5 139 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
7% av jordfelsbrytarna fungerar inte.
Sida 1 av 3
Hela 7 procent av jordfelsbrytarna fungerar inte. Det visar ett stort fälttest i Danmark. Svenska Elsäkerhetsverket ser mycket allvarligt på resultatet.
Det stämmer nog bra med de upptäckter som vissa personer gjort här och det stora mörkertal som består i JFB som aldrig är testade.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article768741.ece
Det stämmer nog bra med de upptäckter som vissa personer gjort här och det stora mörkertal som består i JFB som aldrig är testade.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article768741.ece
Det verkar som att tillverkarna har undermåliga kontroller av en så pass viktig säkerhets-apparat. Det är klart att en jordfelsbrytare kan bli dålig efter en tid, men i så fall ska test-knappen indikera detta. För det är inte många privatpersoner som har tillgång till riktiga mätinstrument.
Och att en elektriker hoppar över provning av en levererad och monterad JFB är idioti.
Vi provade nyligen ett stort antal jordfelsbrytare som används till tillfälliga belysningar i Malmö. Och en stor del av jordfelsbrytarna var trasiga. Vissa löste för sent, andra löste inte ut alls. Detta gällde både vanliga 3-pol och portabla 1-pol av känt fabrikat. Vi fick byta ut uppskattningsvis 15 %.
Och att en elektriker hoppar över provning av en levererad och monterad JFB är idioti.
Vi provade nyligen ett stort antal jordfelsbrytare som används till tillfälliga belysningar i Malmö. Och en stor del av jordfelsbrytarna var trasiga. Vissa löste för sent, andra löste inte ut alls. Detta gällde både vanliga 3-pol och portabla 1-pol av känt fabrikat. Vi fick byta ut uppskattningsvis 15 %.
Det kanske är olika fel; testknapp, utlösningsvillkor stämmer inte (tid eller strömstyrka), mekaniken har rostat fast etc. Parat med fel på JFB från flera leverantörer vill man kanske få branschen att lösa problemen utan att minska förtroendet för JFB hos allmänheten.
Frågan är ju hur många elektriker som dels instruerar kunden om att testa med knappen en gång i månaden/varje halvår (beroende på fabrikat ser det ut som) samt klistar upp antingen medföljd instruktionslapp eller den stora gula som EIO tagit fram där det står hur man ska gå tillväga om jfb löst samt att man ska testa med jämna mellanrum på testknappen och hur många kunder följer verkligen det sen. Att en elektriker efter installation testar både på knappen och uttagen förutsätter jag.
lillePer skrev:
Följande info kommer uteslutande från Hager men jag antar att det gäller dom flesta JFB på marknaden som håller hög kvallité.
Antalet till/frånslag har dom ingen statistik på då det fungarar så att det är en fjäder som släpper när det är jordfel till skillnad från en dvärgbrytare som tar hand om överström och slits i många metalldelar (kravet för CE märkning på säkringar är att klara minst tre kortisar, kvallitetsmärken klarar minst 10-15). Det som eventuellt slits är då denna fjäder men den ska vara så pass kraftig så att den mer eller mindre är outslitlig, då till skillnad mot billigare JFB (metallen som kostar.)
Livslängden på jordfelsbrytare är inviduellt, följer kunden anvisningarna om att motionera den minst två ggr om året så kan den hålla hur länge som helst men lika där, man får det man betalar för och kunden har ju ett ansvar.
JFB av bra kvallité ska inte påverkas av antalet tester.
Lite övrig info som kan göra skillnad av dyrare kvallitetsjordfelsbrytare och billigare varianter. Dom med kvallité löser i regel inte under 20-25 mA, kravgränsen neråt är 15 mA och lite billigare varianter ligger då där nere och är mer eller mindre överkänsliga men det är väl från fabrikat till fabrikat det antar jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jag skulle nog misstänka att en jordfelsbrytare får ta hand om ungefär lika stora överströmmar som en säkring när den löser ut "på riktigt". En kortslutning resulter ju väldigt ofta i att jordfelsbrytaren löser ut samtidigt med säkringen. Då får båda bryta en väldigt stor ström.
Vid test däremot så är det ju bara husets normala strömmar som blir aktuella att bryta.
Egentligen skulle kanske en jfb vara konstruerad så att den inte bryter vid väldigt stora felströmmar (typ över 200A) , utan räknar med att säkringen kommer att ta hand om det.
Vid test däremot så är det ju bara husets normala strömmar som blir aktuella att bryta.
Egentligen skulle kanske en jfb vara konstruerad så att den inte bryter vid väldigt stora felströmmar (typ över 200A) , utan räknar med att säkringen kommer att ta hand om det.
