El
Rrrrr: [citat] Senaste 1-fasmätaren jag köpte (Eltako tror jag) kostade runt 300kr + moms mitt inköpspris. Sen är det ju ganska onödigt att sätta mätare på ALLA grupper. Sätt endast på intressanta förbrukare.
hokanp: Har du en nyare bil så kan det bli problem om de belastar kretsarna med en extra lampa. Kablarna idag är så tunna så all extra belysning skall kopplas direkt till säkringarna. Ska du t.ex. koppla el till en släpvagn ska denna dragas direkt från elcentralen. Vissa bilar kräver även att man kopplar upp en dator för att tala om för datorn att det ibland hängs en släp efter. Frågade en
hempularen: Det fanns en modell av dem som jag tror häktades på ställningen. Möjligt att det var ngn, sprint eller liknande stop som skulle förhindra att man allt för lätt kan lyfta av dem. Har ett sådant i mammas sommarstuga. men troligen så är "huvudrörelsen" att den skall lyftas ca 1 cm, så kan man ta bort det sedan.
minimipp: [citat] kan man inte flytspackla på golvspånet och sedan lägga klinkers? kommer rörelserna bryta upp flytspackling och klinker? (kanske glasfiberförstärkt flytspackel?)
mycke_nu: [citat] Nja, kanske inte VVB. VV skall gå på VP, jag bara förbereder för en eventuell framtida elpatron av okänd effekt. Det kanske inte finns större än 3x10A? I köket vill jag ha 16A så man kan köra popcornmaskinen och vattenkokaren samtidigt!
mycke_nu: Om det är praktiskt möjligt bör du lägga ytterbelysningen på en separat JFB eller åtminstpne en särskild 2-polig brytare så slipper du göra ingrepp i anläggningen nästa gång det kryper in fukt.
lars11: Konsekvenserna beror väl på vad som hänt. Om man inte kan se skillnad på installation A och B och om båda är korrekta så tror jag inte nåt försäkringsbolag rotar vidare i just detta vid brand. Sen kan det ju vara problematiskt att visa upp alla kvitton. Om man är 8e ägaren av ett 50 år gammalt hus som brunnit ner så är det ju kört: Alla kvitton finns helt enkelt inte och de som
Arvid: Men sådär kan det väl ändå inte vara tänkt att man ska montera 230V klockan? Tanken måste väl vara att man ska ha en lågvoltskrets som kopplar på och av klockan? Har googlat, men inte lyckats lista ut vad det finns för inkopplingsmöjligheter för den. Om det är ett tvåkrets-system med så borde det räcka med en DIN-monterad lågvoltstransformator som man kopplar till ringknappen
Rikard Ågren: Det är väl bättre med 1-poliga automater i fall med värme. Skulle en lösa ut så värmer den ändå = mindre risk för frysning.
pfb: Tack för svaren. Jag köpte ett paket med trafo och 6 downlights så de ska fungera tillsammans. Trafon klarar max 21W och varje downlight har 1x3W. Om man monterar dom i medföljande plint så blir dom seriekopplade, och enligt säljaren ska det inte vara någon skillnad på att koppla dom i serie utan plint. Maxlängden är ca 30m, med min koppling blir ca 16m så det ska vara grönt. Hade
plaggis: Köp typ dessa! http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7466241-1201mk-inkl-10/w-2m-k-amp-mattglas.html Bruksanvisning http://www.hidealite.se/svenska/components/com_virtuemart/shop_image/product/E7466241-1.pdf I bruksanvisningen står det att de få monteras direkt mot normalt brännbara material Har själv monterat 15 st direkt i mitt elittak. Passar på att även tipsa om denna
Yrrol: Jo fast som sagt så rackskåp innehållande massa elektronik = värme sen tempraturstyrda fläktar till skåp bör nog balansera det... Men låt oss bolla vidare, tror ni inte det är fuktigare under huset? eller är det bara riskfri möjlighet jag har under mig? jag drömde ju om att göra källare, tills folk sa hur svårt det var, hehe
petersv: Då har du nästan säkert inte kontinutet i jorden alternativt är jord/nolla omkastade någonstans där nollan är hårt belastad. Jord ska aldrig vara hårt belastad, eller belastad alls, annat än vid fel. Det ska alltså inte bli stora potentialskillnader. Vagabonderande strömmar kan stoppa in kanske 10A i ett hus med 4-ledarsystem och flera undercentraler. Inte ens då bör det kunna bli
mycke_nu: För att återgå till serverskåp så finns det även andra goda anledningar att jorda dessa. Exempelvis om det skulle uppstå kraftig överspänning i någon del av nätverket (åska tex), potentialutjämning mot andra utifrån inkommande ledningar, EMI/EMC skärmning mm.
