Det går alldeles utmärkt att ansluta alla teleuttag i hela huset parallelt. Man kan då lyfta flera telefoner samtidigt och alla kan prata. Kan ses som både en för- och en nackdel.

Jag vill koppla två datorer till ett nätverksuttag (2vägs) där det bara är en ingående nätverkskabel och då undrar jag hur jag ska få båda uttagen att fungera? Kan jag koppla in 2 trådar/sida på vilka som helst av de 8 platser som varje sida på uttaget har? Tror att Protte hade lite bråttom eller så fattar jag dåligt när han skriver om färgerna, vit-blå både till tele o ethernet B t ex.

Det vanliga är vit-blå till telefon men om du nu är mera intresserad av att få 2 ethernet så använder man vit-blå och vit-brun för ethernet uttag nr 2 men då finns ingen plats för telefon i kabeln.

Protte

Jag har löst det så att jag har en switch och då kan man ha 7 datorer på ett uttag.

Kabeln kommer från routern så det behövs inget tele, på uttag nr 2 sätter jag då vit-blå o vit-brun där färgmarkering är? Undrar hur det blir i ändan som sitter i datorn men den känner kanske automatiskt på vilka av de 8 "blecken" som jag har kopplat de 4 trådarna eller det fungerar kanske bara man 2par oavsett plats? Ursäkta om ni tycker jag är trög:S men jag är glad så länge ni orkar d^_^b

NEJ, datorn har ingen hittafunktion

Du måste vara på rätt bleck, det finns beskrivning på nätet.
Finns det inte märkning i uttaget?

Protte

De två paren du ska använda ska kopplas på samma plintar i uttagen, samt delas upp även i routeränden så att du får två kontakter där. Det absolut enklaste om du är osäker är att koppla in kabeln på ett uttag, sedan ansluta en switch till uttaget,och varsin kabel från switchen till datorerna. Annars finns säkert kopplingsschema på kjell.com eller googla "montera nätverkskabel". Har du inga verktyg tror jag nästan en switch är billigare än en presstång till nätverkskontakter.

Uttagen är väl ofta krone plint, till nöds går det att trycka dit ledaren med en spetstång.

Protte

Alltså det är väl 2par som är standard till ethernet men jag vet ej vilka färger det är, men när jag tagit reda på det o satt dom på rätt ställe så kan jag ju inte ha rätt färger på B uttaget efersom de då sitter på A. Då ska jag alltså använda de andra trådarna men sätta dom som på samma bleck som på A o strunta i färgmärkningen? Det är märkt i uttaget vit/orange-orange,vit/grön-grön,vit/blå-blå osv osh då gör jag rätt på A men kan ju inte få rätt färgmärkning på B och det gör ju inget, men på vilka 4 bleck ska det vara kopplat på varje sida för att det ska fungera? Det blir ju 4 bleck över på vaje sida. Hittar tyvärr ingen bra beskrivning

Tack,verktyg har jag men måste man dela kabeln vid routern känndes det bökigt så då kanske jag försöker hitta en switch då det verkar enklare,är de beroendeav ström för att fungera?

Ska du ha 2 uttag i ena änden på kabeln måste du ha 2 kontakter i andra änden för att få det att funka som 2 separata uttag. Sök på switch på dustinhome eller liknande... Lycka till!

Redigerat:
sajjen skrev:
Det går alldeles utmärkt att ansluta alla teleuttag i hela huset parallelt. Man kan då lyfta flera telefoner samtidigt och alla kan prata. Kan ses som både en för- och en nackdel.
I detta fallet funkar det inte då adsl är inkopplat, parallelkopplar man alla uttag så
kan du dels få brus i luren och bredbandet nedkopplat när någon svarar.

Men då lägger man ADSL modemet först och delar ut till alla telefoner sedan.

Protte

Så kan man naturligtvis också göra - men det är inte all utrustning som klarar
av att "mata" flera telefoner samtidigt, har varit med om det vid ett par tidigare installationer. Detta gäller framför allt lite äldre utrustning och "fasta" telefoner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.