Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Hej!
Funderar på att köpa ett gammalt fritidshus. Det mesta ser ganska fräscht ut. Vad som möjligen kan vara tveksamt är elsystemet, som är gammalt, och på sina ställen ser lite amatörmässigt ut. En del saker känner jag inte igen, antagligen pga att det är gamla komponenter. Är det någon som kan identifiera följande prylar?
Det första är en säkrings grupp som går till en trefashandske. Två "vanliga" porslinssäkringar och en udda typ längst till höger. Vad är det för slags säkring? Är den utbytbar mot en av dagens standard?
Det andra är stickproppen till spisen. Är det nån gammal typ av 3-fas 10 A-anslutning?
Mvh
Stefan
Funderar på att köpa ett gammalt fritidshus. Det mesta ser ganska fräscht ut. Vad som möjligen kan vara tveksamt är elsystemet, som är gammalt, och på sina ställen ser lite amatörmässigt ut. En del saker känner jag inte igen, antagligen pga att det är gamla komponenter. Är det någon som kan identifiera följande prylar?
Det första är en säkrings grupp som går till en trefashandske. Två "vanliga" porslinssäkringar och en udda typ längst till höger. Vad är det för slags säkring? Är den utbytbar mot en av dagens standard?
Det andra är stickproppen till spisen. Är det nån gammal typ av 3-fas 10 A-anslutning?
Mvh
Stefan
ja säkringen är en automatsäkring, du kan ersätta den med en vanlig säkring så blir alla lika.
spiskontakten ser inte trasig ut så den är säkert OK, men den ser minst sagt udda ut, är den oval med 4 stift?
kan du ta ett kort med stickproppen utdragen?
spiskontakten ser inte trasig ut så den är säkert OK, men den ser minst sagt udda ut, är den oval med 4 stift?
kan du ta ett kort med stickproppen utdragen?
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Tack för snabbt svar om automatsäkringen!
Spisen funkar bra, så kontakten är nog ok. Men köper vi huset vill vi nog sätta dit en ny spis så därför tänkte jag att det kunde vara bra att veta vad det var för kontakt. Ska försöka fixa mer detaljerade bilder i veckan.
Spisen funkar bra, så kontakten är nog ok. Men köper vi huset vill vi nog sätta dit en ny spis så därför tänkte jag att det kunde vara bra att veta vad det var för kontakt. Ska försöka fixa mer detaljerade bilder i veckan.
Det är ett sådant här uttag, fast ditt är utanpåliggande, detta infällt:

Tre hål för faserna och de fyra blecken i kanten är två jord och två nolla.
Perilexens föregångare.
Flytta stickproppen till den nya spisennär du byter.

Tre hål för faserna och de fyra blecken i kanten är två jord och två nolla.
Perilexens föregångare.
Flytta stickproppen till den nya spisennär du byter.
Redigerat:
Stickpropp:


Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Stort tack för hjälpen!
hittade en sida som har bilder på många udda kontakter:
http://www.fam-oud.nl/~plugsocket/Overview_3hd.html
http://www.fam-oud.nl/~plugsocket/Overview_3hd.html
Klicka här för att svara

