4 555 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Porslinsockel utan skyddsjord?
Sida 1 av 2
Jag har tänkt montera en Ifö Porslinsockel i kökstaket, den har ingen anslutning för skyddsjord utan bara två anslutningar för fas och nolla - är det tillåtet att använda den armaturen om ledningen som kommer ifrån taket innehåller skyddsjord?
I en sådan armatur så har det väl ingen betydelse hur fas och nolla vänds, vilken som koppas vart?
Tack!
I en sådan armatur så har det väl ingen betydelse hur fas och nolla vänds, vilken som koppas vart?
Tack!
porslin är svårt att jorda! lägg jordtråden åt sidan, men klipp den inte för du kanske byter till en armatur av ledande material senare.
och lägg nollan så den hamnar på gängan i sockeln, och fasen på mittenstiftet.
och lägg nollan så den hamnar på gängan i sockeln, och fasen på mittenstiftet.
Ok, det kanske var en dum fråga med tanke på porslinets kvaliteter..
Men nollan på gängan i sockeln och fasen på mittenstiftet - vad menas med det? Det finns bara två anslutningar i sockeln med en skruv i varje. Har det ngn. betydelse vilket som väljs till nolla respektive fas? Det finns ingen märkning på sockeln.
Men nollan på gängan i sockeln och fasen på mittenstiftet - vad menas med det? Det finns bara två anslutningar i sockeln med en skruv i varje. Har det ngn. betydelse vilket som väljs till nolla respektive fas? Det finns ingen märkning på sockeln.
Nu är den monterad enl. ovanstående med nollan till bläcket.
Upptäcker dock att ljuset "flimrar" lite - vad kan detta bero på? Är det ngt. riskabelt eller farligt?
Det enda jag inte gjorde var att isolera skyddsjorden med tejp då jag inte hade ngn. hemma. Klippte bara den oisolerade delen och vek undan - inte kan det bero på detta?
Upptäcker dock att ljuset "flimrar" lite - vad kan detta bero på? Är det ngt. riskabelt eller farligt?
Det enda jag inte gjorde var att isolera skyddsjorden med tejp då jag inte hade ngn. hemma. Klippte bara den oisolerade delen och vek undan - inte kan det bero på detta?
gar du lågenergilampa beror det nog på det, har du normal lampa så kanske den snart är sönder. drog du åt skruvarna ordentligt så det är bra kontakt?
Nu är alla porslinssocklarna på plats och tycks fungera som de ska!
Intressant lösning med svängbar "skrivbordslampa" när man inte har överskåp, inte så dum idé det inte.
va kladdigt det ska bli på väggen och taket om man steker hambrugare...
Våtrumsfärg på väggen, går fenomenalt att torka av och taket är inga problem - fläkten är riktigt kraftfull!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
är grejen bakom spisen en fläkt?:O hur klarar den att suga till sig stekos från en halvmeters håll? är den så kraftig gäller det att va försiktig med pannkaksvändandet, annars kanske fläkten käkar upp alla
Det är en fläkt ja, som kommer upp ur bänken när man använder den och sen försvinner ner igen!
Den har en extern motor som är mkt kraftfull och som är försedd med ett finmaskigt nät - med tanken på pannkakorna och liknande incidenter
Den har en extern motor som är mkt kraftfull och som är försedd med ett finmaskigt nät - med tanken på pannkakorna och liknande incidenter
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Frun får se till att binda upp håret då