6 862 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
störs ljudkablarna utav elkablar?
Sida 1 av 2
Hur känsliga är ljudkablar, om man lägger en ljudkabel ovanpå en elkabel, kan det bli störningar då?
Och för gå djupare i frågan, egentligen är detta fast installation i mitt fall. dosor i väggen, flexrör...
Jag vet ännu inte vilka ljudkablar jag kommer dra i rören sen, men tror ni denna setup kan ge störningar i ljudet?

Och för gå djupare i frågan, egentligen är detta fast installation i mitt fall. dosor i väggen, flexrör...
Jag vet ännu inte vilka ljudkablar jag kommer dra i rören sen, men tror ni denna setup kan ge störningar i ljudet?

Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Ligger kablarna parallellt KAN det vara problem, behöver inte vara det men det KAN bli problem, korsar de varandra vinkelrätt är det oftast inget problem.
Protte
Protte
Vad är det för ljudkablar? Lågimpediva högtalarledningar är okänsliga för nätbrum, men tänker du dra mikrofonledningar är det en annan sak. Sedan skall man använda kabel med rätt impedans annars blir det andra problem. Antennkabel är med största sannolikhet olämplig.
nja, vanlig högtalarkabel, funderar på "Supra" 
Annars har jag funderat lite på använda vanlig EKK också men orkar inte krångla till det egentligen.
Detta är då tänkt till surroundljudet till tv:n... känns fel att kalla det för hemmabiosystem men ni fattar vad jag menar..
----------------
Antennkabel, olämplig, intill elkabel?
Flexrören skärmar inget eller? För samtliga får eget flexrör.
Man kan inte linda rören med någon skärmande tejp eller något?

Annars har jag funderat lite på använda vanlig EKK också men orkar inte krångla till det egentligen.
Detta är då tänkt till surroundljudet till tv:n... känns fel att kalla det för hemmabiosystem men ni fattar vad jag menar..
----------------
Antennkabel, olämplig, intill elkabel?
Flexrören skärmar inget eller? För samtliga får eget flexrör.
Man kan inte linda rören med någon skärmande tejp eller något?
Brukar inte vara några problem vare sig med mikrofonkablar eller andra lågnivåkablar om de är av god kvallitet. När jag jobbar som liveljudtekniker tejpar vi strömmatningen till mixplats på multikabeln 100m utan störningar, men då pratar vi rätt bra kabel. Sedan beror det givetvis på hur mycket störningar som kraftkabeln avger, men vanliga 50 Hz har aldrig varit något problem.
Det hänger nog mer på det faktum att det rör sig om balanserad signalöverföring, än att kabeln är av hög kvalitet.miko skrev:
I övrigt vill jag nog påstå att jordslingor är ett värre problem i hemljudanläggningar än överhörning från elkablage. Men rör det sig bara om högtalarkablar bör det inte vara något att oroa sig för.
Instämmer. Jag lovar, ingen kan höra eller mäta en skillnad mellan snordyr högtalarkabel och vanlig 10 mm2 startkabel eller ens billig 2,5 mm2 högtalarkabel.
De dyra bygger på att högfrekventa signaler gillar att gå i ytskiktet på kabeln, vilket iofs är en verklig effekt och ett korrekt resonemang. Haken är att 20 kHz, den högsta frekvens örat kan uppfatta, är inte på långa vägar när en hög frekvens i dessa sammanhang. Så, kör billigt med stor tvärsnittsarea.
Nja, jag har följt dessa heta diskussioner på minhembio och vill faktiskt tro på att man kan uppnå skillnader mellan olika kablar.
Supran är ju billig, och ännu billigare via jobbet så det blir nog troligen den.
---
Nu ska vi se...
En av er nämnde ju att antennkabeln kunde vara känslig...Jag har köpt rätt fin kabel såsett så den bör stå emot det mesta tyckte jag, samtidigt vill jag ju inte ta onödiga chansningar..
Om vi återblickar på min bild... Jag har dessa 4 dosor, jag har 1 regel på varje sida om dessa.
Bör jag kanske sära på kablarna och dra vissa längst med ena regeln och andra på andra regeln, men hur ska jag dela upp dem?

Säg att jag länkar eldosorna underifrån istället för ovan, så korsar ju inga andra den bygeln...
Vilka är känsliga, vilka är okänsliga, vilka kan dras intill varandra, vilka bör säras?
(och som sagt, varje dosa får egna flexrör som kablarna går i)
Supran är ju billig, och ännu billigare via jobbet så det blir nog troligen den.
---
Nu ska vi se...
En av er nämnde ju att antennkabeln kunde vara känslig...Jag har köpt rätt fin kabel såsett så den bör stå emot det mesta tyckte jag, samtidigt vill jag ju inte ta onödiga chansningar..
Om vi återblickar på min bild... Jag har dessa 4 dosor, jag har 1 regel på varje sida om dessa.
Bör jag kanske sära på kablarna och dra vissa längst med ena regeln och andra på andra regeln, men hur ska jag dela upp dem?

Säg att jag länkar eldosorna underifrån istället för ovan, så korsar ju inga andra den bygeln...
Vilka är känsliga, vilka är okänsliga, vilka kan dras intill varandra, vilka bör säras?
(och som sagt, varje dosa får egna flexrör som kablarna går i)