Den enda som skulle kunna vara känslig är ljudkabeln, men risken med överhörning i en högtalar kabel är som sagt minimal.

Vill man undvika överhörning skall man separera kablar som löper parallelt långa sträckor. Korsande kablar utgör inget problem.

Y
lite svårt att undvika att de inte går längst varandra upp till taket, enda vore att sära på dem till 2 olika reglar...

Jag har hakat upp mig på
Antennkabel är med största sannolikhet olämplig.
... sitter och klurar förfullt hur jag bäst särar på kablarna för att minimera störningsrisker.

antingen el på ena regeln upp mot taket... eller el och lan... ljud,tv, på andra..

argh, blir ju gott nojjig... hade velat veva igång strömmen och hålla sån lysande testpenna för se om elen strålar igenom flexrören...

Sluta nojja dig, EL, antenn och LAN stör inte varandra, om det är om ljud är högtalarkabel så skaffa tvinnad kabel så stör det inte.

Protte

Eller tvinna kabeln själv och variera stigningen på tvinningen

Yrrol skrev:
Jag har hakat upp mig på ... sitter och klurar förfullt hur jag bäst särar på kablarna för att minimera störningsrisker..
Jag tror du missförstod mej. Eller jag dej.. Jag menade att antennkabel är olämplig för audiosignaler, inte att det skulle vara något problem med att dra antennkabeln i närheten av något annat.

Sluta vela, börja agera

Troberg skrev:
Sno inte ihop överbliven kabellängd i samma härva som elkablar så är det inga problem.
Klipp helst det överblivna, högtalarkablar kan man sockerbitskarva utan att drömma mardrömmar...

JOW skrev:
Hur ser det ut hemma hos svenssons bakom mediamöblerna, ligger kablarna separerade eller ligger dem i en hög i en kabelficka? Jag tror på det senare...
"svenssons" hör väl å andra sidan inte om ljudet är kass? ;)

Jag skulle nog vilja säga att om det inte ingår en vinylspelare nån stans i anläggningen så är störningar p.g.a. "kabelhärva" eller "fel dragning" inget man behöver oroa sig för...

Om man däremot faktiskt har en vinylspelare så är det helt plötsligt rätt mycket som är "magi".

Jag möblerade om i stugan och det resulterade bland annat i att stereon matas från en annan fas än tidigare, och det blev plötsligt klart trevligare att lyssna på vinyl. Att det faktiskt var någon form av problem tidigare bekräftas av att jag blev tvungen att använda en isolerttrafo (230-230V) för matningen till skivspelaren för att slippa brum... I teorin borde det faktiskt snarast blivit sämre av ommöbleringen eftersom jag före möbleringen körde stereo, tv och datorerna på samma fas och efter ommöbleringen så hamnade stereon och tv'n på en fas och datorerna på en annan fas...

Dessa jordbrum kan ta sig in där man minst anar det, men datorer eller jordade platt-tv är nog de vanligaste problemen jag stöter på.
När det gäller överhörning mellan kablarna kan jag meddela att med mitt billiga skräpkablage som jag har upplevs inga problem alls trotts att i princip alla kablar för ljud (låg och högnivå), bild, antennkablar (ja flera, rf-modulatorer är roliga) sjuhelsikes massa cat5e och strömkablar buntats ihop i en härva längs med taket i mitt förråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.