Hej,

Jag skulle vilja ha era åsikter om följande. Jag har anlitat en elfirma för att göra kabelomdragningar, montera nya eluttag, strömbryttare mm halen och köket i min lägenhet.
Jag har inte begärt offert då jag kände att jag ändå skulle få en bara ungefärlig sådan men jag fick löfte att det kommer att vara en rimlig prissättning.

Nu fick jag faktura. Arbetet går på 12000 ex moms för 32 timmar vilket jag inte har några direkta kommentarer för. Arbetet var bra, fast utan överdrifter.

Däremot blev jag besviken på att då tog mer en dubbelt betalt för eluttag och ströbrytare jag valt, Eljo Renova. T ex på en dubbeltrapp vipp vit tar de 561 kr mot 249 kr. Vägguttag jordad 264 jmf med 169 kr.

Antingen bryr dem sig inte vad dem betalar för materialet då är det kunden som står för nottan eller bedriver de egen handelsverksamhet (helt ok för min del) fast med 150% pålägg i st. för 30% som de brukar vara.

Jag hade inte agerat om de hade värderat deras arbete dubbelt (det finns ju inget mått på det) men jag tycker att jag inte anlitar någon för att köpa material åt mig dubbelt så dyrt.

Kan man invända mot sådant eller bara ,,ta lärdom" inför nästa gång? Vad har ni för erfarenheter? Tack!

Tyvärr betala o ta lärdom Fråga först om priserna tycker ni dom är för höga motivera varför vill dom inte sänka priserna håll med matrial själva godkänner dom inte det ring någon annan
Kom ihåg det är fortfarande ett någerlunda fritt land
Mvh tille

Förvisso driver de egen handelsverksamhet. Men med ett pålägg som skulle göra vilken vanlig handlare grön av avund. Det handlar snarare om 3-400% pålägg än 150%.

Detta har diskuterats i en oändlig mängd trådar. Oftast är det elektriker, tätt följda av rörmokare. Snickare och målare figurerar mer sällan. Åsikterna om detta varierar, från att det är helt OK, med motiveringar som att "hantverkaren lämnar ju garanti", "det kostar att ta hem materialet", till att det är rena lurendrejeriet, på gränsen till kriminellt.

Du kan protestera. Förmodligen har du ingen juridisk rätt, men ibland kan man få en rättelse ändå. Jag vet elektriker som satt upp 200 klammer á 10 kr styck. När sedan kunden ifrågasatte så blev det "oj, vi har visst skrivit fel" och priset sjönk till 1 krona.

Lika knäppt som om snickaren la på några 100% på reglar,plank o spånt,där kan man ju snarare dra fördel av deras pris som storkund.

Vore kul att ha någon med i en vecka på eljobb som kunde se hur det funkar i verkligheten då skulle förståelsen för prissättningen vara bättre
mvh tille

tille1 skrev:
Vore kul att ha någon med i en vecka på eljobb som kunde se hur det funkar i verkligheten då skulle förståelsen för prissättningen vara bättre
mvh tille

Nu får du väl ändå ge dig...

tille1 skrev:
mvh tille
Både ja och nej, vette 17 om jag med gott samvete skulle lägga på så många % som i det här exemplet men sen håller jag med, det finns nog lite väl många som anser sig få handla för elektrikerns inköpspris och klagar därefter men ingen kollar upp ICA:s inköpspris på varaor och klagar på det, finns nog 3-400 % iga påslag där med.

tille1 skrev:
mvh tille
tille, det kanske ligger någonting i det du skriver. Man kan inte vara i alla roller samtidigt. Men du har erfarenhet från din sida så kan du dela den i någon mån. Hur annars kan man ana verkligeten du skriver om?

hej igen jag ger mig gärna men bara inför bra argument att säga att allt är dyrt är inget bra argument eller hur ?
Prisättningen mellan brancher är svår att gemföra en bilverkstaf får högre timpenning gentimot snickare tex
glasögon tex tror ni att det är 30% påslag där ?

