Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tror inte det krävs 2-polig brytare för utomhusuttag. 1-polig räcker. Risken för att JFBn löser pga kontakt mellan nolla och jord är nog försumbar. Det kommer väl inte att drypa av fukt i detta uttag? Eller kommer du att ha en skarvsladd ikopplad?
13 svar · 2,7k läst
mr.Ola
mr.Ola: Jag rev ner ungefär 50 meter onödig kabel lindad runt fasaden när jag började nysta i min teleanläggning, klippte bort en massa uttag varav merparten inte funkade pg.a flera abonemang tidigare, plockade bort 3-4 stycken plastdosor efter ytterväggarna och klammrade snyggt fast en ny kabel mellan anslutningsdosan från luftledningen och väggenomföringen till 1:a jacket.. -Sedan tog energin
6 svar · 3,4k läst
P
PST: [citat] Med det "lilla" undantaget då att de flesta rum hade jordande ledningar och element för vattenburen värme.....även då alla uttag var ojordade
20 svar · 8,3k läst
T
Tomba6: Ok, kanske inte är så viktigt innan man bygger, men efteråt känns allt bra att ha en. Man glömmer väldigt snabbt har jag märkt på mitt nuvarande hus.
3 svar · 1,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kolla in Wikin ifall du hittar vad du söker: http://www.byggahus.se/wiki/Trappkoppling
1 svar · 1,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Jaha.. jag menade ju det senare.. [citat] Det blir nog inge bra, 10Base2 använder 50 Ohm RG-58 medan video normalt använder 75 Ohm RG-59.
27 svar · 8,8k läst
M
-MH-: Mina rör är svarta och original från -37.
27 svar · 5,2k läst
E
elmont: I glesen mellan innertaket och fuktspärren (plasten)
2 svar · 1,2k läst
P
para: Väggen bakom är lättbetong så det går inte dra bakom kaklet
9 svar · 15,0k läst
H
hempularen: Det kan vi inte veta. Om tillverkaren utfärdar en begränsning i kabelängd så innebär det att de vid sina mätningar har uppfattat störningar eller andra onyttiga fenomen vid kabelängder som överstiger 2m (eller vilken längd de nu specar). Exakt vad som händer om man tar längrer kablar har med all sannolikhet aldrig testats. En EMC test är relativt komplicerad att utföra och är dyr
16 svar · 6,1k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Hehe nä nä ingen kikare!! PMar för att bespara alla andra.. :)
25 svar · 11,0k läst
spinout
spinout: IPX4 (dvs. minst IP24) inom 120cm radie från duschhuvud. Andra siffran: 0 Inget skydd 1 Skyddad mot droppand vatten 2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln. 3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°. 4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar. 5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke 6 Skyddad mot kraftig överspolning av
5 svar · 7,8k läst
GK100
GK100: Eftersom TS verkar intresserad av frågan och ha speciella krav skulle jag rekommendera FMV:s publikation "Elektromagnetisk Miljö Användarhandbok". Den tar upp de flesta aspekter på ett bra och rimligt praktiskt sätt. Jag har själv ibland använt den som lite av referens i dessa frågor. Även ABB Sten Benda:s "Störningsfri elektronik" har mycket matnyttigt översiktligt i ämnet.
18 svar · 10,8k läst
P
pappan: Gamla grammofonmotorer råkade ofta ut för liknande fel. Det hjälpte bara för stunden att smörja. Motoraxeln belastades i sidled av ett mellanhjul, och arbetade sig in i glidlagret på den sida som utsattes för tryck. Man kunde känna stor skillnad på friktionen om man manuellt tryckte axeln åt olika håll i lagret. Ibland kunde man skruva isär motorn och vrida lagerhållarna 180 grader,
3 svar · 1,4k läst
A
Akzid: [citat] Ja givetvis, men en sådan klisterlapp som det är frågan om här anses som tillräcklig. "Problemet" är att den lappen är lätt att ta bort... Därför brukar jag undvika klassa ner en armatur till ett lägre watt tal. Det jag mena var att tex, jag installerar spottar till dig men som på grund av utrymmes brist bara kan belastas med 35W inte 50W. Då märker jag om spoten och jag
12 svar · 1,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vad menar du? Du provar dig väl inte fram här :@ Mät och koppla in rätt!
