AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tex

[länk]
Lamputtaget finns ej i lager,
Screenshot_20260526_111724_Byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit:
Jordade D-formade lampproppar får fortfarande tillverkad och säljas.

Redigerat:
Jag har kastat bort alla lamputtag med kontakter.
Kör med gamla hederliga "lamputlopp" vilket innebär 15-20cm lös sladd och fast installation och jag har använt sockerbit på vissa ställen i taket.
Tar minimal plats. Har aldrig känt behovet av en kontakt för taklampor eftersom de inte byts ut eller flyttas så ofta.
De hade ingenting att säga om det vid slutbesiktning 2021.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Borde man inte kunna precis som det görs på många byggen idag. Sätta bara en dosa med lock och se det som en anslutningspunkt för framtida belysning?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan väl också vara så att det då saknades felaktigt uttag, d.v.s. det är för fast installation utan uttag.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kan väl också vara så att det då saknades felaktigt uttag, d.v.s. det är för fast installation utan uttag.
Fast sockerbit på sladd utanför dosa är felaktig fast installation.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast sockerbit på sladd utanför dosa är felaktig fast installation.
Många lampor har ju inte ens kontakt utan enbart en kopplingsplint, inte sällan just en sockerbit.
Så utan meningslös dosa är det olagligt?
Iaf ingen de brydde sig det minsta om och jag själv bryr mig verkligen inte.

Det är väl bara att det ska finnas dragavlastning i koppen i sånna fall.

Många lampor har ju inte ens kontakt utan enbart en kopplingsplint, inte sällan just en sockerbit.
Så utan meningslös dosa är det olagligt?
Iaf ingen de brydde sig det minsta om och jag själv bryr mig verkligen inte.
Så har jag tolkat det, att kopplingen måste ske i dosa. Men kan ha fel. Jag håller med om att det inte är fel i sak..
Men elsäkerhets-reglerna är ju ofta efterblivna

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S
Jag har kastat bort alla lamputtag med kontakter.
Kör med gamla hederliga "lamputlopp" vilket innebär 15-20cm lös sladd och fast installation och jag har använt sockerbit på vissa ställen i taket.
Tar minimal plats. Har aldrig känt behovet av en kontakt för taklampor eftersom de inte byts ut eller flyttas så ofta.
Du kunde inte ha använt Wago iaf? :D

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Och hur gör man med Plafonder som ( ska ) kopplas direkt på sockerbit i armaturen. Går utmärkt att kasta locket/uttaget. Plafonden täcker hela dosan/röret i taket. Inget fel att direktkoppla en armatur ( sockerbit ) mot tampar från dosa eller en svans ( 3 st ) ut från ett rör.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är väl bara att det ska finnas dragavlastning i koppen i sånna fall.
Den sitter ju i armaturen som i sin tur är skruvad i takdosan som åtminstone kan belastas med 15 kg. Kroken i plastlocket likaså. Väger armaturen över 15 kg blir det ju ändå fast installation med separat infästning.
Skulle vilja se den elektriker som helskinnad tar sig ifrån en kund efter att ha klämt upp en utanpåliggande DCL-dosa till en Flos Sarfatti (bilden). 😄
Vad jag menar är att det säkert är tillåtet att projektera för fast installerad armatur utan DCL-uttag. Det måste ju ändå till en elektriker att ansluta den. 😉

IMG_2029.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
S SueCia skrev:
Du kunde inte ha använt Wago iaf? :D
Jo kom på att det var nog det jag gjorde...
221 med vipparm.
Med något undantag kanske där det redan satt en sockerbit fast i lampan.

• Gilla
  • Haha
Agge571 och 1 till
  • Laddar…
Det finns minimala "dosor" (skarvboxar) med sockerbit i. De är en aning större än sockerbiten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.