Lite skumt att man tillåter byte av trefaskopplare (det är ju ca 10 trådar som ska bli rätt) medan man tydligen inte får skruva upp en lampa utomhus..

Ja, i sak håller jag med om att det är märkligt...
Men bra för dem som har tillräcklig kunskap, och vill spara en slant.

Det är fortfarande byte av, inte utökning av anläggning, är väl kanske något som hempularna (som jag) ska komma ihåg.

Elkopplare och anslutningsdon ? Är det strömbrytare och uttag på "elspråk"

/sudden

Ja.

kamilenski skrev:
BÖR!

Min älskade son testade med strömmen på! Han tände belysningen i sovrummet och skruvade ut säkringar tills det slocknade. Sen bytte han uttaget!
Han hade tur att det bara gick mellan fingrarna!

/// Fel säkring!
Vad menar du? Om han bröt säkringen så borde ju ingen ström alls flöda genom denna grupp? Eller var det så att han trodde att bara för att taklampan slocknade så var automatiskt även vägguttagen strömlösa? Man kan ju inte förutsätta att dessa tillhör samma grupp...

Om man inte har en spänningsprovare så kan man väl i alla fall koppla lampan till det vägguttag man ska byta? Då borde ovanstående metod fungera...

Detta misstag tyder enligt mig inte på att din älskade son hade nödvändig kunskap. Tyvärr... Han hade lätt kunnat skada sig rejält...

/H

hen_rik79 skrev:
.

Detta misstag tyder enligt mig inte på att din älskade son hade nödvändig kunskap. Tyvärr... Han hade lätt kunnat skada sig rejält...

/H
Du anar inte vilka dumheter dagens ungdom ......

Och visst trodde han han vet bäst! Numera får hans sambo byta glödlampor :D

Tro det eller ej. Men det är sant!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.