1 816 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Koppla i eller skippa jord?
Nu e de så att det är ett ganska simpelt system på vår villa, en enkel 1-fas kabel är ansluten till mätaren där den delar ut strömmen i huset, frågan e om man ska koppla i jorden eller inte? eftersom huset är byggt för ca,, 40 år sedan? finns inga jorduttag eller liknande. lägger upp en skiss så ni förstår.

http://www.ladda-upp.com/bilder/30327/skiss
Inte exakt så men ungefär.. så ska man skippa att koppla jorden nånstans?
http://www.ladda-upp.com/bilder/30327/skiss
Inte exakt så men ungefär.. så ska man skippa att koppla jorden nånstans?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Huh? Vad är det du vill göra egentligen?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du kanske kan ta ett foto på anordningen där du tänkt koppla in matningen?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om jag förstår dig rätt så håller du på att ansluta ett hus till ett annat hus via en skarvsladd?
Hur såg matningen ut innan?
Hur såg matningen ut innan?
Och nu är vi väl ute och trampar på minerad mark. I Sverige får man inte köpa ström via privata nät. Du kan alltså inte köpa ström från grannen via ett privat elnät och gemensamt betala för en större säkring där.:|Robinn skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Och det är samme Robinn som i en annan tråd skrivit att det är 70 m kabel (skarvsladd) det gäller.
Grundfrågan, vad gör man med skyddsjord, ja den skall gå obruten till alla apparater som kräver skyddsjord.
Protte
Grundfrågan, vad gör man med skyddsjord, ja den skall gå obruten till alla apparater som kräver skyddsjord.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Slugge om du läser den andra tråden så att återställa innebär en kabel som var en 30 år eller så. Dessutom gäller detta Finland och vad nätägaren säger där vet vi inte. Har inte nätägaren upptäck det på 30 år så får det väl fortsätta.
Jag sålde ström medan grannen byggde..............
Protte
Jag sålde ström medan grannen byggde..............
Protte
Klicka här för att svara