Betyder allpolig att man även ska bryta nollan? och varför i så fall?

miko skrev:

Nej,

Du kan läsa 100000 trådar om detta, orkar inte förklara det igen. tyvärr.

det riktigt idiotiska med PAX egna installationsanvisning är att dom ritar ut att den 2-poliga brytaren ska bryta fast fas och nolla till fläkten, medan eventuell tändtråd INTE bryts!!! och man vill ju gärna ha ljuset på när man rengör fläkten, livsfarligt tycker jag, och borde anmälas till elsäk. verket.
det vore väl för bövelen bättre om den 2-poliga bröt faserna.

electrocuted skrev:
det riktigt idiotiska med PAX egna installationsanvisning är att dom ritar ut att den 2-poliga brytaren ska bryta fast fas och nolla till fläkten, medan eventuell tändtråd INTE bryts!!! och man vill ju gärna ha ljuset på när man rengör fläkten, livsfarligt tycker jag, och borde anmälas till elsäk. verket.
Just denna fråga var de någon föreläsare på nån kurs som hade tagit upp. Han skulle ta upp det med elsäkerhetsverket samt PAX.. Vet ej hur det gick med de dock

miko skrev:
Vid enfas-last brukar allpoligt betyda fas+nolla. En trefas-last bryter man dock aldrig nollan på.

electrocuted skrev:
Har man tillgång till en 2-polig i det fallet lägger man givetvis fas och tändtråd över den, och ger blanka ... i deras installationsanvisning. (Det är god praxis för elsäkerhet.)

Eller fas och nolla och matar tändtråd efter brytaren. Hade detta uppe i en tråd för ett par år sedan... Enl mig det säkraste alternativet, även om PAX inte ritar så i sina scheman.

Visst bryter man nollan också i 3-fas ibland. Då måste man se till att ha en brytare där nollan bryts sist och sluts först vid manöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.