El
Linkan222: Får fixa FK i några färger då så man kanske har en chans att hitta allt som går fram och tillbaka i röret då. Misstänker att det kan te sig aningen skumt om nån ska börja rota i det där sen.
Rrrrr: Sätt en "rund-tittande" rörelsevakt i taket så ser den både då du kommer från huset och då du kommer in med bilen. Alt en vanlig rörelsevakt i hörnet lngst ner till höger. Alt armatur(er) med inbyggd rörelsevakt.
magnu: Limpistol med smältlim är uselt. Jag provade sätta fast lite kablar i en temperaturkammare. Sedan körde jag med ~70 graders omgivningstemperatur. Allting lossnade!
Fotografen: Ska göra en elritning åt en kollega som bygger och ska man göra en ritning så är det enklare med papper och penna...
Bo.Siltberg: Standardhöjden 1150 kan också vara vald för att minimera risken för vattenstänk. Så sitter dom nästan i bänkhöjd så kanske det kan vara en ide med kapslade (infällda) uttag.
Göran.W: Hej jag skickade ett pm här istället. Får se om det funkar bättre. Det blir bättre drag om du förlänger röret men det blir mängder med tjära i det då iom det blir så kallt i förlägningen mao förlänga röret på ejektor fläkten är inget jag rekomenderar. Den ejektorfläkten jag använder nu är på 170watt som jag varvtals styr ner till nästan tomgång när det brinner. Det
Larsa: Du hade rätt Protte. Klippte 1dm på sladden och satte dit en ny kontakt, nu funkar den som den skall. Verkar som det var glapp i själva kontakten (helgjuten platt modell)
hempularen: Det beror inte på spänningen utan på hur mycket ström du skall köra. Hur stora säkringar skall du ha till ellementen? Du skall i de flesta fall ha 1,5 kvmm om det är säkrat med 10A, och 2,5 om det är säkrat med max 16A.
tomlan: Du kan pet upp den i hålet för spotten, (Så gör installatörerna)
dugenti: Drivdon dimmras med återjädrande tryckknapp http://www.hidealite.se/svenska/led/drivdon/7452519-led-dim-jolly-universal.html
dugenti: Finns många rekomendationer om hur spottar ska monteras, en spott köpt på ex clas ohlsson kanske inte fungerar i burken du köper där. Tror det var sylvania som var bland de första att prova och godkänna ett komplett system spott,burk,transormator. Jag föreslår att du kontaktar en installatör som kommer och bedömmer ditt material mm. Jag själv skulle montera 20 w 12v Hide light 5mm
Smokinglirare: Tack för era erfarenheter. Var handlar man Calectro termostater? Jag hittar inga återförsäljare via google.
Floppman: [citat] Skrev det bara för att det kom på tal att göra det enl nya reglerna.
Boan: sikaflex finns i många varianter, vilka är det mer exakt ni rekommenderar till att täta mot betong och plast?
Akzid: [citat] Tackar :) Men jag trodde man kunde ansluta den med en ekk... här är någon färdig special stickpropp...
Rrrrr: Varför ska du sätta ett tre-fasuttag till en en-fasmaskin? Går ju lika bra med ett vanligt 230V schuckouttag om du säkrar ner till 16A. Är dock inte att rekommendera att ha sådant vid kontinuerlig hög belastning. Koppla den fast eller sätt ett 1fasuttag som hempularn länkade till.
Vigg0: [citat] Skulle du räkna Hager ESN 420B som en sådan? Föreslog att få kontaktor+relä bytt mot halvledarrelä men fick ovan nämnda Hager-kontaktor installerad istället. Slår fortfarande, kanske lite mindre. Orkar inte bråka mer. Kontaktor i lägenhet = skräp.
cheetah1: En gång för alla: Vad kommer det ut för trådar i taket? Styr brytaren flera lampor? Finns det nån dosa på väggen ovanför brytaren där det kan vara skarvat, och hur ser det isåfall ut i den?
petersv: Vad gäller CE_märkningen så är det ett felaktigt argument. CE-märkningen för apparater (med vissa undantag som radio mm) krävs bara för att sälja en apparat, inte för att äga eller använda den. Även om ett ingrepp i apparaten gör att tillverkarens CE-märkning inte längre gäller är det helt OK i den egna apparaten. Om du har klippt av ett kontaktdon och ändå vill sälja
robber: Ringde Jula och fick svaret att den funkade att dimma. Glödknopp = glödlampa i detta fallet en 60w i en PS armatur. /R
Avemo: [citat] Jag hade ännu hellre haft en 9-cylindrig stjärnmotor. Men någon annan får betala bensinen. Per Gillbrand har en Rolls Royce meteor i garaget. Den står uppställd så att han kan starta den och lyssna på den, men när jag såg den så drev den inget elverk. Kommentaren när han skulle starta den var: "Det händer att folk håller för öronen, men den som gör det får gå ut. Ni är
Fnularn: Om apparaten är dubbelisolerad (symbolen med fyrkanter) är det endast två kablar till stickproppen alltså ingen skyddsjord (gröngul). Det är inte helt ok att klippa stickproppen och koppla dessa fast intallerat pga av att det oftast sitter typ skx "lampsladd" 0.75mm2.
Troberg: För att inte snacka om hur coola skärmsläckare man hade kunnat göra, med tomtar som gömmer sig i hörnen och monster som gömmer sig bakom möblerna!
Ciki: jag har jobbar med och byta elmätare ett bra tag och har haft många såna här problem.. det är säker fel på mätaren, dem kommer byta ut den mot en ny.. dem har haft problem med dem fjärravlästa speciellt när man bor lite längre ut från samhället..
Kjell_G: En liten bild på en light-version av ljusslinga, en IKEA-variant som slingrar i överkant istället för den av hustrun önskade ljusrampen. "Får väl duga så länge":) Kjell G
Rrrrr: Sätt nya, petskyddade, Ojordade uttag om du inte vill betala för jordade. I ett sovrum spelar de inte så stor roll om du har jord eller ej, sällan man ansluter jordade prylar i ett sovrum. Satsa hellre pengarna på Jordfelsbrytare om ni inte redan har de!