Glufsglufs
Glufsglufs: Jag gör det inte om jag inte sett arbetet eller kunnat se dom olika momenten innan saker döljs bakom vägg och tak, sen hur mycket andra litar på hemmapulare osv är ju upp till dom. Om jag sen själv skulle endast sköta ihopkopplingarna så meggar jag ju självklart av alla grupper precis som man ska göra i vanliga fall och sen har man ju alltid någon besiktningsman som kan godkänna efter
24 svar · 2,3k läst
plaggis
plaggis: [citat] En intressant bit är väl egentligen vad som menas? Är det kompressorns storlek som är på 37,5kW eller är det en kyleffekt på 37,5kW som krävs?
23 svar · 4,7k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Han kan kanske tycka att det går bra om det inte är något rökkanal som går just där? Förr var det tydligt mindre noga. Jag har en takstol som ligger mot min mur, på den sida där rökkanalen går på vinden samt att det ligger sågspån runt hela muren på vinden och i golvet. Byggt -60
6 svar · 3,1k läst
E
elmont: Även jag skulle avråda från att använda gamla uttag och brytare, använd apparater av hög kvalitet och det kommer att fungera i minst 50 år. Dom nya (kvalitets) apparaterna är betydligt bättre än gamla slitna som du antagligen kommer att få byta i alla fall en efter en och då blir det lätt lite dyrare
10 svar · 13,6k läst
Z
ZeroX66: Stämmer bra det.
12 svar · 8,5k läst
L
Ljudteknikern: Jag summerar alla möjliga inkopplingsalternativ som att du bör välja pump först, sen dra kabel till det stället den pumpen vill ha det på.
11 svar · 22,1k läst
H
hempularen: Är det inte tom. så att tillverkarens garanti täcker hela operationen? De flesta tillverkarna har väl 10års garanti har jag för mig.
15 svar · 7,0k läst
T
tarantino1: Förutsättningen är förstås att du väljer en liten trafo för apparatdosor.
2 svar · 2,8k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Om du snackar trappkoppling så beror det helt på hur du kopplar beroende på om du har fas (svart) till båda brytarna eller bara den ena men som jag tolkat dig så verkar det som att det är fel som du har det nu....
5 svar · 1,7k läst
Dr.Sofia
Dr.Sofia: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
24 svar · 16,8k läst
N
Niclas Jonsson: Det är inget fel på din spis. Det ska vara så. Varför har jag ingen aning, men har sett detta många gånger, bl a på min egen spis jag en gång hade. Är du orolig så ring elektrolux och få det bekräftat.
14 svar · 7,1k läst
G
gnilrub: Jag kanske inte var så tydlig när jag skrev. Det gäller bara vad som ska dras i taket . Vi har öppet upp i nock i hela huset. Det ända jag kan komma på som jag ska ha där är belysning samt eventuellt en takfläkt. Tv tänkte jag ta in via fiber men det kanske är smart att dra ett tomt rör ifall man kommer på att man vill ha en antenn på taket. Jag ska kontakta nån elekriker som kan
5 svar · 2,0k läst
E
el_richard: Du har säkert en elektriker med på bygget, ha ska veta, om inte är det han som får skäll senare. Annars är det bara att skarva och dra runt hörnet.
12 svar · 5,1k läst
·
E
elmont: lillePer, det brukar alltid finnas "vägar och metoder" att gå för att slippa fula elinstallationer, men det brukar även medföra en viss kostnad och då backar dom flesta och det är helt plötsligt inte lika viktigt med det estetiska.
38 svar · 5,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, då är det okej. Det är samma sak med Porslingsglober. //Patrik
3 svar · 4,9k läst
M
mandg: JAg hade tagit kontakt med Telia först och främst, hör vad de har att erbjuda. Tror att du även kan kontakta andra leverantörer tex statsnät om ni har det där uppe i norr :-)
1 svar · 1,1k läst
Bloink
Bloink: Jag hade nog dragit VP-rören till dimmern först, och sedan mellan armaturerna. Då slipper du att dra så många ledare igenom armaturerna. För den obrutna fasen ska endast till dimmern. Och det brukar räcka med ett rör/matning från elcentralen, när det inte handlar om så många armaturer.
1 svar · 703 läst
M
Flyttad
M
Flyttad
K
kolvas: [citat] Kravet var att det skulle finnas en lättåtkomlig 2-pol brytare på primärsidan på apparater med en större förbrukning än XX watt (mobilladdare och andra mindre förbrukare skulle klara sig) men jag är osäker på om det gått igenom eller om det blivit någon slags dålig kompromiss eller om det har runnit ut i sanden.
32 svar · 2,9k läst
K
Kurtivan: Jag gjorde ingen mätning mellan faserna. Inget annat är inkopplat efter spisens säkringar. Spisen är begagnad, men i en lägenhet, vid en hastig titt i kopplingplinten i den såg jag bara L1, L2 och jord som var inkopplade. Jag får ta och mäta lite mera nästa gång jag är på plats.
3 svar · 1,7k läst
snickarboden
snickarboden: Är saker rätt gjorda så är de rätt gjorda och inget kommer heller att ske. Det är när saker är felaktigt gjorda och något händer som det blir strul. Och 99*% av dessa diskussioner barkar iväg när man förutsätter att saker som är rätt gjorda är felaktiga för att de inte gjorts av någon med rätt behörighet, det behöver de nämligen inte vara utan bara olagliga, vilket inte
14 svar · 1,2k läst
S
Slugge: Om röret är skadat måste du grusa och lägga kabelskydd på sen, alternativt knäpprör. Kontakta kabelns ägare om det ej är din.
4 svar · 1,9k läst
·
E
elmont: Apparaterna SKA fästas i ringen aldrig i bara klorna. Finns ingen ring använder man "dosclips" från Elko
6 svar · 1,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Jag har skrivit och frågat eljo, elko och elsäkerhetsverket. Jag återkommer hit då jag fått svar.
28 svar · 7,1k läst
·
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Inte helt ovanligt heller med skruvanslutningar som inte är åtskruvade ordentligt. Eller skruvanslutningar som VAR åtskruvade tillräckligt för 10år sedan fast som är glapp nu! Fast nu ska vi inte spåra ur denna tråd.. Vi får väl starta en ny med skruv vs. snabb snack ;)
6 svar · 3,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Länkar till en omröstning på annan forumsdel. :cool: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/141230-omroestning-med-inspiration-fran-christer-i-p3.html //Patrik
0 svar · 673 läst
O
Ortis: Håller på och inreder ett hus på en gård ute på landet som senare kommer att bli permanent bostadshus. För att få lite mer koll på energiförbrukningen för just detta hus behöver jag en energimätare. Någon som har tips på smidigt energimätare som kan monteras i normcentral och som dessutom är relativt prisvärd? Finns det några smidiga mätare med loggfunktion eller extern logger
0 svar · 1,8k läst
D
dusthall: Jag har nexa sedan 5 år tillbaka och använder den varje dag. Har ännu inte bytt några batterier... Visst finns det bättre grejor än nexa, men då får man betala där efter. Volvo är ok, men RR är bättre även priset....
22 svar · 5,5k läst
G
gahlin: Jag klipper ju inte nollan. Jag är inte dum. Det är klart att jag la den åt sida.
10 svar · 8,8k läst
·
K
kolvas: bara för att vara tvärtom så ha jag styrd fas nedåt... som sagt, finns ingen standard så ta det som passar dig bäst.
4 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.