5 380 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Vägguttag vid invändig tilläggsisolering
Hej!
Vi har precis reglat upp en innervägg med 45x45 och ska lägga in isoleringsskivor och sedan 22 mm panel på det. Vägguttagen måste således flyttas ut 67 mm. Hur göra?
Påbyggnadsringar känns lite meckigt och dessutom vet jag inte om det går att hitta skruvar i tillräcklig längd. Man vill väl inte att det ska rasa in isolering i dosan heller, ifall man skulle såga hål i panelen och montera det på utsidan.
Tacksam för svar!
Mvh J
Vi har precis reglat upp en innervägg med 45x45 och ska lägga in isoleringsskivor och sedan 22 mm panel på det. Vägguttagen måste således flyttas ut 67 mm. Hur göra?
Påbyggnadsringar känns lite meckigt och dessutom vet jag inte om det går att hitta skruvar i tillräcklig längd. Man vill väl inte att det ska rasa in isolering i dosan heller, ifall man skulle såga hål i panelen och montera det på utsidan.
Tacksam för svar!
Mvh J
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Vad består den gamla väggen av? Är det inte granit så kan du hugga loss dosan och en bit av röret och flytta ut den: http://www.byggahus.se/forum/971443-post6.html
Så gjorde jag med framgång i en stuga. Men om dom gamla dosorna inte är för dubbelgips så kommer dom i alla fall inte att nå ända ut till kanten på din 22-panel, men du kan åtminstonde få tag på röret via denna metod.
Så gjorde jag med framgång i en stuga. Men om dom gamla dosorna inte är för dubbelgips så kommer dom i alla fall inte att nå ända ut till kanten på din 22-panel, men du kan åtminstonde få tag på röret via denna metod.
Tack för svar! Den gamla väggen består av spånskivor. Jag ska alltså hugga loss hela dosan och sätta fast den brevid gamla hålet, på gamla väggen typ? Och sedan kanske sätta nån påbyggnadsring för att nå ut till panelen?
Går det förresten att flytta det i sidled eller kommer inte kablaget tillåta det?
/Amatör...
Går det förresten att flytta det i sidled eller kommer inte kablaget tillåta det?
/Amatör...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Det beror på. Du har ju reglat upp den nya väggen med 45'or, och normalt sätter man dem över dom gamla reglarna i väggen för att få nåt att spika i. Så normalt kan du bara flytta ut dosan och spika den i din nya regel. Den hamnar då nån centimeter högre än tidigare.
Om den inte når ut till kanten på panelen kan du antingen byta dosa eller använda påbyggnadsringar.
Flytta den i sidled går ju bra om du skarvar på en bit rör/slang. Men då måste du dra ny FK då den gamla inte längre räcker. Det är det som är grejen med att bara lyfta fram dom gamla dosorna - ledarna räcker.
Om den inte når ut till kanten på panelen kan du antingen byta dosa eller använda påbyggnadsringar.
Flytta den i sidled går ju bra om du skarvar på en bit rör/slang. Men då måste du dra ny FK då den gamla inte längre räcker. Det är det som är grejen med att bara lyfta fram dom gamla dosorna - ledarna räcker.
Ok, då kör jag så! Men uttagen sitter ganska mittemellan reglarna så jag vet inte hur lätt det är att fästa i nåt. Kanskle bara ska skruva ditt ett par regelstumpar i spånskivan?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Japp
Lysande! Tack så mycket för hjälpen. Lätt att fasta på småsaker när man är grön... 
Kan ju förresten (sent om sider) meddela hur vi gjorde till slut...
Vi borrade hål i botten på en ny dosa och fäste den på den gamla väggen och skarvade på trådarna så de räckte lite längre. Dosan var ca 50 mm djup så för att nå ända ut till panelens utsida satte vi två påbyggnadsringar i olika storlekar mellan dosan och vägguttaget.
Vi borrade hål i botten på en ny dosa och fäste den på den gamla väggen och skarvade på trådarna så de räckte lite längre. Dosan var ca 50 mm djup så för att nå ända ut till panelens utsida satte vi två påbyggnadsringar i olika storlekar mellan dosan och vägguttaget.
Redigerat:
Är skarvarna åtkommliga eller ligger dessa i den gamla dosan bakom? det kan ju bli ett problem om du av nån anledning ska byta trådar eller dra in jord eller nått, hålet mellan dosorna bör ju vara ganska stort om man ska komma åt för dragfjäder etc..
Skarvarna ligger i nya, utanpåliggande dosan.
/J
/J
Klicka här för att svara