3 733 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
El jordat, jordfelsbrytare samt el mätare
Sida 1 av 2
Hej!
Vill börja med att säga att jag har gått el-programmet för många år sedan så jag har en del kunskap spec om enfas och 3-fas men mycket mer än så har jag ej.
Det jag undrar nu är:
jag har en lägenhet där det bara är jordat i köket men jag vill ha jordat i alla utag. El centralen har automat säkringar men dock ingen jordfelsbrytare. Min spontana reaktion är att skarva jord kabeln så nära el-centralen som möjligt och dra ut den till alla utag.
Frågan är om det är någe fel med detta. Eftersom jag inte har behörighet eller kunskap om att sätta upp en ny el central med jordfelbrytare samt kanske ochså en module för att mäta strömförbrukning så måste jag anlita någon och det blir dyrt som f*n.
Allternativt att jag köper egtet matrial och låter en elfirma installera. Finns det några bra tips på el-central + jordfelsbrytare + elmätare och den sm jula ha är den ce märkt ? rutab <-- är detta märke skit?
Tacksam för hjälp här
/J
Vill börja med att säga att jag har gått el-programmet för många år sedan så jag har en del kunskap spec om enfas och 3-fas men mycket mer än så har jag ej.
Det jag undrar nu är:
jag har en lägenhet där det bara är jordat i köket men jag vill ha jordat i alla utag. El centralen har automat säkringar men dock ingen jordfelsbrytare. Min spontana reaktion är att skarva jord kabeln så nära el-centralen som möjligt och dra ut den till alla utag.
Frågan är om det är någe fel med detta. Eftersom jag inte har behörighet eller kunskap om att sätta upp en ny el central med jordfelbrytare samt kanske ochså en module för att mäta strömförbrukning så måste jag anlita någon och det blir dyrt som f*n.
Allternativt att jag köper egtet matrial och låter en elfirma installera. Finns det några bra tips på el-central + jordfelsbrytare + elmätare och den sm jula ha är den ce märkt ? rutab <-- är detta märke skit?
Tacksam för hjälp här
/J
Men på ett gammalt skåp jag titta i så hade man gemensam jordskena för alla grupper
När det finns platts kvar doc så tror jag att det är ett gammlat skåp från 1993.
Här finns en bild på centralen
http://imagebin.ca/view/S17E0v.html
Hager ser bra ut men hur är deras priser/kvalite?
Finns det någon bra återförsäljare?
/J
När det finns platts kvar doc så tror jag att det är ett gammlat skåp från 1993.
Här finns en bild på centralen
http://imagebin.ca/view/S17E0v.html
Hager ser bra ut men hur är deras priser/kvalite?
Finns det någon bra återförsäljare?
/J
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Där ser det ju ut att finnas gott om plats för en JFB.
Och inuti hittar du säkert separata jord och nollplintar, eller vad nu frågan var här?
Och inuti hittar du säkert separata jord och nollplintar, eller vad nu frågan var här?
Mjo, men frågan är hur vettigt detta är att göra själv. Och om den nu har separata jord och noll skenor för varje grupp varför har dom ej dragit jord till alla utag.
Då skulle man ta upp skåpet och lägga på en fk jord kabel på varje grupp och det kanske inte är så svårt om man inte är helt tappad bakom flötet men att sätta in en jordfelsbrytare och hitta en som passar är nog en annan sak
Finns det några veteraner här som känner igen detta skåp? Hur skulle ni göra i detta fall. nu verkar det också vara så att man måste dra jord till belysning också men det ända jag vill ha är jord till utag pga dator m.m.
Min kunskap ligger i Linux och datorer eftersom jag valde att satsa på datorer efter
mina 3 år på el-programmet
, någon som vill ha hjälp med linux eller sin dator som kan vi trade'a tjänster :-|
Frågan är vad man ska ta sig till för att lösa detta på ett bra och vettigt sätt
Skicka gärna pm på bra förslag
/J
Då skulle man ta upp skåpet och lägga på en fk jord kabel på varje grupp och det kanske inte är så svårt om man inte är helt tappad bakom flötet men att sätta in en jordfelsbrytare och hitta en som passar är nog en annan sak
Finns det några veteraner här som känner igen detta skåp? Hur skulle ni göra i detta fall. nu verkar det också vara så att man måste dra jord till belysning också men det ända jag vill ha är jord till utag pga dator m.m.
Min kunskap ligger i Linux och datorer eftersom jag valde att satsa på datorer efter
mina 3 år på el-programmet
Frågan är vad man ska ta sig till för att lösa detta på ett bra och vettigt sätt
Skicka gärna pm på bra förslag
/J
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
När är fastigheten byggd/rustad? Före 1994 fanns det inget krav på skyddsjordade uttag annat än i t.ex. kök.
Pilla i en central utan att vara säker på vad man gör är aldrig lämpligt.
Speciellt inte installera JFB själv.
Om du vill ha uttagen skyddsjordade så lär du "bita i det sura äpplet" och även jorda belysningen.
(Är jag ensam om att inte kunna se bilden?)
//Patrik
Om du vill ha uttagen skyddsjordade så lär du "bita i det sura äpplet" och även jorda belysningen.
//Patrik
Scrolla så kommer bildenPatrik_Hed skrev:När är fastigheten byggd/rustad? Före 1994 fanns det inget krav på skyddsjordade uttag annat än i t.ex. kök.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Vad är det som blir dyrt? Du behöver ingen ny central, bara en JFB och 100m gul/grön FK.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Och en lysmask.