Redigerat:
Jag tror nog han jag pratade med menar som så att säkringen ska ta smällen med överströmmar (dom är ju utrustade med släckkammare i metall, iaf vissa märken) och sen löser JBF helt enkelt genom att "släppa" på fjädern vid mindre problem. Sen som du säger, jag har varit med om några riktiga generlakortisar under åren och då har säkring men inte JFB löst men då har det varit JFB och säkringar från Legrand, ABB eller Hager. Om jag inte minns helt fel från samtalet så är nog Hagers JFB i det här fallet gjorda så att dom inte tar den stora smällen.hempularen skrev:Jag skulle nog misstänka att en jordfelsbrytare får ta hand om ungefär lika stora överströmmar som en säkring när den löser ut "på riktigt". En kortslutning resulter ju väldigt ofta i att jordfelsbrytaren löser ut samtidigt med säkringen. Då får båda bryta en väldigt stor ström.
säkringar, dvärgbrytare och effektbrytare är skyddsapparater som använder överström för att lösa. Dom överströmsskydden kan kräva en ström som är bra mycket högre än märkströmen för att automatiskt koppla bort överströmmen. En JFB är inte konstruerad för att ta hand överström utan på obalans mellan tillförd och återförd ström i kretsen. Så har jag lärt mig och delvis fått bekräftat med säljaren från Hager men jag antar att alla JFB är konstruerade så.
Så det är nog redan på det viset gällande en JBF som du funderade över. Någon som vet något annat?
Fakta Så kollar du att din jordfelsbrytare fungerar
Martin Gustafsson är inspektör på Elsäkerhetsverket. Här är hans råd till husägare som undrar om jordfelsbrytaren håller måttet.
1. Gör först en okulärbesiktning: Ser jordfelsbrytaren ut att vara bränd eller skadad?
2. Tryck in testknappen, som brukar vara märkt med ett T. Strömmen ska brytas omedelbart.
3. Om jordfelsbrytaren inte löser ut: kontakta elinstallatör och Elsäkerhetsverket.
4. Om jordfelsbrytaren löser ut, men du ändå känner dig osäker: kontakta en elinstallatör.
5. Följ branschens rekommendation att byta ut alla jordfelsbrytare som har tillverkats före 1996.
Hur många här har JFB hemma som är tillverkade före 1996? q(;^
p
Martin Gustafsson är inspektör på Elsäkerhetsverket. Här är hans råd till husägare som undrar om jordfelsbrytaren håller måttet.
1. Gör först en okulärbesiktning: Ser jordfelsbrytaren ut att vara bränd eller skadad?
2. Tryck in testknappen, som brukar vara märkt med ett T. Strömmen ska brytas omedelbart.
3. Om jordfelsbrytaren inte löser ut: kontakta elinstallatör och Elsäkerhetsverket.
4. Om jordfelsbrytaren löser ut, men du ändå känner dig osäker: kontakta en elinstallatör.
5. Följ branschens rekommendation att byta ut alla jordfelsbrytare som har tillverkats före 1996.
Hur många här har JFB hemma som är tillverkade före 1996? q(;^
För att återgå till TS första inlägg. Om man läser artikeln så skulle ju dessa 7% vara nere på drygt 2% om innehavarna hade "motionerat" sina JFB, varför dom inte gjort det kan ju disskuteras, om dom inte blivit informerade eller helt enkelt struntat i infon. Att äldre felar mer än nyare kan jag tänka mig ha att göra med att i jordfelsbrytarens "ungdom" så var kanske inte kvallitén och funktioner så pass bra som dom är nu så att få en installerad nu (av bra kvallité) är nog ingen fara om då elektriker testar efter installation och ägaren sedan motionerar.
Jo, ett tillägg. Den säljare jag pratade med sa också (gällande normprodukter/centraler i stort) att man som ägare av en anläggning bör kontakta elektriker var femte år för att kolla funktioner, skruvar osv, det var hans rekomendationer och det är väl inte heller fel.
Jo, ett tillägg. Den säljare jag pratade med sa också (gällande normprodukter/centraler i stort) att man som ägare av en anläggning bör kontakta elektriker var femte år för att kolla funktioner, skruvar osv, det var hans rekomendationer och det är väl inte heller fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jag kan tänka mig att man undviker att testa för att diverse prylar i huset strular efter ett avbrott.
Ex. klockor som behöver ställas i olika apparater, vissa datornät i husen får problem etc. Jag hade ex. tidigare ett problem hemma, efter ett strömavbrott så vara jag tvungen att starta ADSL modemet, routern och twå switchar i en bestämd ordning för att få det hela att fungera. Jag kom aldrig på varför, numera är samtliga dessa komponeneter utbytta av andra orsaker, inget sådant strul nu.
Ex. klockor som behöver ställas i olika apparater, vissa datornät i husen får problem etc. Jag hade ex. tidigare ett problem hemma, efter ett strömavbrott så vara jag tvungen att starta ADSL modemet, routern och twå switchar i en bestämd ordning för att få det hela att fungera. Jag kom aldrig på varför, numera är samtliga dessa komponeneter utbytta av andra orsaker, inget sådant strul nu.
Jo, sånt är irreterande och det är nog den mest bidragande saken till att folk inte testar, man vet ju själv hur man får springa runt och fixa efter ett strömavbrott, men om man ska vara hård så är det ju personens eget fel sen när det inte funkar, tyvär. Nu ska jag inte påstå att jag går och testar våran varje månad men däremot (lathet handlar det om) så när jag ska göra nått jobb hemma så trycker jag till med skaftet på mejseln på testknappen (orka ta stol och klättra upp för att vrida om brytaren)hempularen skrev:Jag kan tänka mig att man undviker att testa för att diverse prylar i huset strular efter ett avbrott.