Blir det störningar om man drar oskärmad nätverkskabel( för ADSL) och telefonkabel i samma rör upp till övervåningen? Tänker om det stör varandra på något sätt för det blir ganska många meter i röret. (16mm VP rör)

Törs jag dra imorgon...?

De e ju knepigt detta med elektronik :S så om det är jämförbart vet jag inte. Men jag har dragit i samma rör från källaren i vårt hus till övervåningen. Ja eller sån där list man sätter på väggen egentligen men principen är ju densamma. Jag drog ADSL, telefon och tv-antennkablar i samma list och har inte märkt några störningar på nån av apparaterna. Så det borde ju funka hos ej också kan man tycka.d^_^b

ADSL går ju på telefonledningen, så det är väl vanlig nätverkskabel du menar? Jag skulle inte bekymra mig, det fungerar med stor sannolikhet utmärkt bra.

Sålänge du håller dig under maxlängden på TP-kabel (100m) så duger oskärmad (UTP) kabel alldeles utmärkt - störs inte nämnvärt av ADSL-signalen i telefonkabeln. Har med gott resultat blandat dessa vid ett flertal tillfällen då jag flyttat förstajack och använd befintligt teletrådsrör för att nyttja till nätverkskabel också.

Jag skulle föreslå TP kabel till telefonen också då TP kabel är tätare tvinnad och är därmed svårare att störa.

Kan inte vara så stora problem då man normalt drar nätverk OCH telefon i samma kabel.

Protte

Tackar, det blev oskärmad TP för ADSL o EKKX för telefonen men nog var det trångt i en del böjar misstänker jag för lätt var det inte, men nu är det gjort. :)

Nu har jag köpt ett 2vägs uttag till nätverkskabeln på Claes O och trodde att man kunde använda bägge uttagen men det är bara ett som fungerar, det var ingångar på båda sidor men visst ska det räcka med en kabel in och ända få båda uttagen att fungera? Det var 38-1796 som jag köpte,kan det vara fel på det? DET fanns även ett ELKO uttag där men det var nästan 200 kr dyrare... men det kanske är bättre. Visst menas det med 2vägs samma som ett vanligt 230V uttag att bägge ska fungera med bara en kabel in? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=94021144

Om du nöjer dig med en maximal hastihet på 100 Mbit/s så används bara två par; med andra ord kan du då koppla två uttag på samma kabel. Du måste dock koppla in båda uttagen, det funkar _inte_ som med ett vanligt eluttag.

Kan jag då bara "trycka ned" en kabel till där jag monterat den första o sen till andra sidan, alltså inne i uttaget bara. Hoppas du förstår hur jag menar...:blushing:

Fattar inte vad du frågar om men det är 2 par till varje uttag om du nöjer dig med 100Mbit, en kabel med 4 par går att använda till 2 uttag, Parallellar man 2 uttag går det bara att använda ett i taget, KAN bli problem med reflektioner i det ej använda uttaget men kan funka också.

Protte

Jag vet att det var dåligt formulerat:( Så jag gör nytt försök, på ena sidan kopplar jag in 2par o på den andra sidan de övriga 2,ska man sätta dem på rätt färgmarkering eller har det ingen betydelse? Om jag gör så funkar alltså bägge uttagen lika bra?

Färgen på plasten har nog ingen betydelse men håll reda på färgerna så du kopplar lika i andra änden.

Normalt kör man telefon på vit-blå ethernet på vit-orange och vit-grön och vit-brun blir över så till B-uttaget använder du vit-blå och vit-brun så är då ena uttaget kopplat enligt färgschemat.

Protte

Tack tack, kabeln kommer från en router så jag kopplar som du säger Protte men skippar då vit o blå som inte behövs eftersom jag har ett vanligt telejack brevid. Om jag skulle koppla som du säger kan jag isf ha telefon o ethernet i samma uttag(tvåvägs) om jag förstår dig rätt? Har bara vanliga gamla(?) telejack annars i huset.

Om jag fattat dig rätt vill du koppla in nätverket på den ena kontakten och telefonen på den andra ?
Då nätverksuttag är av typen RJ-11 - 8 polig och telefonuttag RJ-45 är 6-poligt med smalare kontakt kan man få det att fungera, men risken finns att det blir glapp.
Det finns färdiga RJ11-RJ45 kablar att köpa som löser problemet. Normalt skall du ansluta alla 4 trådarna till telefonin om du planerat att använda fler av uttagen till telefonen. Ansluter du bara två så måste uttaget vara "huvudjack" och du kan inte använda de andra uttagen i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.