Protte
Protte
Om du över huvud taget överväger att göra nåt själv så är väl steg ett att våga lyfta på locket på centralen och ta ett kort på hur det ser ut, och visa här? 
Ett tips om du vill anlita en elektriker är väl att försöka I FÖRVÄG komma överens om att du gör jobbet att dra in skyddsjordsledning i alla rör, och eventuellt byter uttagen till jordade, medan elektrikern kopplar resten. OBS alltså att elektrikern måste i förväg komma överens med dig vad som är okej att du gör "på elektrikerns ansvar" så att säga.
Vad gäller centralen så är alla (normala) moderna centraler byggda med samma standard på hur delarna ser ut, DIN-skena kallas den. Det betyder att jordfelsbrytare och för den delen alla möjliga andra sorters moduler passar att blanda från valfri tillverkare. I din central så kan man lyfta bort täcklock till höger om automatsäkringarna i nedre raden, där ser det ut att finnas rätt gott om plats. Det finns väl kanske en minimal risk att någon oseriös elektriker har dragit ledningar som måste flyttas för att kunna montera fler grejer i centralen, men det går lätt att lyfta på locket och titta efter.
Ett tips om du vill anlita en elektriker är väl att försöka I FÖRVÄG komma överens om att du gör jobbet att dra in skyddsjordsledning i alla rör, och eventuellt byter uttagen till jordade, medan elektrikern kopplar resten. OBS alltså att elektrikern måste i förväg komma överens med dig vad som är okej att du gör "på elektrikerns ansvar" så att säga.
Vad gäller centralen så är alla (normala) moderna centraler byggda med samma standard på hur delarna ser ut, DIN-skena kallas den. Det betyder att jordfelsbrytare och för den delen alla möjliga andra sorters moduler passar att blanda från valfri tillverkare. I din central så kan man lyfta bort täcklock till höger om automatsäkringarna i nedre raden, där ser det ut att finnas rätt gott om plats. Det finns väl kanske en minimal risk att någon oseriös elektriker har dragit ledningar som måste flyttas för att kunna montera fler grejer i centralen, men det går lätt att lyfta på locket och titta efter.
Om syftet med skyddsjorden är att minska risken att datorprylarna pajar av att du drar ur och stoppar i signalkablar när strömmen är inkopplad så finns det en klart enklare lösning. Använd bara skyddsjordade förgreningsdosor och se till att alla datorprylarna är kopplade i samma "härva" av grendosor. Då hänger datorernas jordar ihop med varandra, och inget farligt händer när du rycker ur eller stoppar i t.ex. kabeln till skärmen när strömmen är på... (Däremot kommer du fortfarande ha problemet med kablar mellan datorn och tv/stereo, om nu inte TV'n eller stereon också har jordad kabel och är kopplade i samma "jordhärva").
Att göra så gör alltså ingen nytta för elsäkerheten, kanske snarast tvärt om eftersom ifall en dator pajar så kommer alla bli strömförande, men du zappar i alla fall inte prylarna när du kopplar i/ur kablar...
Bonustips:
En grej som är bra att känna till att den finns är en sånhär:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=204767&title=Antennfilter&
Om du får brum i ljudet i stereon eller liknande när du fixat riktig skyddsjord, och om brummet försvinner om du drar ur tv-antennen, så är det en sån du behöver...
Att göra så gör alltså ingen nytta för elsäkerheten, kanske snarast tvärt om eftersom ifall en dator pajar så kommer alla bli strömförande, men du zappar i alla fall inte prylarna när du kopplar i/ur kablar...
Bonustips:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=204767&title=Antennfilter&
Om du får brum i ljudet i stereon eller liknande när du fixat riktig skyddsjord, och om brummet försvinner om du drar ur tv-antennen, så är det en sån du behöver...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om man ska "spinna vidare" på det "Yxis" säger: du kan ju höra med en ev. elektriker om du får dra i skyddsjord till alla uttag efter det första. Alltså så att elektrikern får dra den första biten från centralen till första uttaget.
Och att du kan koppla färdigt uttagen, fast utan att skruva fast dem så att elektrikern kolla lite snabbt, eller om han litar på dig. Du har ju ändå gått el-programmet.
För att "spinna vidare" på det som sägs behövas, så får jag lägga till jordade vägg- och lamputtag.
//Patrik
Och att du kan koppla färdigt uttagen, fast utan att skruva fast dem så att elektrikern kolla lite snabbt, eller om han litar på dig. Du har ju ändå gått el-programmet.
För att "spinna vidare" på det som sägs behövas, så får jag lägga till jordade vägg- och lamputtag.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du tipsar alltså om att dra in ett jordad grenuttag i ett ojordat utrymme?yxis skrev:Om syftet med skyddsjorden är att minska risken att datorprylarna pajar av att du drar ur och stoppar i signalkablar när strömmen är inkopplad så finns det en klart enklare lösning. Använd bara skyddsjordade förgreningsdosor och se till att alla datorprylarna är kopplade i samma "härva" av grendosor. Då hänger datorernas jordar ihop med varandra, och inget farligt händer när du rycker ur eller stoppar i t.ex. kabeln till skärmen när strömmen är på... (Däremot kommer du fortfarande ha problemet med kablar mellan datorn och tv/stereo, om nu inte TV'n eller stereon också har jordad kabel och är kopplade i samma "jordhärva").
Bonustips:
[länk]
//Patrik