spinout
spinout: Om man köper El-vis så får man reglerna i .pdf på köpet
8 svar · 8,3k läst
T
tanaris: [citat] Jag hittade en sån grej när jag renoverade: låda byggd runt ett ventilationsrör, dosa i lådan, vägguttag i dosan kopplat till originalvägguttaget med en gammal gummikabel och stickpropp. Till råga på allt var det nya vägguttaget och stickproppen jordade. Men inte det gamla uttaget...
14 svar · 2,7k läst
G
Grottan: Vanliga klara lampor är fortfarande tillåtna, i annat fall så finns alltid halogenlampor med E14 / E27 sockel som går att dimma.
22 svar · 28,4k läst
Ifö
Ifö: Du kan ju installera en "fjädrande" strömställare som ger en impuls på SL. L och N är till för att fläkten ska kunna gå igång automatiskt på fukt och dessutom kunna gå en viss tid efter impulsen. Allt detta vet du nu, men det viktiga är att du drar rätt kabel för ändamålet: Antingen FK i rör (svart, brun och blå) eller någon form av kabel med tre färger förutom gulgrön.
18 svar · 9,2k läst
Ifö
Ifö: Ett enkelt sätt är väl att dra belysningsgrupper skiljda från VU, så kan man efterinstallera tidur eller elektronisk styrning. Vad säger de elkunnige?
2 svar · 1,2k läst
M
Mossfeldt: Nja. Om du menar en enkel stickproppsmätare så kommer det antagligen inte funka då elpatronen säkerligen är en 3fas variant med 400V elementspänning. Det bästa är nog att skaffa en riktig elmätare (en sådan som elbolagen använder). Det finns begagnade sådana att köpa till bra priser i webshopen hos Värmepumpsforum http://www.varmepumpsforum.com/catalog/ Hoppas nu att jag inte bröt
3 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det är ju ett föreläsningsmaterial, så all den av föreläsaren uttalade informationen saknas, men de saker jag ville belysa är ju tillräckligt lätta att förstå ändå. Jag googlade bara snabbt fram nåt som hade tid-ström-aspekten. Det finns också ganska utförliga diagram, med kurvor på en tid/ström matris.
12 svar · 3,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: Någon som vet var man hittar ett bra urval av sådana? Insåg just att den här tråden borde ligga i Belysningsforumet. Någon vänlig moderator kanske vill flytta den?
0 svar · 1,4k läst
T
trollkungen: Tack för hjälpen, speciellt Bo. Arbetet har legat nere lite med 21 minus här ute...får på det igen när det mildnar lite :)
51 svar · 16,2k läst
·
Springare
Springare: Inget illa menat :( När jag köpte hus såg allt bra ut men det var det inte. Fanns ett par vanliga uttag med fas, fas nolla :eek: Så om man ser lite skumma saker så tycker jag att man ska kolla all el innan man lägger pengar på att dela av ett rum tex.
10 svar · 3,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Försäkringsbolagen brukar ha krav på normcentraler i ekonomibyggnader. Kolla med ditt bolag.
82 svar · 16,6k läst
·
H
hen_rik79: [citat] Tack för det, slutet gott, allting gott och man har lärt sig något nytt /Henrik
9 svar · 5,3k läst
B
byggarn75: Ska testa att koppla direkt till en kontakt evt en timer som jag vet fungerat utan att förstöra lampor tidigare (med risk att det blir permanent om det fungerar). Har tyvärr inget oscilloscop hemma men annars bra idé. Kan vara hur mycket skräp och speakar som helst på detta känns det som.
9 svar · 2,5k läst
P
PST: [citat] Om Jönköping inför "trängselskatt" som inte gasbilar behöver betala och gratis parkering för gasbilar kommer nog biogasen ta slut där med...
40 svar · 23,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Antagligen mycket vanligt i Sverige eftersom Elsäkerhetsverket tills helt nyligen inte tyckte att potentialutjämning var något att bry sig om i bostäder. Att inte ha någon form av ofrivilligt jordtag är nästan utsiktslöst, därför har vi systemet med skyddsjord och jordning av nollan vid transformatorn.
47 svar · 14,8k läst
P
PST: [citat] Nej och därför skall elen dras där nere...Och ja,det är smidigt att kunna våtmoppa med högtryckstvätten...men det funkar även med mopp och hink med urvridare...