Så återigen bli bättre på att fråga innan ni anlitar någon
mvh tille

Hej igen
visst kan jag dela med mig det gör jag ofta men finns intresset att lyssna ? i någon större utsträckning
mvh tille

Med ett så lågt timpris får man nog räkna med rejäla materialpåslag. Be hantverkaren om ett högre timpris nästa gång som täcker hans kostnader, istället för höga materialpåslag.

P
sagan1 skrev:
Lika knäppt som om snickaren la på några 100% på reglar,plank o spånt,där kan man ju snarare dra fördel av deras pris som storkund.
Jag vet att det har diskuteras i inlägg längre än avståndet till solen......
men om jag anlitar en snickare så vill jag ju just dra fördel av just att jag anlitar han..

Den snickare jag har anlitat en par gånger är ärlig till 1000. Jag får en kopia på hans fakturor och han skriver sen till att han lägger på lite. Men har absolut inget emot att man köper grejer själv. Betalar gärna korrekt timpenning än att någon gömmer kostnaden i något material.. Samma sak tvärt om.

tille1 skrev:
hej igen jag ger mig gärna men bara inför bra argument att säga att allt är dyrt är inget bra argument eller hur ?
Prisättningen mellan brancher är svår att gemföra en bilverkstaf får högre timpenning gentimot snickare tex
glasögon tex tror ni att det är 30% påslag där ?

Så återigen bli bättre på att fråga innan ni anlitar någon
mvh tille
I stort är det så. Men jag har inte talat om timpenning. Där skulle jag kunna acceptera variationer då det är svårare att mäta.

Generellt, som kund köper jag att någon lägger 600% procent på solglasögon så länge jag inte ser exakt samma modell 600% billigare. Dessutom ser man en prislapp på dem så man får en chans att köpa eller avstå.

Fråga hantverkaren om pris i förväg låter som en bra idé. Men hur skall man formulera frågan, om materiallistan är på 30 produkt? T ex, "tar ni 561 kr på den brytaren som jag valt just för att jag tyckte att den passade som produkt under förutsättningen att det kostar 249 till 300, 320 kr sisådär?". "Nej, skulle dom svara, vi har vår policy att lägga på så mycket de går oavsett om du märker eller inte; det är inte arbetet som är viktigt i vår affärsidé; men du får garanti om den spricker...". Eller "tar ni en halv krona för en spik i stället för 3 öre?" "vad spelar det för roll, har du inter råd med 47 öre?" "men det är ju 5995 spikar som ni använder".
Skämt åsido.

Vi har rätt nyligen haft en mastodont-diskussion angående detta! Läs den istället:

http://www.byggahus.se/forum/el/136760-rimligt-materialpaslag.html

Kan väl sammanfatta vad jag tycker:

Elektriker har "av tradition" haft höga materialpåslag istället för att lägga den pengen på timdebiteringen. Detta är rätt svårt att komma ifrån, mycket pga att då kunder ringer runt och jämför elektriker så är det enda dom frågar "Vad tar ni i timmen?". Men jag tror att det är på väg mot mindre materialpåslag och högre timpenning.. speciellt nu i ROT-tider.

Sen tycker jag inte att man kan begära att elektrikern ska hålla samma pris på allting som tex Jula, elbutik.se osv..

Elektrikern säljer betydligt mindre volym.. har mer spill osv osv..

Så är det inom alla branscher. Jag betalade tex nyss 26kr för en rackarns liten falukorvbit på Statoil. Tror det kostar mindre för en 3ggr så stor bit på ICA Maxi.

TheStills skrev:
Jag vet att det har diskuteras i inlägg längre än avståndet till solen......
men om jag anlitar en snickare så vill jag ju just dra fördel av just att jag anlitar han..

Den snickare jag har anlitat en par gånger är ärlig till 1000. Jag får en kopia på hans fakturor och han skriver sen till att han lägger på lite. Men har absolut inget emot att man köper grejer själv. Betalar gärna korrekt timpenning än att någon gömmer kostnaden i något material.. Samma sak tvärt om.
Jag kan avslöja att dessa "ärliga" snickare som stolt visar upp sina inköpspriser ofta får sk. "bakbonus" i efterhand från sin grossist. Är inte helt ovanligt att byggaren får tillbaka 10-20% av den summan senare (någon/några gånger / år). Dessa "inköpspriser" är mao inte deras inköpspriser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.