Skulle tro att det är ett typiskt fall där utseende går före funktion. Jag har på senare tid sett rätt många kök som följer det "idealet", oftast hos yngre familjer där man inte lagar sin mat hemma, möjligtvis använder mikrovågsugnen och värmer färdigmat.
Men det kanske imponerar på bekantskapskretsen.

Att rikta blås är ganska enkelt
Att rikta sug går inte, är inloppet 10 cm högt så bör oset vara närmare än 10 cm för att sugas in.

Dessutom stiger luften ovanför stekpannan pga värmen.

Tror också på form före funktion.
Köksö med spis är väl också lite form före funktion, en liten vindpust så är oset bredvid.

Men det är klart våtrumsfärg, golvbrunn, ett par glada barn och en högtryckstvätt.

Protte

Jag som använder fläkten kan ju basera mitt uttalande om dess funktion på fakta och inte spekulationer..:)

Sen är det ju lite svårt att tala om att utseendet går före funktionen - det resonemanget förutsätter ju att funktionen när det gäller ett kök är av ngn förutbestämt och statiskt - det framgår väl precis som i alla andra projekt av kravspecifikationen...

En bondläpp iklädd en kostym ifrån Saville Row och körandes en Ferrari skulle nog ha ganska mkt tankar kring funktion...:)

elmont skrev:
Skulle tro att det är ett typiskt fall där utseende går före funktion.
"Drabbats av design" brukar en kompis säga om sånt :D

Seriöst så tycker jag att det är klart synd att vi verkar vara påväg bort från det gamla hederliga konceptet att bra funktion var en given del av en bra design...

Tja, varför inte rentav ett återinförande av svensk byggnorm..suck...

Tolomeo Parete, Riktigt snyggt! Har liknande kök utan överskåp, våtrums färg! och för okunniga fungera det alldeles utmärkt.. Och skulle jag vilja steka en hamburgare gör jag det utan problem...:P Men det är kanske lättare att torka bort fettet från kakel fogar?:x

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.