Att man bör hålla sig undan för allt för billiga brytare, uttag, etc. förstår jag. Men hur är det egentligen med instalationskabel? Hur märker man skilnad på billig och dyr sådan?

Någon kanske kan tipsa om var man kan köpa billigt, men bra?

Billig är mer svårarbetad. Svårare att skala och så. Sedan så kan billig EKK light ha bristande UV-skydd och isoleringen i allmänhet kan väl vara tvivelaktig. Har för mig att det var någon här på forumet som för ett tag sen varnade för kabel från Biltema för att isoleringen hade sprickor eller dyl. Vill dock inte svära på det.

//Patrik

Är billiga brytare så dåliga?

(Jag inser att uttag är dumt att snåla på, förr eller senare är det nån klantskalle (jag själv?!?) som drar snett när en kontakt ska tas ur, eller så får man psykbryt när petskyddet vägrar att släppa in en kontakt.... men strömbrytare som inte belastas så jättehårt borde det väl inte vara så stora problem med)?

Billiga saker som tex uttag, brytare, dvärgbrytare, JFB osv där det ingår metall för att funktionen ska rulla på har det problemet att det är metallen som kostar, dvs att även en billig brytare slits snabbare än en dyr/med hög kvallité. Metallen i slitdelarna/kopplingarna kan skillja ganska mycket. Sen kan det vara stor skillnad på plasten på vissa "bra" grejer jämfört med billiga.

Exempel, en JFB av kvallité har mer metall i fjädern som "släpper" vid jordfel än en billigare (samt att den billiga ligger precis på den lägsta gränsen för utlösningstid medans den dyrare ligger lite högre och löser inte lika ofta).
En dyr säkring har släckkammare i metall för överströmmar, det har inte alla billiga.
Brytare/uttag som har kvallité har som sagt tjockare gods i sina interna metalldelar än billigare samt att dom delar som rör sig i regel sitter fast/spänner bättre än dom billigare.

Så kan man se det rent generellt. Sen finns det så klart undantag, man betalar för design på en skitgrej och det blir dyrt eller så hittar man något bra billigt för upplagan är så grymt stor i en specifik varuhuskedja.

Hur är det då med kopplingsdosor (billiga kontra dyra). Vad är av betydelse här?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.