Hallojsan! Har ett mindre problem med mina uttag, det är så att varje gång man sätter in en kontakt blixtrar det ur grenkontakten det är ojordat och det blixtrar även ut uttagen i väggen när man använder dem. Bor i hyreslägenhet så får väl ringa fastighetsskötaren ang detta. Men är lite nyfiken på vad det kan vara och ifall det är nått som kan åtgärdas.

Drar du ur kontakten med belastning på så brukar det blixtra, inget konstig med det.

Blixtrar det när du sätter i en "skarvsladd" utan något anslutet då är det inte bra.

Protte

jo det vet jag men det blixtrar när man sätter i kontakten inte jätte stora men små blå blixtrar

Som sagt fullt normalt om något som drar ström är påslaget i andra änden av sladden.

kanske borde förtydliga lite. Om det blixtrar även när kontakten sitter i eller när man rör lite på sladden så är det fel, och bör åtgärdas omgående, då kan det vara risk för brand.

säkert så att du inte har pet-säkra uttag och då ser man ju där det blir kontakt. rekomenderar att byta till jordade pet-säkra vägguttag och jfbr.

Lite svar på era frågor.
Det är ingen last ansluten det är när man trycker i en stickkontakt i ett tomt uttag som det blixtrar.

Vet inte hur mkt lust hyresvärden har att köra upp jordade uttag och jfb gratis:). Ingen jag har nån lust att betala själv då det är hyres.

Nej det blixtrar inte när man har kontakten i eller vickar på den.

Blir att ringa fastighetsskötaren imorgon så får de göra som de vill.

OK, du sätter i en stickontakt, men vad sitter det i andra änden på sladden till stickontakten?

ett par uttag dvs ingen last i uttagen.

Då är det inte bra, minst sagt underligt.

Det blixtrar ofta när man ansluter moderna elektronikprylar med switchnätdel.

På jordade uttag så har man ofta så mycket kåpa ivägen att man ser inte blixten, den hörs mest som ett "poff" om man har tillräckligt låg inre resistans i elnätet...

det är knepigt med det elektriska:). Har inte hunnit ringa fastighetsskötaren så vi får se hur de ska lösa problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.