janwide
Någon som kan rekommendera en snygg strömbrytare med 3 mm brytavstånd? Tvåpolig och helst inte snordyr.

Vad är brytavstånd?

janwide
När man slår ifrån strömmen ska brytarna vara minst 3 mm ifrån varandra. Vissa installationer av tex fläktar kräver det. Det är av säkerhetsskäl. Varför vet jag inte riktigt. Kanske för att ex badrumsfläktar används i fuktiga miljöer och att man är rädd att strömmen ska "hoppa" mellan brytarna tex vid rengöring så att husmor (förlåt) får sig en stöt fast ho stängt av fläkten.

janwide
Eller någon som VET?

Vad skall du ha den till? Kanske finns andra lösningar.

janwide
Fläkt i badrum. Och är rädd om husmor :o)

Du behöver inte 3 mm brytavstånd för att stänga av fläkten, endast för arbetsbrytare om fläkten skall servas (och det gör väl inte husmor?).

Arbetsbrytare behövs inte heller om det går att lösa på något annat sätt, exvis genom stänga av och låsa huvudbrytaren.

janwide
Varför står det då i PAX installationsanvisning att det krävs 3 mm.
Någon som vet var jag hittar en snygg brytare av denna sort?

Vad har du för fabrikat på övriga apparater? De flesta fabrikat har även 2-poliga brytare. Eljo trend, renova, senso etc. Kolla elbutik.se

Har du en PAX 2xx så har dom även brytare som man monterar i/på fläkten som fyller kravet.

janwide
Tack för tipset. Hade dock tänkt mig en brytare att sätta separat på väggen så att den blir lättare att nå.

Ska man upp i fläkten och "rota" är man ju i alla fall på plats, så att säga.

De flesta "designerserier" av brytare har två-poliga brytare. Sen vad som är snyggt är ju en smaksak :)

Bruxet till fläkten syftar nog på en brytare som är godkänd för frånskiljning. Det diskuterades nyligen i denna tråd fast då gällde det spis. Ett exempel på 2-polig hos elbutik är 1932904 om den ser bra ut.

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Bruxet till fläkten syftar nog på en brytare som är godkänd för frånskiljning. Det diskuterades nyligen i denna tråd fast då gällde det spis. Ett exempel på 2-polig hos elbutik är 1932904 om den ser bra ut.
Den behöver ju knappast vara låsbar om den sitter i samma rum.

Här är några snygga:

Renova (Svart) E:1831107
Elko Plus (vit) E:1848006
JUNG (Aluminium) E:1856106

Ovanstående finns i alla möjliga färger samt med ramar i stål/sten/glas å allt mellan himmel å jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.