Effektvakt på värmepumpen låter som en bra ide.

effektvakten skall kopplas in i centralen, INTE i värmepumpen.

Har sett flera fall där dom kopplar in dessa i värmepumpen....

el_richard skrev:
effektvakten skall kopplas in i centralen, INTE i värmepumpen.

Har sett flera fall där dom kopplar in dessa i värmepumpen....
jag satte ström ringarna i centralen som jag sedan kopplade in i värmepumpen... :)

hej igen naturligt vis så ska strömkärnorna sitta i centralen eller mätarskåpet! effektvaken är redan inbyggd i värmepumpen:)

varför det kan vara bra ha strömkärnorna i mätarskåpet är om redan i mätarskåpet har avsäkrat till tex garage eller uthus!

hoppas Bmx har fått den hjälp han har frågat efter:)

Och som jag sa ett samtal till en elektriker är aldrig fel om man är osäker:)

Jag har ändrat i 4-5 st hus, dom hade strömkärnorna liggandes i värmepumpen......

Det är tyvärr väldigt många rörmokare som installerar värmepumpar och saknar kunskap om både el och kylteknik...

hej igen

ska kolla upp om min värmepump har effektvakt. Det är den enda apparaten förutom bastun som jag kör på trefas i huset. Det är en ivt 495 och den är ju känd för at vara triggerhappy på elpatronen.

tack för hjälpen

Nu lånar jag den här tråden för en relaterad fråga:

Finns det någon form av regel/förbud kring att permanent koppla in tre mätinstrument på kablarna från strömvaktens strömtransformatorer ("ringarna")? Jag tänker alltså på något snyggt panelmonterat...

(På min elpatronstyrning verkar det vara ungefär 0.1V spänning från trafona per ampere belastning, d.v.s. ett mätinstrument som ger fullt utslag på nånstans kring 2-4V vore perfekt för mig som har 16A huvudsäkringar).

Jag trodde att en strömtrafo gav en ström...?
T.ex. en trafo kopplad 300/5 (konstant blir då 60).
Flyter 1A på sek-sidan så betyder det 60A på primärsidan. Så funkar ju större trafomätta anläggningar. Men dessa små effektvakter kanske funkar på annat sätt.
Med dessa små strömmar torde en vanlig elmätare för DIN-montage bli billigare!

Floppman skrev:
Jag trodde att en strömtrafo gav en ström...?
T.ex. en trafo kopplad 300/5 (konstant blir då 60).
Flyter 1A på sek-sidan så betyder det 60A på primärsidan. Så funkar ju större trafomätta anläggningar. Men dessa små effektvakter kanske funkar på annat sätt.
Med dessa små strömmar torde en vanlig elmätare för DIN-montage bli billigare!
Visst, men med den givna lasten som elektroniken i effektvakten ger (det brukar väl sitta ett hyffsat lågohmigt motstånd per fas) så får man en mätbar spänning. Förvisso är det inte alls säkert att spänningen är särskilt linjär, det kan tänkas att effektvakten inte belastar mättransformatorn linjärt.

Det är dock absolut värt att tänka på ditt påpekande, speciellt om man har analoga instrument så är det nog bra att sätta några dioder på lämpligt sätt som leder bort överspänning och/eller se till att fixa dubbel uppsättning av anslutingar direkt på effektvaktens styrkort så att det inte går att ha bara mätarna utan effektvaktens styrkort anslutet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.