När jag sent omsider fick upp en lampa i taket i vårt trappschakt (4 m från vilplan så det blev en balansakt) så upptäckte vi att det förvisso lyser men det går inte att stänga av. Vi testade samtliga knappar flera gånger men icke. Man kan ju dra en sladd från uttaget i förgrunden men det kommer att se rätt tråkigt ut. Det finns åtminstone en ledig brytare som inte gör nånting. Jag är novis på eldragning men går det att på nåt sätt få det att fungera i efterhand. Kan man lokalisera sladdarna och montera, alternativt återanvända en existerande brytare?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Det är rätt nybyggt ut.
Kanske är så att man kopplat fel så att knappen som inte gör något skulle ha styrt det uttaget.
Om nybyggt så ta kontakt med byggaren eller elektrikern som gjorde jobbet.
Min lekmanna och distanstanke är att man har kopplat tändkabeln till uttaget till matning istället för knappen. Snabbt fixat om man vet var det är
Kanske är så att man kopplat fel så att knappen som inte gör något skulle ha styrt det uttaget.
Om nybyggt så ta kontakt med byggaren eller elektrikern som gjorde jobbet.
Min lekmanna och distanstanke är att man har kopplat tändkabeln till uttaget till matning istället för knappen. Snabbt fixat om man vet var det är
Ja det är ca. två och ett halvt år sen inflyttning så tvåårsbesiktningen har redan varit. Huvudentreprenören har dessutom gått i konkurs så det hade inte hjälpt i.a.f. Har mejlat elektrikern, vi får se om dom vill kännas vid problemet.P PappasHammare skrev:Det är rätt nybyggt ut.
Kanske är så att man kopplat fel så att knappen som inte gör något skulle ha styrt det uttaget.
Om nybyggt så ta kontakt med byggaren eller elektrikern som gjorde jobbet.
Min lekmanna och distanstanke är att man har kopplat tändkabeln till uttaget till matning istället för knappen. Snabbt fixat om man vet var det är
Moderator
· Stockholm
· 57 792 inlägg
På något sätt går det att fixa. Mest troligt är som sagt att någon tråd inte blivit kopplad. Kan vara väldigt enkelt.
Med tanke på att den sitter i en trappa så där så skulle ju jag gissa att den är tänkt att ingå i en trappkoppling, att det alltså finns brytare på båda våningarna som borde styra den här. Då kan ev. fel finnas vid någon av brytaren eller i taksodan där lampan sitter, eller så går trådarna via den andra takdosan.
Med tanke på att den sitter i en trappa så där så skulle ju jag gissa att den är tänkt att ingå i en trappkoppling, att det alltså finns brytare på båda våningarna som borde styra den här. Då kan ev. fel finnas vid någon av brytaren eller i taksodan där lampan sitter, eller så går trådarna via den andra takdosan.
Klicka här för att svara

