.

1,5 ohm låter för mig helt rimligt om motorn är på 11 kW. Eftersom du har en Y/D-omkoppling så lär du ha sex trådar mellan motor och skåp. I Y-läget har du fas till ena sidan av lindningarna och andra sidan av alla lindningar är sammankopplade. I D-läget har du en fas på båda sidor om alla tre lindningar. Om du har samma fas kopplad till båda sidor på respektive lindning lär inte mycket hända. Om du har fas på ena änden medan den andra hänger fritt lär det också vara tyst. Det kan bli spännande om man kopplar fel så att motorn drar åt olika håll i Y och D-läge.

Erik

Tack för snabba svar!

Så 1,5 ohm är alltså normalt motstånd genom motorlindningen, det var skönt att höra, och bra att lära sig! Har inte direkt hållit på med motorer och motorstyrning tidigare.

När jag sökte igenom forumet efter ledtrådar så hittade jag bara en enda post som passade in på mitt problem, och det var din electrocuted, där du förklarade att om D-kontaktorn är defekt kan motorn vara livlös även med spänning fram till lindningarna.

Detta visste jag inte när jag höll på, så jag grävde inte djupare då jag konstaterat att jag hade spänning fram (och såg att kontaktorn drog). Men då är alltså det det troligaste felet, att kontaktorn 'drar' men släpper inte igenom någon ström?

det är inte ens säkert att kontaktorn drar, du kan ju få din uppmätta spänning från andra hållet av motorlindningarna.
sen kan det ju vara felkopplat också, om det aldrig har funkat i D-läget så kan det vara så att man har kastat om faserna mellan D-kontaktorn och ena sidan av motorlindningarna så att varje lindning blir kopplad till varsin fas i D-läget, (alltså samma fas på båda sidor om lindningen) och inte till olika faser såsom det ska vara.

som jag skrev, det enklaste felsökningssättet är att mäta spänningen över lindningarna och inte mellan faserna.

electrocuted skrev:
som jag skrev, det enklaste felsökningssättet är att mäta spänningen över lindningarna och inte mellan faserna.

Yes, ska se till att göra det i morgon.

Sammanfattningsvis alltså:

400V över lindningarna = fel på motorn
0 V över lindningarna = fel på D-kontaktorn

Än en gång, tack för hjälpen!

ybu skrev:
Yes, ska se till att göra det i morgon.

Sammanfattningsvis alltså:

400V över lindningarna = fel på motorn
0 V över lindningarna = fel på D-kontaktorn

Än en gång, tack för hjälpen!
ja kort sagt, det kan även vara felkopplat om du har 0v över lindningarna i D-läge men motorn går i Y-läget. isåfall är det faserna mellan D-kontaktor och motor som har blivit förväxlade, L1 på L2, L2 på L3 och L3 på L1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.