ybu skrev:
jag lämnar i vilket fall blå i strömställardosorna, den kan komma att behövas där i framtiden. Framförallt i mer eller mindre offentliga miljöer.
Förvisso är det kanske inte så ofta man byter en trappbrytare mot en fjärrstyrd dimmer, men t.ex. Waveman (Clas Ohlson) och jag tror de flesta andra också vill ha en nolla... (fast då tappar man trappfunktionen, fast å andra sidan kan man sätta fast en såndär fjärrkontrollsändare var man vill, de som ser ut som en infälld strömbrytare, så trappfunktionen är inte jätteviktig).

Undrar för övrigt hur många hempulare som själva drar in en nolla till strömbrytaren när de skaffat fjärrstyrbara dimmers? :rolleyes:

Huh? Enkelgips? Plåtreglar? Limma dosor och slang? Har jag aldrig hört talas om. Du borde flytta ut på landsbygden för att slippa alla dessa moderniteter, Patrik :)

Rikard Ågren skrev:
Huh? Enkelgips? Plåtreglar? Limma dosor och slang? Har jag aldrig hört talas om. Du borde flytta ut på landsbygden för att slippa alla dessa moderniteter, Patrik :)

De börjar komma hit också är jag rädd, och det är ett jäkla aber! Plåtreglar, fy f*n.

ybu skrev:
De börjar komma hit också är jag rädd, och det är ett jäkla aber! Plåtreglar, fy f*n.
Bara för att man är ovan vid ett moment betyder inte det att är fel.
Det kanske desutom är en teknik som gör att bygget totalt blir billigare för slutkunden.

yxis skrev:
Förvisso är det kanske inte så ofta man byter en trappbrytare mot en fjärrstyrd dimmer, men t.ex. Waveman (Clas Ohlson) och jag tror de flesta andra också vill ha en nolla... (fast då tappar man trappfunktionen, fast å andra sidan kan man sätta fast en såndär fjärrkontrollsändare var man vill, de som ser ut som en infälld strömbrytare, så trappfunktionen är inte jätteviktig).

Undrar för övrigt hur många hempulare som själva drar in en nolla till strömbrytaren när de skaffat fjärrstyrbara dimmers? :rolleyes:
Det är väl bra att få med sig både nolla och jord till dosorna för brytare, lätt att gå vidare sen med kabel till uttag om man vill ha i framtiden.
Jag drar i regel alltid med jord och nolla till brytare samt att dom senaste 2-3 åren så har det stått med i handlingarna på dom större projekten att det ska vara så.

ybu skrev:
Tycker de går bra med plåtreglar, de har färdiga hål i sig där man kan dra rör.. Och så länge man själv får bestämma placering av dosor (dvs vid en regel), och använder dosor med vinkelplåt på som lätt skruvas i plåtregeln, så går de bara fint!

Och somsagt så tycker jag det är smidigare med gammeldags hårda VPrör i plåtreglar, eftersom de inte behöver fästas så mycke.

Patrik_Hed skrev:
En kul fråga: vad står det för personnummer då? :P

//Patrik
Valde att skicka mitt svar som PM istället. Många fel?

Rikard Ågren skrev:
:D Då ska du vara glad.
Jag kommer ursprungligen från landsbygden, stället där Daniel Westling kommer ifrån, och det blir nog tillbaka dit. Fast vid den tiden så har nog sådana saker kommit ut dit också.

//Patrik

Akzid skrev:
Bara för att man är ovan vid ett moment betyder inte det att är fel.
Det kanske desutom är en teknik som gör att bygget totalt blir billigare för slutkunden.
Jo, fast på detta bygget så sätter inte snickarna fast plåtreglarna nästan, så de sitter löst. Usch.
Görs saker och ting ordentligt, så funkar det väldigt bra med plåtreglar. Fast det är ju inte trä, om man säger så.

//Patrik

Rrrrr skrev:
Tycker de går bra med plåtreglar, de har färdiga hål i sig där man kan dra rör..
De hålen är rejält dryga, i alla fall om man drar slang, för slangen fastnar hela tiden i plåtkanterna. Då funkar det bättre att göra egna hål med hålplunch, eller vad den nu kallas.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.