hej,
har nyligen satt in ett 8kw bastuaggregat(tylö megaline). Det går på 3 fas och är avsäkrat i centralen med 3x13 A pga att en del av ledningen framatill bastun enbart var på 1,5.

När jag drar på bastun och samtidigt kör torktumlare så brinner 25 A säkringen i elskåpet ute av. tumlaren går på 220 och sitter på en vanlig 10 A i samma central som bastun.

Ingen säkring går i centralen.

Är detta nåt som borde oroa mig? Jag har tillsvidare löst problemet genom att inte köra tumlaren när jag vill bada bastu.

Har du ngt. mer igång på samma fas? Hur länge fungerar det innan säkringen löser ut?

Du kanske skulle titta på typskylten till tumlaren också, hur mycket effekt är den på? Det kan (dock osannolikt) vara så att den dra en del mer än 10A.

Jag tycker att det låter lite skumt, du borde ha en marginal på nästan 5A, och säkringen tål avsevärt mer än 25A under korta stunder, en torktummlare drar oftast inte full effekt hela tiden, inte bastun heller.

Men om du har elvärme, kanske en varmvattenberedare på samma fas så är det lättare att förstå.

25A huvudsäkringar tyder väl på att det finns gott om andra stora förbrukare, typ värmepump eller direktverkande el som kan spöka i sammanhanget.

Jo jag har ju en värmepump också som tuggar igång elpartron ibland + allt det vanliga (spis, ugn., micro, platt tv osv). Men jag har inte märkt nån korrelation mellan värmepumpen, bastun och 25A säkringen. Dock så smäller den ofelbart när jag kör bastu+tumlare.

Jag tycker det är konstigt att dte inte gå nån säkring i centralen men det kankse det inte är .

Både värmepumpen själv och elpatronen i den är sannolika källor till det här.

10+10+10 >25 är väl en enkel ekvation.
Många bäckar små är ett lämpligt talesätt.

Protte

Hur snabbt löser säkringen efter att bastun slagits på?
Du måste upp i bortemot 40A för att ska ske inom några minuter!

Kanske bastun har blivet kopplad i D i stället för Y ? då ryker nog säkringen ganska fort. Så fort att 13 A automat kanske inte hänger med

Vid 35 A behöver man nog inte hjälp av tumlaren för att käcka huvudsäkringarna! :wow:

Eller alla ledarna på samma fas? :)

Jag röstar på felkopplad eller trasig bastu.

Det tar ett tag innan säkringen brinner av. Har inte mätt exakt men det brukar inträffa när jag naken sitter i bastun. Måste då ut i bara mässingen och byta propp till grannarnas förskräckelse. Skulle gissa på att det alltså kan ta rätt lång tid (20-30 min) från det att man slår på tills att sälkringen går.

Bastun är kopplad på 3 faser enligt bruksanvisningen det såpg jag med egna ögon. Vad elektrikern gjorde i centralen vet jag dock inte. Är ju möjligt att nån av faserna hamnade på samma som tumlaren och ev värmepumpen (som iofs sitter i en annan central men den centralen går ju opå samma servis)

D istället för Y ? Jag jobbar med powerpoint kan nån förklara?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Skulle bastun vara avsedd att Y-kopplas men felaktigt blivit D-kopplad så får du 3 ggr högre effekt, dvs ca 24kW, dvs ca 34A per fas! Så hur snabbt blir bastun varm :x

hej jag jobbar som elektriker och jag blir förvånad varför folk som inte vet något innom el ska hjälpa andra blir ju bara en massa tjorv:( är man osäker är det bara att ringa sin elektriker så hjälper han till och förklarar vad som är fel ! Ett samtal kostar inte:P

Det är inget fel på din elinstalation ! det är bara normal överbelastning som har hänt !

Något du kan göra är att kolla om du har effektvakten inkopplad till din värme pump ?
Om du är osäker ring din elektriker så kollar han det!
För då känner den av att du har stor belastning igång och då kopplar den inte igång elpatronen i värmepumpen !
Du kan ju be elektrikern mäta upp belastningen på dom 3 olika faserna kanske det går att flytta tvättmaskin till en annan fas!

tack för svar. Jag får väl kolla med elektrikern om han kan flytta runt mellan faserna lite så att inte de bli snedbelastning på den fasen där proppen går.

Ang D resp Y så vet jag som sagt inte hur det ser ut i centrlaen men i bastu änden så kopplade vi in faserna på L1.L2.L3 och sen nolla och jord. Det fanns ju förbereda plintar för detta i aggregatet och det gick liksom inte att misstolka detta eller koppla på olika sätt.

Tror inte att bastun ger 24 kw. Det skulle ju vara som att ställa in en RM12 och blåsa på full afterburner.

OM det är så att säkringen går när inget annat än tumlare och bastu är igång, då är det ngt skumt.

Men om värmepump eller tillsatsvärme, elspis eller överhuvudtaget något annat än lampor, är igång i huset, då är det fullt normalt att huvudsäkringen skall lösa ut, om du dessutom kör bastu och tumlare. Och det lär inte hjälpa att flytta om bland faserna eftersom alla de stora förbrukare du nämnt utom tumlaren går på 3 -fas. Det är bara om du har ngn. mer stor förbrukare på enfas som det kan hjälpa att flytta runt bland faserna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.