Var hitta/fixa enkel kupa till dessa väggfästa armaturer? Gissar att det är någon gammal modell. Jag vill köpa nåt enkelt och billigt- kommer bara att använda dem temporärt i ett fritidshus. Tusen tack för tips
Första fotot. Det blir nog svårt att hitta ett glas, samt att ett glas kan kosta mer än en ny armatur.
Andra fotot. Det är en s.k. fartygsarmatur och finns att köpa billgt på varuhusen och är i plast, glas och
klämmfäste passar. Bara ta glaset och botten på hyllan.
PS EDIT . Såg nu att det inte finns jord fram och det är en metallarmatur.
Köper du en ny, ska botten på vara i plast eller porslin, då behövs ingen jordledare.
Andra fotot. Det är en s.k. fartygsarmatur och finns att köpa billgt på varuhusen och är i plast, glas och
klämmfäste passar. Bara ta glaset och botten på hyllan.
PS EDIT . Såg nu att det inte finns jord fram och det är en metallarmatur.
Köper du en ny, ska botten på vara i plast eller porslin, då behövs ingen jordledare.
Redigerat:
tack för infon om fartygsarmatur! det får jag kolla.J jonaserik skrev:
Vad gäller bild nr 1-den helt runda armaturen tänker jag att ett alternativ vore att fästa något ljusgenomsläppligt stelt tunt material format typ som en kupa och fästa det med ett starkt gummiband runt armaturen-vips borde det se bättre ut än nu..? Gäller bara att hitta passande material till det..
Ärr nog ingen bra ide med att försöka få till något skydd. Bättre att invenstera i något nytt.A anna_kristina skrev:tack för infon om fartygsarmatur! det får jag kolla.
Vad gäller bild nr 1-den helt runda armaturen tänker jag att ett alternativ vore att fästa något ljusgenomsläppligt stelt tunt material format typ som en kupa och fästa det med ett starkt gummiband runt armaturen-vips borde det se bättre ut än nu..? Gäller bara att hitta passande material till det..
Sen ser det ut att vara riktigt gammla ledningar och när dom rörs, så kan isoleringen smula sönder
och det blir blanktråd där. Slutvinjett omdragning av ledningar som resultat.
hmm, tja nu handlar det mest om att göra en "MacGyver" lagning som får det att se trevligt ut de få veckor vi kommer bo här-och elen är på väg att ge upp så det är ingen fara om vi dödar elen. Eller menar du att elen i hela huset kan sabbas?J jonaserik skrev:
till den runda borde en vanlig plastglob passa. Diametern är lite större än hålet i skivan, så skruva fast 2 träbitar i skivan som plastgloben sedan skruvas fast i. Eller något liknande.
https://www.clasohlson.com/se/Lampglob/p/32-4391?
https://www.clasohlson.com/se/Lampglob/p/32-4391?
Klicka här för att svara