29 svar · 9,3k läst
P
Pierre1981: Skulle nog försökt att bila fram röret en bit så du få på en muff och sen riktig flex-slang. Blir bäst så. Ser inte att det ska vara speciellt jobbigt heller.
2 svar · 3,6k läst
edvinf
edvinf: > Voilá, snyggt och prydligt jordat utan att behöva byta gammal kabel. Elegant! Får väl se till sommaren vad det blir. Nu är det för kallt att gå ut. Tackar.
26 svar · 12,8k läst
P
PST: [citat] Jo kanske, men gränsen går där någonstans närmare 15A än 10 A där en trög diazed inte löser, och har man då förbrukare som varierar förbrukningen ,tex en diskmaskin som bara drar max under uppvärmning & torkning, den drar inte kontinuerligt sin märkeffekt, eller typexemplet en vattenkokare man kör några minuter, så klarar man sig. Om man adderar alla tänkbara
9 svar · 12,5k läst
E
elmont: Man slår dom över doskanten med den "plana"sidan på utsidan, man kan få ta bort lite puts och betong 2 cm klarar man och vid behov kan man ju köpa längre skruv. Dom sitter mycket bra och är godkända och det bästa alternativet om det saknas ringar i dosorna
4 svar · 2,4k läst
R
robbanorebro: Ingen som har eller kan fixa bildexempel? Är inte helt säker på vad vi ska välja.
8 svar · 4,9k läst
E
elmont: Troligtvis kan dom på Bauhaus skaka fram en ny.
5 svar · 3,1k läst
electrocuted
electrocuted: det blir billigare att låta en vattenkran stå och smårinna istället för att köra den där elvärmen.. jag lyckades dock glömma att låta kranen stå på glänt igår och det vart fruset imorse såklart, men det va lätt att tina upp tack och lov..
3 svar · 1,1k läst
·
D
Danne031: Köp en 150W lampa, det kan ju räcka med den lilla förändringen.
3 svar · 6,2k läst
T
teo77: Har lagt in golvvärme i mitt badrum, men får ingen riktig värme. Kör med T2röd värmekabel och en Ebeco termostat som följde med ett paket (kabeln i det paketet är kasserad). Kan det vara så att det är fel termostat? Den termostat som jag använder ska egentligen vara till en 37 m lång värmekabel från Ebeco. Nu använder jag T2röd istället, som inte har en fast resistans likt Ebecos
0 svar · 1,6k läst
M
mollan88: Nu ska jag äntligen få in ett par bilder här. Det kom en jul emellan och dagarna räckte inte riktigt till... ;) Jag har försökt stega avståndet från vårt hus till kraftledningarna. Till det stora "tornet" som sammanbinder flera ledningar (se foto 1) är det cirka 70 meter och sen finns det tre ledningarna (som går intill dem som sammanbinds i stora "tornet") och till dem är det bara
19 svar · 19,8k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Precis.. MEN de ska ju dra sin kabel i ditt rör sen. Och de brukar ha krav på hur kanalisationen skall vara utförd! Så fråga din nätägare först innan nu gör nåt. Jobbigt att måsta göra om allt sen..
9 svar · 2,3k läst
U
urk: 153 spotar med glödlampa. Om vi förutsätter att hälften av dem är på 10 W och andra hälften i snitt går på 25 W och alla tillsammans lyser i snitt 8 timmar om dygnet. Då blir det kostnad på över 600 kr per månad bara i belysningskostnad för dig! Det är snudd på vad jag betalar för att värma upp hela fritidshuset en köldmånad i januari. Motsvarande kostnad med LED-spottar
18 svar · 2,7k läst
davidgp
davidgp: Grannen min har haft luftledning i iallafall 30 år och den är lika "fin" som om den vore ny... Ingen som vågar sig på en gissning på vad ungefär det skulle gå på?
6 svar · 1,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Behövs inte för uttag som ej antas handhavas av lekmän. Om sedan uttagen är till för att ansluta saker som allmänheten kan komma i kontakt med (frysdiskar osv) så är de andra regler som jag inte riktigt kan.. Men för luftvärmare som sitter uppe i taket kan jag inte tänka mig att det är krav på JFB.
5 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.