Det blir inte "jordat" men chassie till olika prylar kopplas samman för att inte ska slå över (statisk elektricitet) när signalkablarna ansluts.

Nu är ju det bara frågan hår ofta man ansluter elkabeln för signalkabeln oavsett jordat uttag eller inte.

Protte

Jaha, grenuttaget inte inkopplat i ett jordat uttag någon annanstans alltså?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Du tipsar alltså om att dra in ett jordad grenuttag i ett ojordat utrymme?
Jag avser alltså en sånhär:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145959155

jag vill hävda att, om man har ett gäng elektronikprylar med jordad stickpropp så är det bättre att använda ovanstående än att använda en ojordad grendosa
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146126409

Jag avser alltså att ansluta dem i befintligt ojordat uttag, inte att dra skarvsladd från köket vilket det kanske verkade som?

Det är ju en ganska risig design om signaljord och skyddsjord är ihopkopplade i apparaten,

Måste nog vara det på (stationära) datorer för att klara BÅDE EMC och lågspänningsdirektivet.

Protte

Jag undrar om det finns någon datorpryl alls som har separat skyddsjord och signaljord?

Däremot finns det bärbara datorer och små tillbehör med ojordad matning, fast det är en annan sak, och då brukar läcket i nätfiltret i nätaggregaten inte leda vidare (för elektroniken) farlig ström till signaljorden...

Problemet med jordslingor verkar datorvärlden ha "löst" genom att ha en hel del grejer galvaniskt skiljt (t.ex. nätverk) eller anslutet med så korta kablar att det normalt inte blir nåt problem kombinerat med balanserad överföring (USB t.ex.)...

Tack för alla inlägg, nu har jag lite att fundera på. Ska se om jag kan få tag på en behörig el. Största problemet är nog att få någon att gå med på att man göra halva jobbet :-(

Om man vill ha kvalle på grejerna vad tycker ni att man ska köpa och var. Hager ser nice ut plus att dom har elmätare m.m. Vad skulle en el "nörd" köpa om man gillar statestik. Måste vara ce märkt såklart. vill inte ha någe skit

/J

Hager är ett bra val, 95% av det jag installerar är Hager.

http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1843

Dessa verkar nice, och dom säljer till priv person.
Någon här dom har lite tid över att kolla runt och past'a länker till det man borde köpa
det jag vill ha är

1 mätare (någe collt)
2 rad norm med 24 platser
mnin 14 säkringar samt jfb

utag + kabel. är det vanlig fk man ska köra i hela lägenheten 1,5 mm eller mer?

Är väldigt tacksam för hjälp här om vad jag bör köpa

/J

Redigerat:
Varför vill du byta hela centralen för?

//Patrik

Centralen är en Siemens. Senast jag installerade ett hus, vilket var 1988, satte jag in en likadan (fast med fyra rader, inte två).
Det kluriga med den är att även om skena och sånt är DIN-standard, hade Siemens lägre dvärgbrytare än alla andra på den tiden, så det är alls ingen garanti att andra fabkrikat passar. Jag minns att vi skulle ha några reläer, jordfelsbrytare, kopplingsur och sånt, och där var några problem med att vissa fabrikat inte gick in. Jo, de gick in, men dörren gick inte att stänga.

Man öppnar den genom att sätta in en mejsel i hålen vid sidan om täckplattan och på så sätt peta till låsspärrarna.

Jag jobbar inte heller med installation numera, utan med maskinkonstruktion, men den här var gammal nog för att jag skulle känna igen den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.