11 svar · 19,6k läst
·
A
Abbendix: Hej, jag undrar bara om det är möjligt att reglera hastigheten från en Varvtalsregulator (http://www.elbutik.se/product.html?product_id=228215&category_id=15067) på en "vanlig" Takfläkt, dvs. en som ska hänga och snurra i limträbalken i storstugan. De brukar ju oftast ha 3 hastighetslägen. Eller måste det vara en speciell motor i fläkten? //Albin
0 svar · 2,8k läst
mr.Ola
mr.Ola: E1437731 med tilläggsisolering E1931829 De jag monterat av denna har iaf möjlighet till 3 genomföringar genom samma membran samt en plint för 5 anslutningar innuti! Alternativet kan ju vara en större dosa på väggen typ en fyrkantig IP56 eller liknande med extra dragavlastningar innuti.. Denna monterad över rörmynningen och täta me silicon bakom!
3 svar · 1,7k läst
ybu
ybu: [citat] Håller med om att SIKOM har bra grejer, har installerat både den enklare (FIXI) och den mer avancerade modellen (Alarm Controller III) och båda har funkat mycket bra. Ganska användarvänliga också.
16 svar · 12,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] ..tänkte inte på det.. :blushing:
26 svar · 14,7k läst
·
H
hempularen: Jag stänger den här tråden nu. Den passar inte riktigt in i forumets ändamål, att vara ett forum för konsumenter.
36 svar · 22,4k läst
·
Linjemontoren
El
Linjemontoren: Prova vända på stickproppen till fläkten, om det hjälper :)
14 svar · 1,7k läst
E
elmont: Du kanske tillhör dom som tror det är lättare att lura en yrkesman än en amatör, när det gäller verktyg och andra "apparater" som man yrkesmässigt använder. :)
13 svar · 3,8k läst
mr.Ola
mr.Ola: Läckströmmar mellan drosseln å jord(inne i drosseln) kan göra att din JFB löser ut! Annat fel kan vara att jorden och nollan åter kommer i kontakt med varanda någonstans efter jordfelsbrytaren, detta brukar resultera i att JFB endast löser ut vid belastning någonstans i anläggningen, DVS inte nödvändigtvis på den gruppen där kontakt mellan nolla-jord uppstått! Att felsöka detta
5 svar · 3,3k läst
·
P
petersv: Numera tror jag man drar EKK i listerna. Det systemet, ev plus att koppla i dosor i stället för direkt i listen, är ju vanligt i kontor. Kontor är gjorda för att kunna ändras om många gånger. Villor byggs som på stenåldern.
7 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Om du kan köra med F-kontakter så har Kjell.com en del att välja på. En chassihona med lödanslutning kanske skulle funka för dig?
1 svar · 1,3k läst
B
Björnarvid: Tack för alla synpunkter, efter ytterligare några justeringar är det nu dags att kontakta några elektriker för att se vad det kommer kosta. På frågan om symboler är bara att säga: dom får man rita själv, gå in på http://www.voltimum.se/find/page-1-10-1/collec-vltsearch/elboken-elko.html hämt filen voltimum, där finns både symboler och mycket annan nyttig information.
16 svar · 8,6k läst
H
Hellapella: Hahaha, vad många inlägg. Tänkte bara kolla för säkerhets skull. Hela övervåningens el byts i början av nästa vecka. Tack för input!
11 svar · 2,3k läst
N
Nerre: Var det inte rätt vanligt i industrifastigheter förr?
10 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.