snuttjulle
snuttjulle: Inte sant vad ni är hysteriska. Tilbaka till verkligheten. Håller man sig under 50V och inga strömmar ( vilket inte funkar heller då det bara är 0,5 eller 0,63 ledare) kommer det inte att störa och att säkra upp sig mot åska i alla lägen går ju inte. Är det din kabel och den redan ligger där kör på. Ska du dra nytt lägg några kronor på en till kabel. Är det inte din kabel så
14 svar · 2,5k läst
B
bonnen: tsssk slarva bort sådant vicktigt MH
3 svar · 2,4k läst
E
el_richard: [citat] Lika bra att du skolade om dig, får du inte fast doslocken så har du inget att göra på en stege... :D:D:D Men thorsmans doslock, TED-TAS TED-TKS, Ta gärna en bild på dina dosor..
12 svar · 6,3k läst
Fnularn
Fnularn: Rotdos-fräsarna är 68mm + fräskant.
8 svar · 2,6k läst
stilofunk
stilofunk: Jag har tittat på deras produkter och hittar ingen Master (sändare) som går att montera i modulskena.
24 svar · 3,6k läst
R
Rozeman: Elektrikern kopplade helt sonika bort elementet.
49 svar · 19,5k läst
M
-MH-: "Om spisen fungerar skumt, har en fas gått" - Gammalt elordspråk
3 svar · 4,9k läst
B
bosse_j: Tack för bra svar! Får väl acceptera att kabeln slutat fungera. Skall i alla fall ta med mig voltmetern ut nästa gång och kolla om det är avbrott. Kortis kan det ju inte vara då varken jordfelsbrytaren eller säkringen löser ut. Har ingen tångamperemeter men kanske kan låna en. Så det blir till att vänta till våren på att ledningen tinar - går ju inte att få ut värmekabeln ur
5 svar · 6,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Nolla och jord sitter alltid ihop, fast ibland via jordfelsbrytaren ;). Därmed ligger nollan alltid på samma potential som jordskenan.
40 svar · 13,9k läst
·
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Det var dock 1.5 mm2 kabel.
12 svar · 5,8k läst
·
B
Boan: kan du fästa dem på en planka som står på högkant och låta kablar gå ovarnför lösullen, ej i? mössen kan knaga på kablarna om de ligger i lösullen.. har haft samma problem... ;)
6 svar · 2,2k läst
Mr Sound
Mr Sound: [citat] Jo jag förstår men det finns vissa texter på nätet som kan röra till det så man inte riktigt förstår och det är därför ni finns, :D Tack för hjälpen.
24 svar · 6,8k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Nej, membrantätningar sitter färdigmonterade som iofs är utbytbara.
12 svar · 16,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det behöver inte vara fukt, det kan det har hänt att läckande tak har orsakat brand i centraler, och det är inte många som väljer IP-klass med tanke på den risken. En annan förekommande brandorsak är glappkontakter som leder till att plastkomponenter förkolnar och börjar leda ström.
32 svar · 10,6k läst
·
B
BigGitt: [citat] Det är klart det får inte vara samma inkommande fas. Tack för påpekade ! d^_^b
24 svar · 2,5k läst
B
b2b2: Hej. Fräs in strömbrytare och uttag i väggen om du vill ha mer uttag om du ändå skall putsa om väggarna och släpp rören på lämpligt ställe för att gå vidare med utanpåliggande kabel. Byt armaturerna till T5 or de drar mindre energi och är inte lika djupa. Är det tort och fint i källaren och du inte skall använda det som snickar verkstad behöver du inte tänka direkt på ip
1 svar · 1,8k läst
M
-MH-: [citat] Nej, jag visste bara inte vilken central som matade belysningen som jag tänkte lägga ett vägguttag till. Nu vet jag, och det var inte samma som matade pumpen. :) utan från den med JFB. Alles klar Herr Kommissar!
3 svar · 6,7k läst
P
petersv: Det blir väl en möbel, så då krävs ingen behörighet. Alla regler gällande el är ändå applicerbara, även om du själv får utföra arbetet. Säkerhet först. Ang avlastningen så borde det väl gå bra. Se till att anslutningssladden inte kan skavas eller knäckas tvärt där den går in i röret.
9 svar · 2,7k läst
P
petersv: Med lite last så kan nollan lätt dras upp några volt, det finns ju allid lite resistans.
14 svar · 5,0k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Ja.. FQ är samma som FK fast halogenfri.
20 svar · 6,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] De var rätt länge sen.. minns inte.. och så gjorde vi så mycket annat samtidigt. Men går det bra att få in ny kabel/RK i röret så borde de bli några tusenlappar mer än ett normalt centralbyte. Nätägaren fick byta mätare i källaren också.. vet inte om dom tar betalt för de?
6 svar · 12,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Mantlad kabel med tre belastade ledare infälld i rör får säkras max 13 A med smältsäkringar, 16 A med dvärgbrytare.
16 svar · 6,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Det är ju precis de som vi har pratat om.. och de som han ska göra ;)
11 svar · 1,5k läst
Z
zlatan01: Använder man identiska dosor i muradvägg, betongvägg och gipsvägg?
9 svar · 2,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Nä kanske inte en dammsugare men dock ett testinsrument eller liknanande om det är kort om andra uttag så en bra märkning är nog inte fel. Och då är inte jag sådan som tycker att allt ska märkas.
22 svar · 5,2k läst
·
M
myrstack: Hittade nya glasramarna nu på schneider-electrics hemsida men tyvärr är det klent med bilder på Renova Ram 1-fack Vit Glas som ev kan vara aktuell. Om någon hittar tar jag tacksamt emot en länk. // Mats EDIT: Och med bilder menar jag när ramen och uttaget faktiskt är monterade på en vägg, inte ett skyst produktfoto från katalogen...
7 svar · 7,9k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Allt går med fler trafos :)
10 svar · 14,4k läst
E
elmont: Lite sent kanske men det här är en av dom kablar som man skulle kunna använda, den är bla. godkänd för fast förläggning. FKLR (SE-N05VA7V-R) 300/500 V Draka
13 svar · 6,2k läst
E
el_richard: fler som köpt från elektroland, eller likn. Jämför jag med grossisten som handlar av den svenska gira importören så är det en bra skillnad. 24 v golvtermostat kostar med moms 1220 kr i sverige, men via elektroland 565 kr + frakt. 1-vägs uttag så 4,4 euro eller 100 kr hos grossist. Mmmm, fler som har importerat själva?
26 svar · 9,5k läst
·
O
octaviars: [citat] Att kortsluta släpringarna och köra den som en vanlig motor fungerar inte alltid, jag har provat att göra det på en 132Kw motor som jag skulle ersätta pådraget med en mjukstart men det blev till att byta motorn till en vanlig. Jag fick aldrig något riktigt svar ifrån motorlindaren varför man inte kunde göra så men det gick i varje fall inte på den motorn.
11 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.