Det gick precis förbi ett åskoväder här i Huddinge. En rejäl blixt och åsksmäll ledde till att det sprakade till i vägguttagen och min fru såg en "blixt" i ett av vägguttagen.

Är det något man bör kontrollera efter en sådan incident, dvs kan elsystemet, kablar eller annat ha tagit skada som man bör åtgärda. Tänker på typ smälta kablar med kortslutning och brandfara som följd???

Inga säkringar (snabbsäkringar) eller jordfelsbrytare löstes ut, och tv, dator mm verkar inte ha tagit ngn skada.

• Gilla
LarsEB
  • Laddar…
Ja jädrar, ett av dom nedslagen (fyra räknade jag till) fick fönstren att skallra här i huset ett par kilometer bort. Var länge sedan jag hörde sådan åska här i krokarna.

Det kan nog vara bra med en isolationsprovning, roggabear, för att se så att isoleringen fortfarande är okej.

Håller med om att det var en jäkla smäll... 1 av dom lyste upp hela tomten och fick hela servisen i köket att skallra... Undrar om den träffade något hus?

Rikard Ågren skrev:
Det kan nog vara bra med en isolationsprovning, roggabear, för att se så att isoleringen fortfarande är okej.
Ok, tack för tipset. Gissar att isolationsprovning är något man måste ta ut en elektriker för att utföra, inget man kan göra själv med prylar från Kjell&Co eller...

Det blir nog billigare att låta elektrikern göra det än att köpa ett instrument själv. Det bör inte ta lång tid, såklart beroende på hur stor din anläggning är.

Vårt första hus låg sist på telefonkabeln så där sköt åskan ner telefonen från väggen flera ggr. Likaså hade vi blixtar i vägguttag och en gång brann kretskortet i köksfläkten upp efter åska i el-ledningarna. Däremot höll själva anläggningen för belastningen, det vara "bara" el-apparatur i änden på sladdarna som gick åt pipan.
Men det är absolut bra att kolla det gjorde vi flera ggr med hjälp av en kompis-elektriker.

Det är inget försäkringsbolaget hjälper till med?

Efter branden i tvättmaskinen hemma var det inga problem att få dom att betala för en större genomgång av anläggningen....

Själva kontrollen är ju ingen större kostnad. Om den visar på några större fel är det nog klokt att ringa försäkringsbolaget.

C
Alltså, såna smällar får man hela tiden om man bor lite mer ute på landet, det är i 99% av fallen ingenting att oroa sig för. Hade du känslig elektronik inkopplad kanske den inte mår så bra nu, dock.

Problemet med åsknedslag är att ev. skadorna kan visa sig efter efter rätt lång tid, det kan tex gått hål på ledarnas isolering där en liten krypström börjar "vandra" efter någon månad har strömmen gjort att plasten förkolnat och strömmen i hålet ökar så att det i värsta fall tar eld.
Så man bör Megga hela anläggningen när man haft besök av åska.

Gör man en ordentlig meggning så tar det ju lite längre tid.

bor man på landet så får man nog räkna med riktigt rejäla smällar. har bott vid "slutstation", och det sprutade jämnt glöd ur mina kontakter. kunde ej vara nära kontakter vid varje åskoväder. har även haft telefonkablar som börjat brinna inne i huset.

yllwa skrev:
bor man på landet så får man nog räkna med riktigt rejäla smällar. har bott vid "slutstation", och det sprutade jämnt glöd ur mina kontakter. kunde ej vara nära kontakter vid varje åskoväder. har även haft telefonkablar som börjat brinna inne i huset.
Såntdär går väl att skydda sig mot om man skaffar en rejäl åskledare?

Jag tror det var ungefär sådär i min stuga för några tiotal år sen, sedan skaffade förra ägaren en rejäl jordning i marken kopplad till mätarskåpet och då blev det bättre.

Sen bytte elleverantören kabel (från blanktråd till fyrledare) och ringmatade med kort väg till kraftstation istället för att stugan var sist på kedjan. Då kopplade elleverantören bort jordningen i marken och hävdade att den inte behövdes... :O

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.