7 904 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Övervakning och loggning av el
Sida 1 av 2
Jag vill övervaka och logga min inkommande el på något sätt.
Vi bor på landsbygden och har ofta strömavbrott, allt från sekundkorta till flerdygnslånga avbrott. Ibland försvinner en fas, ibland alla tre.
Önskemål:
Logga och se när och hur länge ett avbrott har varat.
Se om en eller flera huvudsäkringar har gått.
Läsa av strömförbrukning för varje fas (kan då räkna ut effekt och energi).
Kunna se direkt när strömmen är tillbaka efter strömavbrott så jag kan stänga av elverket. Detta kan man lösa med tre lampor på elskåpet, men jag vill kunna se det bekvämt inomhus på något sätt.
UPS och elverk finns så egen ström finns tillgängligt vid strömavbrott utifrån.
Loggning som kopplas till PC är ok, men helst skall det vara en "egen" enhet (med batteribackup) som jag kan läsa av (via ethernet eller på annat sätt) vid valfri tidpunkt.
Allt är inte helt genomtänkt än så se detta som ett diskussionsunderlag.,
Finns det någon färdig lösning för detta, eller finns det moduler/delar att bygga vidare på?
Vi bor på landsbygden och har ofta strömavbrott, allt från sekundkorta till flerdygnslånga avbrott. Ibland försvinner en fas, ibland alla tre.
Önskemål:
Logga och se när och hur länge ett avbrott har varat.
Se om en eller flera huvudsäkringar har gått.
Läsa av strömförbrukning för varje fas (kan då räkna ut effekt och energi).
Kunna se direkt när strömmen är tillbaka efter strömavbrott så jag kan stänga av elverket. Detta kan man lösa med tre lampor på elskåpet, men jag vill kunna se det bekvämt inomhus på något sätt.
UPS och elverk finns så egen ström finns tillgängligt vid strömavbrott utifrån.
Loggning som kopplas till PC är ok, men helst skall det vara en "egen" enhet (med batteribackup) som jag kan läsa av (via ethernet eller på annat sätt) vid valfri tidpunkt.
Allt är inte helt genomtänkt än så se detta som ett diskussionsunderlag.,
Finns det någon färdig lösning för detta, eller finns det moduler/delar att bygga vidare på?
Fråga din elektriker .
Han har eller kan hyra utrustningen du är ute efter.
Det tar inte så lång tid att "rigga" utrustningen.
Sedan kommer han tillbaka efter någon vecka och tar bort prylarna och analyserar data:n..och kan ta snacket med elbolaget.
Sådan utrustning börjar på ca 45 000 kr att köpa in.
Eventuellt finns det säkert någon hobby-snickerivariant av något kinesisk lågpris plagiat att få tag i för eget bruk .
Men skall du använda analysen till att sticka under näsan på kraftbolagen får du nog ha riktiga grejer.
Nätbolagen brukar stå för notan om deras anläggning ej håller måttet.
Vissa Nätbolag kan tom rigga en mätare gratis om det är misstänkt fel.
Han har eller kan hyra utrustningen du är ute efter.
Det tar inte så lång tid att "rigga" utrustningen.
Sedan kommer han tillbaka efter någon vecka och tar bort prylarna och analyserar data:n..och kan ta snacket med elbolaget.
Sådan utrustning börjar på ca 45 000 kr att köpa in.
Eventuellt finns det säkert någon hobby-snickerivariant av något kinesisk lågpris plagiat att få tag i för eget bruk .
Men skall du använda analysen till att sticka under näsan på kraftbolagen får du nog ha riktiga grejer.
Nätbolagen brukar stå för notan om deras anläggning ej håller måttet.
Vissa Nätbolag kan tom rigga en mätare gratis om det är misstänkt fel.
Sök på "datalogger" (Svenska) eller "data logger" (Eng) på nätet , det finns massor med varianter i olika prisklasser, skall man bara övervaka spänningen på tre faser utan att behöva räkna varje period, utan kan tänka sig en samplingshastighet på sek eller minutnivå kan man nog komma ganska billigt undan....
www.m.nu har en hel del av loggare som finns.,
1-wire är ett sätt att logga på och där kan man göra det mesta.
Det kan kosta allt från en 5-hundring till ett antal tusen för att logga det du vill.
Själv kör jag 1-wire och dels plugwise för att logga elen i mitt hus. Kommer utöka det med egenbyggda enheter så fort jag hinner.
1-wire är ett sätt att logga på och där kan man göra det mesta.
Det kan kosta allt från en 5-hundring till ett antal tusen för att logga det du vill.
Själv kör jag 1-wire och dels plugwise för att logga elen i mitt hus. Kommer utöka det med egenbyggda enheter så fort jag hinner.
Tack för alla svar.
Jag är inte i första hand ute efter att sticka nåt under näsan på kraftbolagen.
Det är mer för eget bruk för att hålla koll på förbrukningen samt för övervakning m.m.
www.m.nu verkar ha en mätare som mäter varje fas för sig. Troligtvis tre strömtrafo som kläms fast på varje fas. Ser intressant ut.
Jag är inte i första hand ute efter att sticka nåt under näsan på kraftbolagen.
Det är mer för eget bruk för att hålla koll på förbrukningen samt för övervakning m.m.
www.m.nu verkar ha en mätare som mäter varje fas för sig. Troligtvis tre strömtrafo som kläms fast på varje fas. Ser intressant ut.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Lite OT, men vill man bli väckt mitt i natten vid strömavbrott och man har en iPhone så finns det ett program för detta:
http://itunes.apple.com/se/app/electricity/id352729635?mt=8
http://itunes.apple.com/se/app/electricity/id352729635?mt=8
Jag har byggt diversse applikationer för att styra och övervaka elen och värmen i huset. Styrs via webben och iphonen.
Om man som jag önskar logga våra tre inkommande faser var för sig verkar utbudet vara mindre. Jag skulle vilja ha koll på hur belastningsfördelningen ligger over faserna och året, men kan inte hitta något som kan ge mig det. Helst skall den kunna kopplas via LAN, men modem, tråd, usb eller minneskort skulle vara ok.
En sådan produkt skulle jag också vilja ha, för att logga både spänning och ström. Kan var användbart när man tex har problem med ett motorskydd som löser ibland (men aldrig när man är där och övervakar). Då kan man se om det beror på spänningsdipp på en fas eller att motorn drar för mycket ström.
Tanken är att bygga något så småningom, men det lär dröja innan tid finnes...
Tanken är att bygga något så småningom, men det lär dröja innan tid finnes...
Köp 3 st 1fas övervakare. Finns gått om dem. Kör t ex via 1.wire och logga på en dator som du sedan grafar och dylikt.
Nu har jag inte använt lödkolv sedan grundskolan och är inte alls insatt i hur detta 1wire fungerar. Hittar heller inga givare för strömdetektion (via klämmor), bara CO2 och temperatur - men jag har inte sökt så mycket heller då det inte hitintills varit aktuellt.danielr112 skrev:
Om någon här skulle kunna hjälpa till att sätta ihop ett dylikt system vore det toppen, men jag har inte kompetensen idag (eller tiden att införskaffa den).
Hur pratar man med systemet? Måste man skriva ett program för det själv? (kan lite C och pascal, men är ganska rostig, rasans duktig på MATLAB dock