1 433 läst ·
43 svar
1k läst
43 svar
Slutbesked utan DCL
Jag har kastat bort alla lamputtag med kontakter.
Kör med gamla hederliga "lamputlopp" vilket innebär 15-20cm lös sladd och fast installation och jag har använt sockerbit på vissa ställen i taket.
Tar minimal plats. Har aldrig känt behovet av en kontakt för taklampor eftersom de inte byts ut eller flyttas så ofta.
De hade ingenting att säga om det vid slutbesiktning 2021.
Kör med gamla hederliga "lamputlopp" vilket innebär 15-20cm lös sladd och fast installation och jag har använt sockerbit på vissa ställen i taket.
Tar minimal plats. Har aldrig känt behovet av en kontakt för taklampor eftersom de inte byts ut eller flyttas så ofta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
https://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-f-sladd-2-polj-sidoinfDemmpa skrev:
Finns dock under egen artikel.
Borde man inte kunna precis som det görs på många byggen idag. Sätta bara en dosa med lock och se det som en anslutningspunkt för framtida belysning?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Många lampor har ju inte ens kontakt utan enbart en kopplingsplint, inte sällan just en sockerbit.AndersMalmgren skrev:
Så utan meningslös dosa är det olagligt?
Iaf ingen de brydde sig det minsta om och jag själv bryr mig verkligen inte.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Så har jag tolkat det, att kopplingen måste ske i dosa. Men kan ha fel. Jag håller med om att det inte är fel i sak..Huddingebo skrev:
Men elsäkerhets-reglerna är ju ofta efterblivna
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Du kunde inte ha använt Wago iaf?Huddingebo skrev:
Jag har kastat bort alla lamputtag med kontakter.
Och hur gör man med Plafonder som ( ska ) kopplas direkt på sockerbit i armaturen. Går utmärkt att kasta locket/uttaget. Plafonden täcker hela dosan/röret i taket. Inget fel att direktkoppla en armatur ( sockerbit ) mot tampar från dosa eller en svans ( 3 st ) ut från ett rör.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Den sitter ju i armaturen som i sin tur är skruvad i takdosan som åtminstone kan belastas med 15 kg. Kroken i plastlocket likaså. Väger armaturen över 15 kg blir det ju ändå fast installation med separat infästning.T TypRätt skrev:
Skulle vilja se den elektriker som helskinnad tar sig ifrån en kund efter att ha klämt upp en utanpåliggande DCL-dosa till en Flos Sarfatti (bilden). 😄
Vad jag menar är att det säkert är tillåtet att projektera för fast installerad armatur utan DCL-uttag. Det måste ju ändå till en elektriker att ansluta den. 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara