Hej hej,

Har ett hus med 2vån, källar samt entre´. Vi har för till fället öppet bjälklag i entreplan och skall lägga lite ny el. Som jag läst här på forumet så är det många som skyr flexrör men har nog tänkt att använda detta ändå. Jag kommer att ha ca 12m med 2st 45gr böjar och inser att att även med VP kommer det att bli problem att efterdra. Min tanke är att jag i golvet skall sätta en mellandosa i en av 45gr som ligger ungefär halvägs (den andra precis i början), då kommer jag åt kablarna ifrån källaren(gillestugan) om så skulle behövas.
Skall även dra ett rör med nätverkskabel samma sträcka..
Någon som gjort något liknande, eller har något annat bra tips??

Mvh Yllom

12 meter med endast 2 st 45-gradersböjar kommer näpperligen att bli problem. Se till att flexslangen är fäst med max 60cm mellanrum bara, även om kabeldragningen nog blir problemfri i alla fall. Prova, dvs dra FKn innan du spikar igen golvet. Skiter det sig kan du sätta dit en hjälpdosa.

Köp kvalitets-slang, och INTE den billigaste, sladder-slangen på jula/c.o/osv..
Den ska hellre vara ganska styv.

Jag kan inte minnas att jag någonsin har satt en hjälp-dosa på en matning. Dra i en dragtråd innan golvet/väggen spikas igen.

Har tänkt att använda denna:

1414501Quickline FK 3G1,5. 100m

Finns det någon regel för att det måste gå att efterdra ledningar??
Är det ok regelmässigt om man vill sätta en dosa i undertaket utifall.

Skall även dra nätverkskabel är det bättre att använda VP här eller kan jag ta flexslangen här med?

mvh Yllom

Du menar E1414150? Den är ju fördragen med FK så då är det inga problem. Svårigheten brukar vara att trycka igenom dragfjädern i ett tomt rör. När det väl ligger FK där så går det alltid att dra nytt.
Och ja, det ska alltid gå att dra om ledningarna.
Hjälpdosor är inte förbjudna och dom kan sitta i tak.
VP-rör eller flexslang funkar lika bra, smaksak vad man väljer.

När vi satte dosor till övervåningen satte vi en extra dosa för antennkabeln för tv. Tur det, för den var banne mig inte så enkel att dra igenom en 16mm flexslang. Vanlig fk gick bra att dra från där nere till där uppe, lite bökigt ibland där husfirman inte hade klamrat den befintliga slangen så bra.

/H

Appropå FK, jag och en till har kört färdigdragen EK på ett bygge och jag måste erkänna att det faktiskt är väldigt skönt när man kopplar dosor och apparater.

//Patrik

yllom skrev:
Finns det någon regel för att det måste gå att efterdra ledningar??
Nej det finns det inte.

Tackar tacksamt för alla svar :-).
Skall även dra antennkabel och nätverkskabel samma sträckor, har ni bra tips/ erfarenheter även där??

// Y

Patrik_Hed skrev:
Appropå FK, jag och en till har kört färdigdragen EK på ett bygge och jag måste erkänna att det faktiskt är väldigt skönt när man kopplar dosor och apparater.

//Patrik
ja enkelledare är ju alltid bekvämare att koppla med, speciellt om man använder wago
kar faktiskt köpt en rulle färdigdragen 3g1.5 slang med EK, men inte använt den än.

ANVÄND färdig slang även till data/antenn

elmont skrev:
ANVÄND färdig slang även till data/antenn
Eller gör den själv, priset på lexcom fördragen i flex är ju 10sek/m. Och kabel + flex var för sig ger en besparing på ca 6 sek/m.

Lexcom kabeln är så styv så att den är det bara att trycka på i flexslangen utan dragtråd. Koaxial likaså.

Cat5e kablar är betydligt vekare och dom får man nog dra.

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Instämmer där Patrik.

Coaxkabel är mycket svårare att dra igenom än FK längre sträckor, är rent helv...ibland när flexslangen är dragen av lysmaskarna innan:D med lite för kreativa böjar,och putta i den kan du glömma om det inte är någon enstaka meter
sen så styv flexslang som möjligt(kvalitet) o uppfäst ordentligt

Går det att efterdra EK, eller varför har man inte den alltid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.