b2b2: Har iof för mig att det fanns någon standard som sa att el och tv/teledosor skall sitta ca tio cm från varandra men då skulle ju tv och fiber sitta ihop enligt mig. Men jag är osäker på om den skrivelsen finns kvar idag. Detta ursäktar inte ett dåligt genomfört jobb. Eftersom byggfirman tog in elektrikern skall du kontakta byggfirman och klaga på installationen.
mrfrenzy: Kabelstrumpa Så länkar man till ELFA, klicka på citera så ser du hur jag gjort.
Rikard Ågren: Du bör fästa slangen på sin väg från spot-burken till trafolådan, men det kanske du hade tänkt göra även om du inte skrev ut det :) Kommer slangen att ligga kallt någon bit bör du även täta den (stoppa luftflödet) så att det ej bildas kondens. Följer kabeln med spottarna? Annars låter det väl vettigt
lars_stefan_axelsson: Nej, de var väl 1mm2 istf. 1,5mm2 om jag inte missminner mig. Men jag har ingen förstahandserfarenhet; jag har bara blivit varnad att kolla i installationer från den tiden (dvs det är inte alltid oproblematiskt att med automatik säkra upp från 6A till 10A).
paaalma: Den vita tråden används vid tillverkningen av kabeln för att kabeln ska bli rund och är lättare att forma. Eftersom det är en 5-ledare måste den lille vita vara med för att kabeln ska få en fin form. En 3-ledare blir ju naturligt rund eftersom ledarna ligger i "konform", eller hur man nu ska förklara detta.
Troberg: Limmad krympslang kan nog funka finfint, eller bara att löpa amok med vulktejp. Det är ju bara en tillfällig fix ändå.
petersv: Olika länder har olika elsystem. Om man har TT-system har man gärna jordtaget nära förbrukaren, men har andra problem (långa frånkopplingstider vid fel). I ett TN-C-S-system som är vanligt i Sverige är vagabondernade jordströmmar ett problem, särskillt om PEN har hög resistans (lång eller klen ledare). Bäst är som mycke_nu skriver att ha ett rent TN-S-system, men det är nog inte
Suhagg: Tror det behöver specas lite mera. Kopia på fakturan kanske? Materialet specat noga samt jobb. Då går det ju att se lite bättre.
Rikard Ågren: Varför krångla till det och fördyra med en UC? Tre faser till en dosa kommer garanterat att räcka.
Patrik_Hed: [citat] Och hus. :) Mor och far har så på nedervåningen i deras hus som är rustat -81. (På övervåningen som är rustad - 88 är det lamputtag. Där uppe är det även fönster-LU.) Men kan erkänna att jag inte tänkte på det. :cool: //Patrik
grungarn: Det är betongvägg. Så då räcker det med att dra fast reglar på väggen. Två gipsplattor och en regel i mitten på "L" et kan man säga? Tack för alla svar:)
Kudde: Hej. Tack för en uttömmande debatt om vad man får, bör och inte göra. Industri-elektronik är jag hemma i. Dock är väl villa ingen utmaning i sig, ellära är ju ellära... Och Hur man kopplar och skalar koppartråd är inte så utmanande i sig det heller... Regler finns ju av en orsak så jag kommer att anlita en elektriker till mitt lilla hus som så väl behöver nytt! Från att själva