19 342 läst ·
49 svar
19k läst
49 svar
Ni som gjutit platta, hur gjorde ni med elrör?
Lägg så mkt som möjligt i plattan. Spar tid, besvär och pengar. Missar du något går det att komplettera via väggar och innertak. Bygger du i sten är det utan tvekan det bästa.
Använd låsbara rörkopplingar och tejpa dem. Använd najtråd varje meter på armeringsnätet. När betongen kommer blir det stora krafter
Anledningen till varför hustillverkare inte ofta gör så är att det är en extern lokal firma som bygger grunden. Sedan kommer huset på lastbil, tillverkat i norrland. Då vill tillverkaren veta var rören ligger. Om de ligger i huset har de full kontroll och slipper så många överraskningar.
Lycka till med bygget!
Använd låsbara rörkopplingar och tejpa dem. Använd najtråd varje meter på armeringsnätet. När betongen kommer blir det stora krafter
Anledningen till varför hustillverkare inte ofta gör så är att det är en extern lokal firma som bygger grunden. Sedan kommer huset på lastbil, tillverkat i norrland. Då vill tillverkaren veta var rören ligger. Om de ligger i huset har de full kontroll och slipper så många överraskningar.
Lycka till med bygget!
Jag la rör i plattan för källaren och så la jag några xtra för eventualiteter..
Nu är evuentaliteterna fyllda och jag får dra i glespanelen..
Hade förståss önskat att det blev fler rör i plattan. Det är inte bara el man skall ha ner.. nätverk..TV.. Styrsystem... Korta sträckor då är nog glesen lättast
men skall man över till andra ändan av huset så är helt klart plattan lättast..
för mig blir det ca 23 m och att dra det i väggar/tak vill man slippa..
Men jag ställer mig mitt i mellan... Långa sträckor i golv korta i väggar/tak
Nu är evuentaliteterna fyllda och jag får dra i glespanelen..
Hade förståss önskat att det blev fler rör i plattan. Det är inte bara el man skall ha ner.. nätverk..TV.. Styrsystem... Korta sträckor då är nog glesen lättast
men skall man över till andra ändan av huset så är helt klart plattan lättast..
för mig blir det ca 23 m och att dra det i väggar/tak vill man slippa..
Men jag ställer mig mitt i mellan... Långa sträckor i golv korta i väggar/tak
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Håller i egenskap av att vara elektriker med om att rörsläpp upp i mellanväggar kan vara utsatta vid bygget. Däremot finns det inga nackdelar med att förlägga matningar(även svagström, centraldammsugare) i rör intill bärande stolpar, detta sparar husbyggaren pengar på. Dessutom ger detta enklare förutsättningar att bygga upp stjärnnät, som ofta är att föredra. Även VA-dragning kan förläggas på detta sätt.
Krillew, vart sätter du hjälpdosorna när du drar i golvet? 23 meter är ju en bit över det avstånd man ska ha mellan dosorna.
och lyd INTE Skansk_nybyggares råd med najning varje meter, gör ni det kommer ni att få lägga ner mycket energi på att bila och söka alternativa vägar. Det ska vara MAX 30 - 40 cm mellan najningarna.
och lyd INTE Skansk_nybyggares råd med najning varje meter, gör ni det kommer ni att få lägga ner mycket energi på att bila och söka alternativa vägar. Det ska vara MAX 30 - 40 cm mellan najningarna.
När vi byggde ut förra året lade elektrikern all el som skulle till vägguttag i ytterväggarna i plattan. Allt annat har gått i taket och ner i innerväggarna.
Som lekman kan man ju tycka det är smidigt att ha det i plattan (eftersom de garanterat inte är i vägen i väggen för upphägningar och infästningar). Iom att de är i ytterväggarna är det i princip inget problem med framtida ändringar. I innerväggar kan jag tänka mig att det blir bökigt att få till dem till rätt position och mer bekymmer än det är värt.
Så min tanke är nog: ytterväggar och allt som i rummen inte når taket = ner i plattan.
Som lekman kan man ju tycka det är smidigt att ha det i plattan (eftersom de garanterat inte är i vägen i väggen för upphägningar och infästningar). Iom att de är i ytterväggarna är det i princip inget problem med framtida ändringar. I innerväggar kan jag tänka mig att det blir bökigt att få till dem till rätt position och mer bekymmer än det är värt.
Så min tanke är nog: ytterväggar och allt som i rummen inte når taket = ner i plattan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden