4 349 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Installerade JFB, kyl/frys löser ut
Sida 1 av 2
Bytte just en gammal elcentral mot en ny modern med JFB (en tvåpolig för uteuttag och en fyrpolig för resten).
Kyl/frys löste dock ut JFB så vi satte denna utanför JFB.
Kan det vara någon fara med kyl/frysen? Några större risker med att inte ha den under JFB?
Kyl/frys löste dock ut JFB så vi satte denna utanför JFB.
Kan det vara någon fara med kyl/frysen? Några större risker med att inte ha den under JFB?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det en gammal kyl? Mät hur mycket den läker?
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
Ja, så länge den är jordad så får du väl ingen stöt av den, om det är isolationsfel.
Men konstigt nog så är kyl och frys nästan i topp bland brandorsaker, långt värre än ex. kaffebryggare. Sedna har jag ingen aning om de feltyper som får en kyl eller frys att brinna skulle förebyggas av en jfb.
Men konstigt nog så är kyl och frys nästan i topp bland brandorsaker, långt värre än ex. kaffebryggare. Sedna har jag ingen aning om de feltyper som får en kyl eller frys att brinna skulle förebyggas av en jfb.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Så typiskt, det är fel på kylskåpet och då ändrar man i elanläggningen så att felet kan fortsätta att finnas. Ska man inte åtgärda felet?
Protte
Tänke bara på morsans strykjärn, hon har haft flera som löst JFB, ska jag ta och sätta ett uttag bredvid som inte har JFB så hon kan fortsätta med sina "trasiga" strykjärn? Det är ju synd att kasta ett järn som blir varmt.
Protte
Tänke bara på morsans strykjärn, hon har haft flera som löst JFB, ska jag ta och sätta ett uttag bredvid som inte har JFB så hon kan fortsätta med sina "trasiga" strykjärn? Det är ju synd att kasta ett järn som blir varmt.
Redigerat:
Du vet säkert lika väl som många här protte att maskiner likt kyl, gärna så fort en kompressor är inblandad, ofta har en läckström som löser jfb. Luftvärmepumpar t.ex. finns det tillverkare som rekommenderar att man kör utanför jfb för att de från fabrik 30mA.
Inte hört det rörande luftvärmepumpar men oavsett vilket så kan tydligen frekvensomriktare, dvs varvtalsregleringen för trefas, lösa ut jfb på 30 mA. Luftvärmepumpar med inverterteknik har just denna varvtalsregleringen.
Man lägger en del frekvensomriktare på 300 mA
En gissning är att de drar ner en del mot jord för att bli av med spikar.
Här hemma har jag noll problem eftersom jag har en on/off-pump dvs inte varvtalsreglerad och jag har även mycket svårt att tänka mig att det är något specifikt i konstruktionen av en kyl/frys som skulle ge dessa problem. Det är väl oftast on/off där med?
Nån med mer kunskap rörande frekvensomriktare får korrigera mig här om jag är helt fel på det.
/Kent
Man lägger en del frekvensomriktare på 300 mA
En gissning är att de drar ner en del mot jord för att bli av med spikar.
Här hemma har jag noll problem eftersom jag har en on/off-pump dvs inte varvtalsreglerad och jag har även mycket svårt att tänka mig att det är något specifikt i konstruktionen av en kyl/frys som skulle ge dessa problem. Det är väl oftast on/off där med?
Nån med mer kunskap rörande frekvensomriktare får korrigera mig här om jag är helt fel på det.
/Kent
Jag har mätt på diverse ställen på kyl/frysen och kan inte hitta något som är strömförande. Att inte ha kyl/frysen på JFB är en temporär lösning. Det är dock inte sämre än det var innan. Ska försöka ta reda på vad det är som läcker ström och om det kan vara någon fara med att det är så!
injonil>En fråga rörande en groda jag hållit på att göra, har du provat jfb'n med kyl/frys urdragen? Jag hade nämligen en dosa i köket med skadad nolla som löste jfb'n.
Sen så hade jag resistansmätt mellan fas/nolla och jord på kylen och gått neråt om jag funnit det lönt att behålla den. Nånstans går det att hitta felet, frågan är bara om man orkar. Mätning givetvis i spänningslöst tillstånd och var beredd på att kondningar kan spela en lite spratt med.
/Kent
Sen så hade jag resistansmätt mellan fas/nolla och jord på kylen och gått neråt om jag funnit det lönt att behålla den. Nånstans går det att hitta felet, frågan är bara om man orkar. Mätning givetvis i spänningslöst tillstånd och var beredd på att kondningar kan spela en lite spratt med.
/Kent
Jo, vi drog ur stickproppen till kyl/frysen och då gick allt bra, men så fort man satte i stickproppen så löste JFB'n ut.
Ska be kompisen som är lite bättre än jag på ellära att hjälpa mig med felsökning nästa gång han är på besök!
Ska be kompisen som är lite bättre än jag på ellära att hjälpa mig med felsökning nästa gång han är på besök!
Koppla loss skyddsjorden från kylen och mät mellan den lossade tampen och skyddsjord i uttaget. Allt detta med stor försiktighet givetvis!injonil skrev:
Beroende på vad mätningen ger kan du sedan antingen ge dig på kylen eller något annat i installationen. Det kan ju vara så att någon annan apparat läcker 25 mA och kylen bara lämnar ett litet tillskott som får JFBn att lösa.
Det finns även andra möjligheter, exvis att nolla och skyddsjord är förväxlade i uttaget. Så var det i diskbänksaramaturen i vårt kök, och då löser givetvis JFBn direkt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad är det för speciellt med en kompressor??Danne031 skrev:
Det är en helt normal induktionsmotor mekaniskt kopplad till kompressorn, varför skulle elmotorn läcka mer bara för att den driver en kompressor. Alla andra fläktar och hushållsmaskiner som innehåller elmotorer läcker måttligt.
Frekvensomriktare i sin natur orsakar en massa störningar som filtreras bort och tyvärr används då skyddsjorden som nollreferens.
Protte
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
