Belysning
Erikws: Önskar några tips på vilken Led-list/strip ni använder utomhus. Söker efter en att sätta i trallen, under frisen runt om. Ska kunna styras med App. Har kollat lite på Govee, Philips.
etompau: [citat] Mitt tips är att du köper grejor gjorda för 230 V och med vanliga E27-socklar. Sedan köper du LED-ljuskällor för 12 V. Du får då rejäla armaturer och utbytbara ljuskällor och kan själv installera grejorna. Jag har gjort flera sådan installationer som fungerar helt felfritt efter flera års drift.
Småhusägare: Iom att det verkar se ok ut vid själva lampan så tror jag att jag byter sladd från strömbrytaren och nedåt, så sparar jag lite pillande. Nästan samma pris för ett sladdställ på Biltema som en lös eurokontakt 👍 Tack för input!
Obadja890: [citat] Ok, hade just det här problemet. Slutade med att pucken fick hamna vid lampan men blev att strömbrytaren just bara bryter fasen till pucken. Fanns ingen annan dosa på vägen man kom åt. Brytaren bryter just nu fas till puck. Men har en ide om att sätta dit en trådlös brytare istället för att kunna användare brytaren också
dof: Köpte denna för 2 år sedan och satte under handledaren i trappan. https://amzn.eu/d/0gs57OjG
Grottulf: Tack, det var många bra tips! Jag var också inne på att sätta uttag i taket för flexibiliteten. Men jag hade inte tänkt på att det kunde vara fördel med vanliga uttag med lock i stället för lamputtag. Jag tror att vi kommer att koppla de yttre lyktorna på portstolparna till ett tidur eller skymningsrelä, tillsammans med några kommande lyktstolpar som ska upp så småningom. Lampan
Cheesen: [citat] Svårt att se att det funkar i skåne... i december så har dom bara typ 7-8 timmar dagsljus och i princip noll soltimmar... Sen har vi frågan hur länge lyser lampan när den är fullt laddad? Batterierna slits fort när dom laddas ur under 20% så hållbarheten är tveksam.
Bo.Siltberg: [citat] Absolut, så fort du besvarar mina frågor. Har rummet skyddsjordade eller ojordade vägguttag? Hur gammal är lampan, eller enklare sagt, är lampan så gammal som den ser ut att vara? Detta styr hur vi går vidare. Att det suttit en lampa, eller just den lampan, där förut är visserligen intressant men inte styrande för det kan ha varit fel tidigare.
Mikael_L: [citat] Hade du något svar på detta? Jag kan ge hjälp, men bara om jag vet förutsättningarna, samt att du vill ha den.
hempularen: Anledningen till att det finns L1 och L2, är att den skall gå att använda i en trappkoppling. Internt i dimmern har du en omkopplare. När du släcker/tänder med dimmern så kopplas antingen L1 eller L2 och matar ström från centralen till dimmerelektroniken som skickar ut dimmad/reglerad ström mot kopplingsklämman med en sinusvåg och pil. Så nu när du använder den utan trappfunktion
zamen: [citat] Ja det var vad jag trodde men det finns liksom inget att fästa i. Jag tror snarare att det är en väldigt tunn hylsa som gängats in i överdelen och den har gått av. ser spår av brutet gods när jag kollar nogrannare.
H Joakim: [citat] Belysning över matbordet. Vi nyttjar uterummet året om. [bild]
Demmpa: Egentligen inte om du ska följa reglerna, men funktionellt gör det ingen skillnad, T.ex här finns ojordade [bild] https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp-DCL-med-sladd,-ojordad/p/36-8163
goerana: Hej! om jag förstår rätt är det en led lampa, går säkert att löda om men hittar inget vid sökning. Enklast är att köpa en ny //Goerana
Hybro: "Du har förmodligen mätt att du har spänning fram, inte ström." Gissa varför. När flyter ström?
O: [citat] Ja det finns en gräns. Om jag kommer ihåg rätt är det 50 enheter. Då räknas alla enheter. Dvs lampor, switchade uttag, fjärrkontroller mm. Så min gissning är att du missat några enheter och att du faktiskt har nått gränsen.
Kris1: Jag tänkte sätta core smart outdoor spottar längst ut i tre av sex fack där plasttaket kommer sluta. Hur hade ni gjort? Brygga in de facken eller alla fack? Blir en regel under samt på insidan då det kommer en vindskiva och hängränna längst ut.
Bluegreengrey77: Jag puttar lite, är också intresserad av samma fråga! Samt vad alternativ isf kostar. Vi har 8 lampor = 6890kr
Småhusägare: Okej, tack för förtydligandet. Jag testade först att sticka i de skalade ledarna och de fastnade men det gick att dra ur dem igen med lite milt våld. Dock förmodligen obefintlig risk att de lossnar av sig själva. Men de sladdställ man köper lösa har ju dessa hylsor påklämda och dom klickar liksom fast lite bättre i snabbkopplingarna.
Enkhtuya: [citat] OkTack så jättemycket för rådet 😊
snaggletooth: Se till att ta bort eller bygla eventuella strömställare eller åtminstone göra dom svårtillgängliga så ingen bryter matningen i onödan.
BirgitS: [citat] Fast inte med 3 dubbla vägguttag på ungefär 1,5 m.
Kenneth henriksson1: Ok ska prova det, Tack för info
hempularen: Det ser ut som dina lampor är av konstantström variant. Drivdonet går att ställa in på olika ström från 350 mA och uppåt. Du måste ha lampor som är avsedda för den strömmen. Inställningen finns under luckan på drivdomet. Det fungerar alltså så att drivdonet skickar ut ström på en ledare, som går till första lampan, utifrån den lampan går en tråd vidare till nästa lampa
fgunnars: [citat] Har du testat ansluta fler än en Rollodin till samma Plejd JAL-01 ?
AndersS: Högerklicka jag på bilden och sök med Google Lens blir svaret enligt nedan bild. Tycker att Philips Signify ser ganska lika ut. [bild]
MickePernheden: [citat] Hej och tack, Tanken fanns att ha lite större nummer, så jag nämnde det för farsan som sa att han hade svartek över, sagt och gjort, han snickrade ihop 2:an och c:et. Sen köpte jag denna ledlisten : https://amzn.eu/d/042PaIRr som jag satte fast med "krampor" från Jula. Listen kapades och delades upp i två delar, den ena hade ju kvar originalkontakt och på den andra lödde jag på