3 428 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Nödrop
Sida 1 av 2
Hej
Jag har ett Tylö S8 och manöverpanel TS16-3. Jag har noga kontrollerat inkoppling och är tämligen säker på att detta är rätt. När jag slår på vredet är allt ok. Aggregatet startar som det ska, men när jag vrider ned temp vredet till noll klipper huvudsäkringen/jordfelsbrytare direkt. Vad kan vara fel?
Aggregatet är på 8Kw och det är säkrat med tre 10A säkringar.
Tacksam för snabb hjälp om det går
Mats
Jag har ett Tylö S8 och manöverpanel TS16-3. Jag har noga kontrollerat inkoppling och är tämligen säker på att detta är rätt. När jag slår på vredet är allt ok. Aggregatet startar som det ska, men när jag vrider ned temp vredet till noll klipper huvudsäkringen/jordfelsbrytare direkt. Vad kan vara fel?
Aggregatet är på 8Kw och det är säkrat med tre 10A säkringar.
Tacksam för snabb hjälp om det går
Mats
1. Slår huvudsäkringen ifrån?
2. Slår jordfelsbrytaren ifrån?
Gissningsvis har du fel på något värmeelement i aggregatet, det brukar kunna gå krypströmmar från värmeelementen ut via elementet. När värmeelementet blir varmt flyttar sakerna på sig och det blir kortslutning till jord.
Händer även med spisar.
Om följande är uppfyllt
1 Bara jordfelsbrytaren slår ifrån
2 Bastuaggregatet eller värmeelementet är helt nytt
Beror felet troligen på att fukt i värmeelementet.
Denna fukt går att få bort genom att värma/bränna bort. Sedan fungerar aggregatet utmärkt. Det är inte ovanligt att det kryper in fukt i elementen.
2. Slår jordfelsbrytaren ifrån?
Gissningsvis har du fel på något värmeelement i aggregatet, det brukar kunna gå krypströmmar från värmeelementen ut via elementet. När värmeelementet blir varmt flyttar sakerna på sig och det blir kortslutning till jord.
Händer även med spisar.
Om följande är uppfyllt
1 Bara jordfelsbrytaren slår ifrån
2 Bastuaggregatet eller värmeelementet är helt nytt
Beror felet troligen på att fukt i värmeelementet.
Denna fukt går att få bort genom att värma/bränna bort. Sedan fungerar aggregatet utmärkt. Det är inte ovanligt att det kryper in fukt i elementen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
<< men när jag vrider ned temp vredet till noll klipper huvudsäkringen/jordfelsbrytare direkt>>
Det låter lite baklängesfel, det vanliga är att säkringen går när man vrider UPP temperaturen men det kan vara något i termostaten som gör kortslutning mot skyddsjord när termostaten slår ifrån.
Protte
Det låter lite baklängesfel, det vanliga är att säkringen går när man vrider UPP temperaturen men det kan vara något i termostaten som gör kortslutning mot skyddsjord när termostaten slår ifrån.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Iofs så är väl 10A säkringar lite klent för det här, du kan bara ta ut 6,9 kw då. Men nu låter det ju inte som det är där problemet ligger.
Som sagt det vore väldigt intressant att få klarhet i om det bara är jfb som löser eller om faktiskt huvudsäkringarna till huset gå också, även hur många av dem som löser ut.
Som sagt det vore väldigt intressant att få klarhet i om det bara är jfb som löser eller om faktiskt huvudsäkringarna till huset gå också, även hur många av dem som löser ut.
Tack för svar.
Tipset om krypströmmar verkar vara en idé. Detta har också Tylö tipsat om. Mitt aggregat är helt nytt, men ca. 15 år. Möjligen kan det har gått lite fukt i något av elementen. Det är endast jordfelsbrytaren som går och tar med sig hela huset utom kyl frys. Jag ska utöver att byta till 13 A automatsäkring försöka bränna av eventuell fukt och se om det löser saken. Fick tipset om att köra 2 timmar max upp till 85-90 grader.
Mats
Tipset om krypströmmar verkar vara en idé. Detta har också Tylö tipsat om. Mitt aggregat är helt nytt, men ca. 15 år. Möjligen kan det har gått lite fukt i något av elementen. Det är endast jordfelsbrytaren som går och tar med sig hela huset utom kyl frys. Jag ska utöver att byta till 13 A automatsäkring försöka bränna av eventuell fukt och se om det löser saken. Fick tipset om att köra 2 timmar max upp till 85-90 grader.
Mats
1. Endast jordfelsbrytaren slår ifrånNova07 skrev:Tack för svar.
Mats
2. Säkringarna går inte
Det innebär att du har krypströmmar från elementen som tar sig en annan väg tillbaka än get är tänkt. Du har helt enkelt ett jordfel.
Ingen idé att byta styrka på säkringarna
Det beror ofta på att fukt krupit in i elementen.
Denna fukt går utmärkt att bränna bort genom att dra igång värmen i elementen någon timme.
Du måste däremot försäkra dig om att det inte går någon ström i jordledaren, då kommer din jordfelsbrytare att slå ifrån.
Om jordfelsbrytaren fortfarande slår ifrån efter att du eldat i elementen en timme är det dags att beställa nya element från Tylö
jo, det finns anledning..elmont skrev:
1. man slipper byta passdelar om det sitter 10
2. oftast är H-säkr 16A och då är det bättre ur selektivitetssynpunkt att gruppsäkringarna är lägre, även om det inte har nån jättestor betydelse.